De afgelopen week ben ik heel veel op de pc aan het hobbyen geweest. Nadat met het vertrek van het diorama Batenhorst Lokfriedhof ik geen diorama’s meer heb die aan mijn spoorlijn Basel(westf.)-Rheda Wiedenbrück liggen had ik de vrijheid dat opnieuw in te richten. Daarnaast inspireerde de boeken serie over de U-bahn lijnen van Berlijn mij tot het willen hebben van een U-bahnlijn qua karakter en ontstaandgeschiedenis lijkend op de U4 in Berlijn. Daarvoor was ik ook al een tijd naar een geschikte locatie aan het kijken.
Fase 1 werd bedenken wat ik met m’n spoorlijn Basel(westf.)-Rheda Wiedenbrück wilde. Tijdens het proces van denken en aanpassen van de diverse plattegronden wijzigde mijn ideeën door voortschrijdend inzicht. Ik besloot mijn spoorlijn (Neu Dalhausen Imherloher Bf.-)Lindenstein Postweg-Basel(westf.) Hbf aan mijn spoorlijn Basel(Westf.) Hbf-Rheda Wiedenbrück te koppelen aangezien die eerste een spoorlijn is die eind jaren 90 nieuw is aangelegd( mijn wereld speeld zich in 2001 af). Door een nieuw kruisingsstation te maken op de plek waar de lijn uit Rheda Wiedenbrück samen komt met de lijn uit Neu Dalhausen Liesborn kon ik een doorgaande lijn Lindenstein Postweg-Basel(westf.) Hellbrink( het nieuwe kruisingstation)-Rheda Wiedenbrück maken. Daarbij word Basel(westf.) Hbf wat boven een kopstation is omzeild de oude verbindingsboog doet nog wel dienst om materieel over te brengen. Dat vergelijkbaar met het gebruik van de verbindingsboog tussen Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Binkhorst.
Qua treindiensten heb ik de S40 die via de lijn uit Lindenstein Postweg uit ND Imherloher Bf. Komt door getrokken naar Rheda Wiedenbrück. Om de een of andere reden had ik die treindienst al deels 24uur per dag rijden dus dat heb ik maar doorgetrokken. Dat leverd wel wat leuke plannings probleempjes/uitdagingen op. Naast dat het dieselmaterieel ergens een keer moet tanken moeten er ook een 24uurs en 48uur keuring worden gedaan. Aangezien een vriend van mij op de Breng treinen rijd kon hij mij mooi van de tijden voorzien die hun krijgen voor de diverse controlles en het tanken. Dit kon ik dan in de materieel omloop zien in te plannen. Grofweg moet ieder treinstel iedere dag 1,5 uur uit de reizigersdienst en op en rond een opstelterrein aanwezig zijn om een van de controlles, het tanken en rangeren te kunnen uitvoeren. Daarvoor had ik alle ritten die gereden moesten worden al uitgetypt en voorlopig ingedeeld maar daar moest nog aardig mee geschoven worden. Uiteraard kom ik er nu achter dat in nog wat dingen vergeten ben. Zo moet de 20min dienst op zaterdag en zondag later in gaan dan door de weeks dus daar moet ik nog even aan werken maar hier vast de tussen versie:
Om te kijken of alles op het Imherloher Bf. paste heb ik even een overzichtje gemaakt van het sporen gebruik op de 1,2kv bundel.
Omdat ik toch druk was met tekenen en plannen en bestanden vervangen moest die U-bahnlijn er ook maar eens komen. Het moest een lijn worden die door/in een zelfstandige plaats buiten Neu Dalhausen aangelegd was omdat de gewenste railverbinding van/naar Neu Dalhausen niet tot stand kwam. De U4 in Berlijn is ook op die manier voor de oprichting van Groß Berlin ontstaan. Nadat de diverse kleinere plaatsen om Berlijn in Berlijn op gingen bleef de lijn tot nu toe een eiland bedrijf ook al is er in middels wel een aansluiting met de rest van het net. Voor mijn lijn heb ik in een gat wat ik ten noorden van Neu Dalhausen nog had een nieuwe kleine stad ingetekend. De U-bahnlijn sluit deze stad op de rest van het spoornet aan. Het U-bahnnet van Neu Dalhausen is ontstaan in de jaren 70 t/m 90 dus deze lijn die veel ouder is kon daar niet op aansluiten. Deze lijn sluit daarom bij Benteler aan op de spoorlijn Wiedenbrück-Neu Dalhausen Hbf en aan de andere kant in Batenhorst op de spoorlijn Basel(westf.) Hellbrink-Rheda Wiedenbrück. Op zoek naar namen voor stations en de stad zelf bood google maps samen met onlinstreet.de uitkomst. Doordat ik op onlinestreet informatie over de straatnamen kan opzoeken kan ik ook zien of die straten ook ergens anders voor komen. Zo bleek Cöllentrup een naam te zijn die alleen daar voor komt en goed klinkt als plaatsnaam dus heet die nieuwe stad Cöllentrup. Voor bijna alle haltenamen heb ik straat namen gebruikt die zo dicht mogelijk bij de plek liggen waar die halte in mijn wereld zou moeten liggen.
De U-bahnlijn is gedacht als voormalige spoorlijn met het breedte profiel van een spoorlijn( veel metrolijnen hebben een veel smaller en lager vrije ruimte profiel met breedtes tussen de 2,3 en 2,65m). Daardoor kan er dus ook S-bahn materieel rijden en heb ik mijn Unna Hammer Regiobahn als vervoerder bedacht. Deze lijn ligt wel net buiten het UHR net maar wel dicht bij. Ik wil vrij kort materieel maar materieel met de zelfde lengte heeft de UHR alleen in de vorm van stellen uit eind jaren 50. Ik heb uiteindelijk tijdens wat brainstormen met Bjorn bedacht dat het materieel een verkorte nieuwere versie is van de UHR ET75 stellen. Het komt wel vaker dat materieel dat voor inzetgebied a word gebouwd voor inzetgebied te lang is en er daarvoor een verkorte versie word gebouw. Een voorbeeld is Br422/430, Br422 van het Verkehrsverbund Rhein Ruhr bleken voor de S-bahn Stuttgart iets te lang om in tunnels met 3 stellen te kunnen rijden waardoor voor dat de iets korte Br430 is gebouwd. Voor deze lijn heb ik ook voor een eigen huisstijl gekozen met paars als hoofd kleur wat aansluit bij het paars van Lipperland Nahverkehr wat de busdienst uitvoerd. Als 2e kleur heb ik gekozen voor lila wat in verschillende stippen over de wanden verspreid zit.
Om deze stellen te bouwen gebruik ik een deel van de mini silberlinge van Arnold die ik in Weert heb gekocht. Daarnaast moet er ook nog een hybride locomotief komen om materieel van deze lijn en de rest van het net indien nodig voor groot onderhoud of uitwisseling over te kunnen brengen van/naar de hoofd werkplaats en/of tussen de netten. Wat ik hiervoor ga gebruiken weet ik nog niet.
Ondertussen heb ik ook het busnet aardig gewijzigd en uiteraard uitgebreid met nieuwe lijnen van/naar/in Cöllentrup. Dat paste niet in de bestaande lijnnummering dus heb ik die lijnen volgens een ander systeem dat ik voor LN ook elders gebruik hernummerd in C( van City bus)85 t/m C90. Daarna uitgerekend wat dat aan bussen nodig had en bij welke standplaats die dan ondergebracht moesten word.
Nu ga ik weer verder met andere dingen maar in de toekost zal dit vast wel weer nieuwe interessante situaties voor diorama’s opleveren.
Groetjes Michiel