Afgelopen zomer zag ik een advertentie op het 3rail forum van een enorme partij ADE rijtuigen te koop.
De meeste al gebouwd, maar ook nog ongebouwde bouwpakketten.
Nu wordt er altijd enorm positief gesproken over de kwaliteit hiervan en omdat ik de bouw van zo'n rijtuig ook wel eens wilde ervaren, heb ik een bouwpakket van een Bm
235 gekocht.
Op dat moment zat ik nog volop in de Sprinter-bouw, dus dit ging even aan de kant met het voornemen dit als eerste na de Sprinter te gaan doen.
Afgelopen week was het zover. De doos ging open

Stap 1: de draaistellen
Hieronder de onderdelen voor het -zeg maar- functionele deel.
Je ziet de metalen strips met aspotten en in het midden een ovaal oog.
Dat oog komt op een pen in het draaistel (ook te zien) en kan dan licht scharnieren zodat in feite de wielen onafhankelijk op en neer kunnen.
Is dat nodig? Bij andere merken zie je zo'n constructie niet en die ontsporen ook niet...
Dus ja....zeg het maar.

Verder worden er nog allerlei attributen aangeklikt en/of gelijmd zoals de aspotten, schokbekers, magneetremmen en schijfremmen.
De montage heeft hier en daar wel enige kracht nodig voordat het met een KLIK geklemd gemonteerd zit.
Ik had in het pakket niet de juiste bouwtekening van het draaistel, maar gelukkig had Huub die wel

Dan eens een vergelijking tussen ADE, Piko, Lima en Roco
ADE MD 366
Piko MD 366
Roco MD 366
Lima MD 367
Minden Deutz 366Het verschil tussen de MD 366 en de MD 367 is de schokbreker in het midden. Bij de 366 staat die verticaal en was standaard voor de Bm
235.
Bij de 367 staat die onder een hoek van 45 graden en werd gebruikt bij de Avmz en Apmz rijtuigen.
Ik denk dat ze elkaar niet zoveel ontlopen.
De Roco (zit hier onder een ICL rijtuig) zal ook wel in de vorige eeuw ontwikkeld zijn, net als vermoedelijk de Lima.
De Piko is vrijwel zeker de laatste. Het rijtuig heb ik 9 jaar geleden gekocht toen het uitkwam en was een nieuwe ontwikkeling.
Er zit dus ongeveer 40 jaar tussen de ADE en de Piko en dan kan je inderdaad concluderen dat ADE destijds zijn tijd ver vooruit was.
Nu verder met de bak.