Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 ... 37 38 [39] 40 41 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 368444 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7208


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #570 Gepost op: 18 Januari 2023, 20:47:31 »

En jij wilt dat, van alle personen op deze wereld, uitgerekend Gert hun dat uitlegt? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #571 Gepost op: 18 Januari 2023, 20:56:28 »

Ha ha! Dat is zoiets als de storingsdienst bellen en dan te horen krijgen "Zit de stekker er wel in?"    Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1981


« Antwoord #572 Gepost op: 19 Januari 2023, 11:52:28 »

Je moet toegeven, op zich geen onbelangrijke vraag Wink
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #573 Gepost op: 19 Januari 2023, 11:56:08 »

Ik kan het niet ontkennen. Sterker nog: mijn buitenlamp met bewegingsmelder bij de voordeur deed het al een paar dagen niet en ik was al bijna zover dat ik de lamp wilde gaan verwisselen.
Totdat ik bedacht dat de schakelaar binnen misschien op uit stond. En ja hoor!   
 Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #574 Gepost op: 18 Augustus 2023, 20:31:53 »

Hoewel de Ecos een mooie centrale is, knaagt het al lang dat de manier waarop je daarmee (en eigenlijk met elke centrale of analoge transformator) een locomotief bestuurt.
Zo'n draaiknop is weliswaar praktisch maar heeft weinig te maken met hoe een locomotief of treinstel in werkelijkheid wordt bestuurd.

Nu heeft Uhlenbrock ooit deze besturingseenheid uitgebracht, maar deze is niet meer verkrijgbaar: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/archiv/Bes65500_01.pdf

Zoiets zou eigenlijk opnieuw uitgebracht moeten worden, maar het lijkt er niet op dat Uhlenbrock dit van plan is.

In de VS bestaat een handregelaar waarmee je onafhankelijk 'gas' kunt geven en kunt remmen, maar die is niet in Europa verkrijgbaar en als je 'm toch vanuit Europa bestelt, dan wordt je geld domweg geretourneerd. Ik heb eens gemaild met deze firma, maar ze hebben geen zin om een servicepunt in Europa op te zetten en willen dus niet leveren. Alleen als je een adres in de VS of Canada hebt waar het naartoe mag worden gestuurd en dus daar mensen kent die het voor je zouden willen kopen, dan kun je er via een omweg aan komen (krijg je overigens vervolgens weer gezeik met de douane...). Wel een mooi aparaat: https://www.iascaled.com/store/ProtoThrottle

Nu ben ik niet voor één gat te vangen en ben ik dus stug door blijven zoeken. In Oostenrijk is er een firma die dit maakt: https://www.fahrpult.com/Die-MausZumQuadrat/
Wel aardig, maar toch niet helemaal wat ik bedoel.

En toen stuitte ik op een bedrijf in Engeland dat zich heeft toegelegd op de productie van zeer realistische bediening voor spoorwegsimulatord op PC's: https://tscontrollers.com

Met name deze controller voor de Class 66 spreekt me zeer aan: https://tscontrollers.com/product/class-66-style-controls/
Prachtig ding! Die rijregelaar die je hoort (en waarschijnlijk ook voelt) klikken als je door de gangen gaat: geweldig!

Ik heb gemaild met de maker over de mogelijkheid zijn controller voor DCC te gebruiken en hij zegt er het volgende over:
Anything is possible, but it is probably something you would have to try and interface yourself.
Inside the throttle/reverser stack, is an Arduino style microprocessor board inside the unit with custom programming which then talks to my Windows software.
The only way to interface with something else, is either reprogram the microprocessor board with your own programming, or directly connect the each potentiometer inside the unit, one for the throttle, and one for the reverser, onto your own electronics.


