Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)  (gelezen 67536 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 12 April 2015, 15:11:00 »

Dit blijft een interessant draadje.
Ik kan me zo voorstellen dat jij meer tijd kwijt bent geweest aan research van deze trein dan menig één met de hedendaagse treinen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 12 April 2015, 18:40:09 »

Dat valt best mee, hoor. Ik heb een stuk of tien boeken over dit thema. Daaronder een aantal fotoboeken (Deutsche Bildbände), waar ik nogal fan van ben. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, het laat echt zien hoe iets is. Een beschrijving van iets door iemand bevat altijd een subjectiviteit. Ja, ook een foto kan geënsceneerd zijn. In die boeken zijn veel platen van Walter Hollnagel, Max Ittenbach en H. J. Bandelow afgedrukt én staan online in het Bildarchiv. Het meeste is parate kennis en plaatjes matchen. Het schrijven van mijn eigen teksten kost wat meer tijd. Daarnaast heb ik, zoals je weet, een lijstjes-tic. Gelukkig zijn er meer van die gasten en kan je zo'n lijstje, met een aanpassing hier en daar, overnemen.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 19 April 2015, 12:36:03 »

Totaal overzicht.


Mijn Wehrmachttrein in z'n geheel gekoppeld.

Waarschijnlijk wordt dit één van de laatste posts. Loc en wagens zijn hierboven apart belicht. Ik heb geprobeerd de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen en dat is redelijk goed gelukt, denk ik. Hieronder nog een sfeerplaatje uit Oekraïne.


Walter Hollnagel maakte deze foto vanaf een lichtmast op station Bobrinskaja in 1943. Het emplacement werd net als duizenden kilometers spoor van 1520 naar 1435 mm omgenageld door de Eisenbahnpioniere. Het station ligt ten Oosten van Smila en heet tegenwoordig Imeni Tarasa Shevchenka.

 

Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #18 Gepost op: 19 April 2015, 15:19:00 »

Mooie trein  Cool
Plank kun je wel kaal laten, alles was toch plat gebombardeerd  Cheesy Cheesy Cheesy

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 19 April 2015, 18:53:25 »

Wat ga je uitbeelden op de module(s)?
Een dergelijk station als op de foto?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 25 April 2015, 19:06:53 »

Op de baan moet (ooit) een vrije vertaling van het traject Saalfeld - Lichtenfels komen. Divers treinverkeer op de Steilrampen met opdruklocs zal het thema moeten worden. Tussen 1935 en 1935 stoomtractie. Tussen 1939 en 1945 stoom en elektrische tractie.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #21 Gepost op: 3 November 2015, 21:11:54 »

Maarten, een mooi draadje, waarin de opbouw van de trein en de keuze van de modellen zeer goed beschreven wordt. Het is duidelijk dat je deskundig bent op dit gebied.

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 4 November 2015, 09:05:46 door Ruud K » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #22 Gepost op: 30 December 2015, 11:48:55 »

Ik zie dit draadje nu pas. Wat een indrukwekkende trein! En dat bedoel ik natuurlijk afgezien van de ellende die ermee veroorzaakt werd irl. Het is wel een fraai stukje historie. Ik vind ook wel mooi te zien hoeveel werk er in het vinden van het juiste fotomateriaal en de juiste overeenkomstige modellen is gaan zitten. Het is een fraai resultaat geworden. Is jouw trein op volle lengte zo, of heb je concessies moeten doen om 'm passend te krijgen op je baan?

Misschien is het een leuk idee het eindresultaat op te nemen in dit draadje: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/show-je-realistische-treinsamenstelling/
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 2 Januari 2016, 12:32:14 »

@ Ruud. Dank voor je reactie.
@ 1200blauw (ik weet je voornaam niet). De trein die je op bovenstaande foto ziet is eigenlijk al te lang voor de baan. Grin Je moet sowieso concessies doen aan je samenstelling, denk ik, of je zal schaal N moeten gaan rijden. Ik heb nog vijf SSys- en zes R-wagens in dozen zitten, omdat ik er nog geen lading voor heb.
Ik ben van menig dat mijn trein niet voldoet aan de standaard om op te nemen in het draadje "Show je realistische treinsamenstelling", omdat hij moet voldoen aan een dienstregeling of één foto schaal 1:1.

Hieronder een foto waar een hele troepentransporttrein op staat.


E 91 93 tussen Freiburg/Schlesien en Niedersalzbrunn in 1938. Foto: RVM. Tegenwoordig: Świebodzice en Szczawienko.
« Laatste verandering: 2 Januari 2016, 13:45:15 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 21 Maart 2016, 12:26:25 »

Onlangs heb ik een aantal voertuigen aangeschaft om de trein te beladen.


48 775 X Erfurt (Fleischmann 5214) met VW 166 Schwimmwagen (Artitec 6870073).

Zo'n geinige puptent, die hieronder achter de tank te zien is, wil ik ook gaan maken.
Tijdens een re-enactment-evenement heb ik zo'n tent van alle kanten gefotografeerd om ze thuis op de computer te verkleinen naar de juiste grootte. Diverse pogingen gaven geen bevredigend resultaat. Hierdoor verdween het projectje in de koelkast, totdat ik een passend setje vond (Busch 6906). De voorgedrukte tent kon ik zo vaak kopiëren als ik wilde en hoefde ze alleen in elkaar te vouwen.


Deze soldaat laat de schroef zakken zodat het autootje kan varen.
« Laatste verandering: 21 Maart 2016, 12:29:45 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 24 Maart 2016, 19:57:04 »


48 775 X Erfurt (Fleischmann 5214) met SdKfz 251 (Artitec 387.110-GR).

Net als de SdKfz 232 is deze Sdkfz 251 voorzien een radio. Artitec heeft weer een mooi product afgeleverd. Duim omhoog
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 24 Maart 2016, 20:38:41 »

Zo'n Schwimmkübel heb ik eens live staan bekijken op een Keverdag in Budel.

Leuke belading voor je trein Maarten!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 21 Juni 2016, 22:11:06 »

Erg blij was ik met de aankondiging van Artitec dat er een Panzer III uitgebracht wordt in 2016. Het jaar is al half voorbij en met een beetje gelukt ligt-ie in het najaar in de winkels. Onlangs heb ik wat foto’s gemaakt met behulp van de tips uit Railmagazine 334. Het resultaat wil ik graag hieronder laten zien.





Een drietal Preiserlein Schützen maken het zich gemakkelijk op hun Panzer IV.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 17 Oktober 2016, 10:40:05 »

Fascinerend draadje. Iedereen kent natuurlijk het krijgsverloop in WO II, maar waar vaak aan voorbij gegaan wordt zijn de transporten die nodig waren om al het materieel en manschappen op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen.

Die opname van het rangeerterrein in Bobrinskaja spreekt boekdelen. En toen hadden de Duitsers nog het 'voordeel' van een oorlog op een enkel front. Na de invasie in west Europa werd de logistiek alleen maar complexer....

Ook de belangrijke rol van de spoorwegen in de oorlog komt hiermee voor het voetlicht. Volgens mij ook het laatste conflict waarbij het spoor een buitengewoon belangrijke rol heeft gespeeld. De komst van de Amerikanen in 1944 met hun onuitputtelijke voorraad vrachtwagens gaf toen al een glimp van de toekomst.

Eelco
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 10 November 2016, 00:49:47 »

Bedankt, Eelco. De aantallen zijn ongelofelijk. Voor één infanterie divisie van 17.000 man waren 64 treinen van 550 meter nodig om ze van A naar B te brengen. Het 'voordeel' van één front valt wel mee. Er wordt veel geschreven dat troepen niet uit de frontlijn werden teruggetrokken op bevel van Hitler. Uitgeputte troepen werden verwisseld voor andere eenheden zodat de frontlijn 'gelijk bezet' bleef. De teruggetrokken mannen gingen naar Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk en ontvingen daar nieuwe uitrusting.
WO II was inderdaad het laatste grote conflict waar de trein van vitaal belang was. Echter, tegenwoordig zijn er nog steeds treinen voor het leger onderweg. Meestal 's nachts, vanwege buitenprofiellading, zodat ze weinig gezien worden. Daarnaast zijn de eenheden in vredestijd vele malen kleiner dan toentertijd.

Voor liefhebbers kan ik deze presentatie op Youtube aanbevelen.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
« vorige volgende »
Ga naar: