Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Märklin 2023  (gelezen 14963 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 7 December 2022, 23:40:14 »

Märklin Insider 2023: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/944/marklin_insider_model_2023_pdf

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 7 December 2022, 23:51:31 »

Video: https://www.youtube.com/watch?v=UaXKU_kauEo

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 7 December 2022, 23:54:33 »

https://www.railhobby.nl/primeur-marklin/

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 8 December 2022, 17:43:19 »

De KLM-uitvoering komt ook:



Levering in 2024.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 8 December 2022, 17:44:42 »

https://www.maerklin.de/en/lp/2022/koploper

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 8 December 2022, 17:47:28 »

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/website/Landingpages/2022/koploper/Vorankuendigung_Koploper_39425-37424_Online_Prospekt_NL.pdf

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 8 December 2022, 21:33:20 »

En op Marklin.nl nu ook: https://www.marklin.nl/lp/2022/koploper

Het lijkt erop dat dat lelijke zwarte motorcompartiment in de passagierscoupé nu verdwenen is. Het is dus kennelijk een heel nieuw ontwerp. Hoe zuur voor Märklin dat er nu nòg twee fabrikanten mee komen. Dit kon met deze adviesprijs wel eens op een fiasco voor deze fabrikant uitlopen. Waren ze er nu tòch maar een jaartje eerder mee gekomen...
« Laatste verandering: 8 December 2022, 21:37:06 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 8 December 2022, 22:48:03 »

Dat lelijke zwarte motorcompartiment is niet te zien bij het KLM-stel, maar wel bij het huisstijl-drietje.  Ik vraag me dus af hoe het nu werkelijk wordt?
Märklin doet zichzelf geen plezier door daar geen duidelijkheid over te geven en twee afbeeldingen die in tegenspraak met elkaar zijn in hun folder te zetten.

Ik vind het eerlijk gezegd eerder zuur voor de twee Nederlandse merken dat Märklin er na járen van lobbyen en niet thuis geven nu ineens wel mee komt.
Ja, ik ken het verhaal van de Chinese mallen die hier niet gebruikt kunnen worden, maar dat wist men natuurlijk ook al heel lang.
Dus lijkt het toch een beetje 'Hollandse fabrikantjes pesten'... Mijn sympathie gaat uit naar PB Models én ExactTrain.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #8 Gepost op: 9 December 2022, 09:54:33 »

Bij de vorige mening sluit ik mij van ganser harte aan.
Gelogd

Groet, Frank
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #9 Gepost op: 9 December 2022, 10:17:55 »

Als bestemming "Hoek van Holland" gekozen  Cheesy Grin Volgens mij niet een hele gebruikelijke bestemming voor een koploper (als boottrein).
En heel soms wel eens ingezet als vervanging van een sprinter maar dit was wel heel uitzonderlijk.

Een andere bestemming was misschien een betere keus.

mvg,

Matthijs

« Laatste verandering: 9 December 2022, 10:29:11 door Matthijs » Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #10 Gepost op: 9 December 2022, 11:32:49 »

Ik heb zelf weleens die ICM als boottrein gehad. Laat aankomend vanuit Harwich met de Stena Discovery en met de ICM naar Amsterdam.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #11 Gepost op: 9 December 2022, 11:52:46 »

Ik vind het eerlijk gezegd eerder zuur voor de twee Nederlandse merken dat Märklin er na járen van lobbyen en niet thuis geven nu ineens wel mee komt.
Ja, ik ken het verhaal van de Chinese mallen die hier niet gebruikt kunnen worden, maar dat wist men natuurlijk ook al heel lang.
Dus lijkt het toch een beetje 'Hollandse fabrikantjes pesten'... Mijn sympathie gaat uit naar PB Models én ExactTrain.

Het nieuws van Märklin lekte uit voordat ET (of PB) ermee kwam, dus dat pesten valt volgens mij wel mee.
Ik waardeer de trouw van Märklin aan haar bestaande klanten wel. Ik neem aan dat men in Göppingen ook wel ziet dat de toekomst 1:87 lengteschaal is. Sommige modellen worden al in die schaal uitgeleverd. Desondanks wordt er voor gezorgd dat modellen op alle beschikbare rails kunnen rijden, ook op oudere. Daarom blijft het merk natuurlijk desondanks òòk die verkorte uitvoeringen op de markt brengen. Omdat Märklin door met name tweerailers als een soort van elitemerk wordt gezien (van oudsher zeer betrouwbaar en degelijk en daardoor duur) zetten zich veel modelspoorders ertegen af. Die hebben het denigrerend over pukkeltjesspoor, ski's etc. Dan wordt er telkens op gehamerd dat een Märklin-model niet precies conform werkelijkheid is etc, maar dat hebben alle (grootserie-)merken toch?
Die kleinseriefabrikanten die de laatste 10-20 jaar als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten dienen zeker een doel. Modellen die worden overgeslagen door de grootseriefabrikanten worden door hen in de markt gezet. Echter merk ik wel kwaliteitsverschil. De Artitec Hk4's bijvoorbeeld zijn prachtig, maar technisch mankeert er wel het eea aan, zoals ASB's die er telkens af lopen, treeplanken die scheef zitten, aandrijving die hort en stoot. Die treeplanken zijn een gevolg van een kromme bodemplaat en kan niet worden hersteld. Van mijn detaillist kreeg ik sowieso de raad vooral zo snel mogelijk met alle reparaties terug te komen, want over een paar maanden is de garantie verlopen en trekt Artitec de handen ervan af. Dat is ook al met de DE3 en de stomers gebeurd. Voor de 1300's zijn al niet alle prints meer beschikbaar. Wat moeten we dan, als er een model stuk gaat? Geen onderdelen meer, geen ondersteuning van Artitec? En waar staan we over 10 jaar met PB of ET? Bij Märklin zijn veel onderdelen, ook van 30 jaar oude locs, gewoon leverbaar, of een vervangend artikelnummer past gewoon. Die service en opslag van al die onderdelen kost ook geld en met de teruglopende modelspoormarkt wordt het dus voor deze fabrikant steeds lastiger het hoofd boven water te houden. Kortom: ook Märklin heeft mijn sympathie.

Voor de duidelijkheid: ik ben 3-railer, maar geen Märklinist - geen fan door dik en dun dus. Ik zie wel dat er moeite wordt gedaan om iets goeds neer te zetten. Er wordt ook naar de klanten geluisterd. Er rijdt hier een 1220 rond die ik een paar jaar geleden bij de buren had "aangevraagd". Dat is volgens mij geen toeval geweest (maar wel relatief eenvoudig te realiseren, dat geef ik toe).
« Laatste verandering: 9 December 2022, 11:58:00 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 9 December 2022, 12:19:18 »

Met die verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen van Märklin valt het in de praktijk vies tegen, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Omdat ik ooit eens met de ICE naar Keulen ben geweest, kocht ik destijds de vijfdelige ICE van Trix. Märklin had dezelfde vijfdelige
trein ook als wisselstroom-model uitgebracht onder eigen naam en kwam na verloop van tijd met een uitbreidingsset met daarin
drie rijtuigen.

Ik wilde mijn ICE natuurlijk ook compleet hebben, maar Mätrix besloot in al haar wijsheid dat er voor tweerailers mooi geen uitbreidingsset
moest komen... Gelukkig was MTE destijds zo slim om een stel Märklin-uitbreidingssets om te laten bouwen naar het tweerail-systeem.

So far, so good zou je denken. Het ging echter hopeloos mis toen ik ging rijden met die trein. Ineens een brandlucht en daarna was het klaar...
Wat was het geval? De decoder was niet bestand tegen de voor de binnenverlichting vereiste stroom. Nu zou een decoder vervangen nog
tot daaraantoe zijn geweest, want alleen vervelend voor mijn portemonnee. Maar helaas had de decoder niet alleen de kap van het motorstel
geroosterd, deze was zelfs plaatselijk gesmolten!

En nu komt ie: een vervangende kap was nergens meer te krijgen! Echt nergens. Geen enkele dealer had dat op voorraad en bestellen bij
Märklin kon ook niet. Was domweg niet verkrijgbaar. Dus dan maar het model analoog inzetten met een nieuwe kap zat er ook niet in...

We hebben het hier over een acht-delige trein die destijds alles bij elkaar ruim duizend gulden had gekost. En ik kon er niks meer mee.
Ik heb 'm nog een tijdje in mijn vitrine gehad en uiteindelijk verkocht. Waarbij ik uiteraard eerlijk tegen de koper heb gezegd wat er aan scheelde.
Tja, ik was allang blij dat iemand 'm nog wilde hebben.

Dus het argument van 30 jaar lang reserve-onderdelen bij een groot merk versus pech bij kleine merken gaat volgens mij niet op.
Als je pech hebt, is het er gewoon niet meer, ook bij grote merken.

Ik ben trouwens niet anti-Mätrix. Heb afgelopen zomer een Bolleneus van Trix gekocht. Mooi model. Was aangekondigd voor 2020 en bleek
nu al overal uitverkocht. Dat doet vermoeden dat ook Mätrix tegenwoordig kleine oplages maakt. Dat zal dan misschien ook wel voor hun
reserve-onderdelen gelden en dan vis je daar in de toekomst misschien wel steeds vaker achter het net. Dertig jaar geleden maakten ze
nog grote oplages, nu echt niet meer.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 9 December 2022, 13:11:34 »

Ik ben in dezen het geheel eens met Gert. Voor eenzelfde ICE zocht ik wielstellen en die waren niet meer leverbaar...dus zelf gemaakt incl. lagers.
Zoek voor de aardigheid de vorige lichting Koplopers eens op bij Märklin. Geen reserve onderdeel meer van te krijgen!
Ik ben ook drierailer, maar absoluut geen Märklinfan.
De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat mijn Koploper al die jaren al probleemloos rijd met zijn Motorola nieuw decoder en ik wil ook niks anders dan Märklin ASB's, dus helemaal negeatief ben ik ook niet  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #14 Gepost op: 9 December 2022, 13:27:20 »

Märklin is een poosje in handen geweest van investeerders. Dat heeft het merk geen goed gedaan. Uit die tijd stammen ook de brakke C-sinusmotor en een paar andere zeperds.  Wat jullie is overkomen zal ook uit die tijd zijn? De ICM4 denk ik wel. Ik heb nog heel lang onderdelen kunnen kopen voor een 1200-loc uit de vorige generatie (1968), zoals slepers, koolborstels, pantografen etc. Volgens mij is het merk nu weer op die goede weg en dan komt vanzelf ook het vertrouwen weer terug. En ja, het is nog steeds een duur merk, maar dat mag ook als daar maar kwaliteit tegenover staat.
@Gert Met je vermoeden van de kleine oplages kan ik het eens zijn. Volgens mij geldt dat ook voor de eerder genoemde 1220 (artno 37025). Die vind je nog slechts door goed te zoeken (Huider heeft er nog vier), nog geen jaar na de introductie.
« Laatste verandering: 9 December 2022, 13:29:15 door 1200blauw » Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Nieuwe ontwikkelingen 2023Topic: Märklin 2023
« vorige volgende »
Ga naar: