Hoi Eric, ik had je berichtje even gemist, maar dat is zeker een idee waar ik ook verder naar ga kijken en als ik het zand heb ga proberen. Fine turf in de kleur soil van woodland met zwarte en zilvere verf wil ik ook nog gaan testen. Nu ben ik iets vergelijkbaars voor ijzererts aan het doen:
Voor de ertstrein van Jaap ben ik proefjes aan het doen om passende lading te maken. Wat veel mensen vergeten is dat ijzererts heel zwaar is een een 4asser daardoor maar ongeveer 1/3 vol geladen kan worden omdat dan het maximum gewicht al word bereikt. Daarom worden op enkele verbindingen ook 6assige onderlossers ingezet met automatische koppeling. Neemt niet weg dat ook in 4assige onderlossers nog genoeg erts word vervoerd om meerdere redenen.
Het doel van mijn proeven is om met materialen die aanwezig zijn bij Jaap of bij mij een realistisch uitziende lading te krijgen. De foto die ik van een 4asser heb heeft erts die erg oranje rood is bij foto's van 6asser gaat het meer naar roodbruin met een wat oud roze gloed.
Het eerste idee was fine turf in de kleuren burnt gras en soil en woodland sneeuw te mengen met verf. Daarbij heb ik te veel verf gebruikt maar het gaf wel gelijk een goede richting. Alle 3 heb ik met roest verf gemengd en burnt gras en soil ook met engels rood.
Engels rood geeft de goede richting. Toen ben ik alle 3 de kleuren fine turf met verdund engels rood gaan lijmen. Sneeuw bleek daarbij geen succes want daar trekt de verdunde verf slecht in. De andere 2 heb ik daarna nog een 2e laag verf gegeven. Dat geeft een redelijk effect maar mag de volgende keer iets meer verdund worden.
Aangezien het drogen lang duurt en ik snel resultaat wilde hebben ben ik de 3 fine turf kleuren gaan lijmen met secondelijm. Zoals bekend kost dat veel lijm, wekt dat een heftige chemische reactie op waarbij veel dampen( traangas achtig) vrijkomen en het fine turf uitzet. De sneeuw reageerde wat ander en vormde rare lagen omdat ook daar de lijm weer niet goed door trok. Ook hier is sneeuw dus niet bruikbaar. Door het uitzetten is de hoeveelheid die je nodig hebt moeilijk te controleren. Door de hitte ontwikkeling kan het kunststof van de wagons smelten vooral bij nieuwere flexibele kunststoffen. Het oude brosse kunststof van minitrix kan gek genoeg veel hitte hebben. Ik zou dus in de wagens van Jaap geen secondelijm gebruiken om fine turf vast te lijmen. Deze proef was wel nuttige om de verf verder te testen. Alles kreeg 1 laag dun engels rood en de helft daarna nog een 2e. Daarbij vind ik dat brunt gras+engels rood het mooiste effect geeft.
Om ook nog te kijken wat lijmen met verdunde tacky glue doet heb ik ook daar 2 proefjes mee gedaan. Het lijmen zelf gaat goed maar schilderen daarna gaat niet. De lijm trekt het vocht zo snel uit de verf dat de verdunde verf als een vlies opdroogd en de structuur verloren gaat. Omdat Jaap alleen fine turf in de kleur green blend heeft heb ik gister avond daar nog een proefje mee gedaan. Ook hier verlijmd met verdund engels rood en deze moet nu als het droog genoeg is nog een 2e laagje krijgen.
Mocht de kleur uiteindelijk te rood worden kan het altijd nog met een bruine wash afgezwakt worden.
Ondertussen denkt Jaap er nu over om er een cokes trein van te maken dus dan zouden we daar weer dingen voor moeten proberen of hij koopt passend strooisel maar het doel was eigenlijk niks te hoeven kopen dacht ik
Groetjes Michiel