Ik heb echter noch verstand van het programmeren van een Arduino, noch van het direct aanspreken van de potentiometers zodanig dat de signalen worden omgezet naar DCC. Is hier iemand die iets kan zeggen over de mogelijkheden? Blijft zo'n stoere 'echte' controller een droom, of is dit toch wel om te bouwen naar DCC. Een van de dingen waar je alvast tegen aanloopt: hoe wijs je een locnummer aan deze controller toe?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #575 Gepost op: 19 Augustus 2023, 08:00:55 »

Mijn eerste gedachte, koop een goede simulator kies een bedieningswijze die ja aanstaat en daar een bedieningsunit bij kopen/bouwen, maar blijf weg bij de modelbaan.
Mijn tweede gedachte, dat was je vraag niet en ik moet niet denken voor een ander.  Grin

Zoals de laatste man al zegt, anything is possible. Als je weet wat voor data zijn controller uitspuugt naar de software en je weet welke data je decoder nodig heeft voor het gewenste rijgedrag, is de vertaling in een arduino niet de grootste uitdaging. Het toewijzen van een locnummer is daarin ook simpel op te lossen.
De grotere uitdaging die ik eerder zie, hoe krijg je een decoder überhaupt zover dat die rijgedrag laat zien dat past bij de bediening via zo'n controller? Uit laten rollen is tenslotte iets anders dan met een constante snelheid rijden.
Recente Esu's hebben daarin dacht ik wat mogelijkheden, maar ik weet niet vanaf welke versie, bij andere merken weet ik het niet.

Vandaar mijn eerste gedachte.  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #576 Gepost op: 19 Augustus 2023, 15:24:45 »

Bijzondere reactie, want volgens mij ben juist jij wel eens bezig met trainsimulators op je PC.
En dan weet je dus ook dat de manier waarop modeltreinen worden aangestuurd zelfs niet eens de naam surrogaat mag hebben.

Decoders van ESU hebben inderdaad de mogelijkheid tot coasting, want dat is wat de ProtoThrottle controllers ook bieden in combinatie met die decoders.
Het kan dus gewoon, maar om de een of andere reden lopen wij hier in Europa vreselijk achter op dit gebied.

In Japan bijvoorbeeld heeft Kato ook een tamelijk geavanceerde controller op de markt gehad: https://www.1999.co.jp/eng/10003145
Hier zie je er eentje in werking: https://www.youtube.com/watch?v=509aBVkvGdo

Dat ziet er toch stukken beter uit dan een plastic draaiknop of plus- en min-toetsjes (zoals op Lenz handregelaars gebruikelijk was)?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #577 Gepost op: 19 Augustus 2023, 16:11:26 »

Je bent mij helemaal kwijt….. 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #578 Gepost op: 19 Augustus 2023, 16:35:57 »

Wat snap je niet dan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #579 Gepost op: 19 Augustus 2023, 16:49:17 »

Het nut van zo’n apparaat  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #580 Gepost op: 19 Augustus 2023, 20:10:07 »

Ik ben inderdaad bezig met een simulator, daar vind ik het leuk ook al gebruik ik een gewoon toetsenbord met muis.
Maar toch zou ik deze wijze van bediening absoluut niet op mijn modelbaan willen.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #581 Gepost op: 19 Augustus 2023, 22:45:32 »

Maar toch zou ik deze wijze van bediening absoluut niet op mijn modelbaan willen.


Kun je ook uitleggen waarom niet?


Naast modelspoor heb ik al heel lang een andere hobby en dat is Formule 1 kijken (zowel op tv als ook soms op circuits) en racing games.
Die hobby gaat terug tot de tijd van de Commodore 64, waarbij je sommige games warempel nog met pijltjestoetsen bestuurde.
Al gauw kwamen er daarna joysticks, een aardige verbetering, maar het bleef natuurlijk vreemd om een auto die je normaal met een stuur bedient, met een soort knuppel te besturen.
Ten tijde van de Amiga 500 kwamen de eerste stuurwielen, dat was al een hele verbetering. In het PlayStation-tijdperk zijn stuurwielen met forcefeedback heel normaal geworden en
zijn er ook gas-, rem- en kopppelpedalen te koop. Kortom: in plaats van primitief met toetsen besturing na te bootsen, geschiedt de besturing nu op natuurlijke wijze.
(Zelfde gaat op voor vliegtuigsimulators, maar daar heb ik geen verstand van.)

Mijn vraag is: waarom vinden modelspoorders het kennelijk heel normaal om op zeer onnatuurlijk wijze hun locs/treinstellen te besturen? De modelspoorhobby is in Europa op dit gebied op het 'pijltjestoetsenniveau' blijven hangen.
In Amerika en Azië heeft men het wel aangedurfd richting realistischere besturing te gaan. Overigens ben ik niet helemaal een roepende in de woestijn, want ik weet dat redactieleden van het Duitse Spur Null Magazine mijn mening delen en bezig zijn met de ontwikkeling van een realistische controller. Maar gezien de eerste reacties hier is er voorlopig nog heel wat zendingswerk te verrichten. Ik ben dan ook heel benieuwd waarom jullie zo verknocht zijn aan draairegelaars of plus/min-knopjes?

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 19 Augustus 2023, 22:58:37 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #582 Gepost op: 20 Augustus 2023, 07:18:51 »

Ik denk dat je appels met peren aan het vergelijken bent.
Je voorbeelden van F1 en vluchtsimulator zijn wellicht te vergelijken met treinsimulatorproramma’s en dan denk ik dat je wel dat je een punt hebt.
Ik zie ze dan wel op beurzen bezig, maar op de toetsen van een laptop. Dan zou inderdaad zo’n apparaat wel iets toe kunnen voegen aan de beleving.
Voor mij dus niet, want ik heb al niets met treinsimulatorprogramma’s…

Maar voor het besturen van een modeltrein is dit niet ‘natuurlijk’
Normaal is daar bij de gelijkstromers linksom draaien gaat de trein naar links, rechtsom draaien gaat de trein naar rechts.
Bij wisselstromers is ‘natuurlijk’ rijden is rechtsom draaien en richtingwissel is op de knop drukken.
Vandaar ook dat je op de IB kunt kiezen tussen beide manieren.

Waarom zo’n orgel bij het besturen van een modelbaan m.i. onzin is, komt doordat de baan veel te kort is voor de features van zo’n ding.
Dat laat dat filmpje ook precies zien. Uitlopen van de snelheid simuleert dat ding prima, maar ondertussen is de lok de baan 5 keer rond gereden. Hoe natuurlijk is dat?

Je vergelijking met centrales die daadwerkelijk een modelbaan aansturen gaat m.i. mank.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #583 Gepost op: 20 Augustus 2023, 08:08:12 »

Kun je ook uitleggen waarom niet?
Ik gebruik de regelaar alleen bij rangeren, dan wil ik zoveel mogelijk directe controle over mijn loc en zoveel mogelijk 'blind', dus dat ik de regelaar kan bedienen zonder ernaar te hoeven kijken. Dan gaat er niks boven een draaiknop.

Maar gezien je verwijzing naar de racing games, vraag ik me af wat je nu bedoelt. Een realistische bediening, zoals het filmpje laat zien, of een paneel dat weliswaar meer op het voorbeeld lijkt, maar in wezen nog steeds precies hetzelfde doet als de draaiknop, maar dan verdeeld over meerdere hendels. 

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #584 Gepost op: 20 Augustus 2023, 12:13:25 »

Een realistische bediening met realistisch instrumenten. Gezien het feit dat er met de huidige decoders coasting, massasimulatie  van een trein, optrek- en afremvertraging, etc. mogelijk zijn, vind ik het vreemd dat de draaiknop nog als de norm wordt gezien. Sommige nieuwere modellen van een dieselloc moeten bij mij al echt starten. Dat wil zeggen dat je 20 tot 30 seconden wachttijd hebt nadat je de draaiknop hebt opengedraaid alvorens de loc in beweging komt. In de tussentijd hoor je de motor op toeren komen.

Wat betreft niet naar de regelaar te hoeven kijken: natuurlijk vergt het enige gewenning om je locs op een andere manier te bedienen. Maar typen heb je ook moeten leren en ik denk dat je dat nu ook nagenoeg blind kunt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 37 38 [39] 40 41 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: