Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155628 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #180 Gepost op: 3 April 2021, 19:03:13 »

Vandaag zittn prutsen in Rocrail. Ik heb alle treinen geklassificeerd in sneltrein, intercity, stoptrein, (lichte) goederentrein en posttrein. In één van de trajecten komt een boog voor met straal R1½: om en om een R1 en een R2. Daar kunnen de lange reizigersrijtuigen niet doorheen, dus die mogen daar niet komen. Missie geslaagd: ze komen er niet, maar rijden om. Het traject wordt enkel gebruikt door (lichte) goederentreinen. Ik had ook posttreinen ingesteld, maar om de één of andere reden vertikken die het. Ze rijden ook om. Ook prima, maar wel vreemd.
Op andere fora krijg ik commentaar op de beperkte scherptediepte van mijn foto's. Om mijn volgers te blijven boeien moet kennelijk de kwaliteit van het aangeleverde beeld omhoog. Ik heb dus ook een nieuwe fotoshoot gedaan van de DE2, met statief en de hele mikmak. De heren zeggen het maar. Normaal gesproken doe ik dat stapje extra alleen als ervoor betaald wordt... Grin
Anywayz, resultaten binnenkort.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #181 Gepost op: 3 April 2021, 19:39:34 »

 Grin  Grin

Ik hoop dat werken onder druk niet tot spanningen in huislijke sferen heeft geleid...  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #182 Gepost op: 4 April 2021, 19:19:44 »

Nou, daar zijn ze dan:






Ik hoop dat ik aan alle eisen tegemoet heb kunnen komen. Grin

Overbelicht?! Klopt. Requirement was dat de DE2 er duidelijk op stond, dus overbelicht om de DE2 zo goed mogelijk uit te lichten.

Ik hoop dat werken onder druk niet tot spanningen in huislijke sferen heeft geleid...  Wink

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik WiFi heb in mijn kartonnen doos onder de brug. Gaat het nog vriezen vannacht?
 Tongue
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #183 Gepost op: 4 April 2021, 20:01:08 »

Overbelicht?! Klopt. Requirement was dat de DE2 er duidelijk op stond, dus overbelicht om de DE2 zo goed mogelijk uit te lichten.

Dat was inderdaad wat ik dacht toen ik de eerste foto zag Grin

Mijn zolder is wel goed verlicht; 2 TL buizen in de nok van de zolder op 2,9 m’  van de vloer, met alle wanden incl. het schuine dak wit.
Voor de effe snel foto’s pak ik een ‘oude’  Panasonic compact cameraatje die een vlek in beeld heeft.
Daarom is hij ook vervangen door mijn vrouw en heb ik de beschikking over deze.
De foto’s waar ik wat meer tijd voor neem komen vanaf statief of de camera staat op de treinrafel  met het diafragma op F22 en laat de camera de sluitertijd bepalen.
Op welke iso de camera staat weet ik zo niet  Undecided
Wel moet ik ook standaard wat overbelichting wegwerken met nabewerken wat ik met alle foto’s wel doe,  ook met die van de Panasonic  Wink

Ik zie dat de hamer vervangen is voor een watertoren  Grin   Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #184 Gepost op: 5 April 2021, 22:04:33 »

*** Vanwege de storing van vanmiddag doe ik een twijfelachtige poging mijn vorige post te herstellen ***

Mijn zolder is wel goed verlicht; 2 TL buizen in de nok van de zolder op 2,9 m’  van de vloer, met alle wanden incl. het schuine dak wit.

Onze setup is vergelijkbaar. Ik heb ook TL's, 36W, kleurtemperatuur 6500K (daglicht) en witte dakplaten. Op zich geeft dat mooi diffuus licht, maar als toeschouwer heb je vlak voor je altijd tegenlicht.

Voor de effe snel foto’s pak ik een ‘oude’  Panasonic compact cameraatje die een vlek in beeld heeft.
Daarom is hij ook vervangen door mijn vrouw ...

Ik moest even 2x lezen wat je nou bedoelde Grin

De foto’s waar ik wat meer tijd voor neem komen vanaf statief of de camera staat op de treinrafel  met het diafragma op F22 en laat de camera de sluitertijd bepalen.

Doorgaans ben ik gewoon te lui om er al die moeite voor te doen, maar om mijn kritische volgers te behouden beloof ik beterschap Wink

Ik zie dat de hamer vervangen is voor een watertoren  Grin   Grin

De flexrailrestant heeft het tijdelijke voor het eeuwige verruild en de hamer heeft gezelschap gezocht van de combinatietang, onder de tafel. Die hebben het altijd gezellig samen Grin
De watertoren is in dit topic natuurlijk al bekend en mag nu het electriciteitsdraadje vasthouden om verstrengeling met een pantograaf op het lagere niveau te voorkomen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #185 Gepost op: 6 April 2021, 09:24:30 »

Onze setup is vergelijkbaar. Ik heb ook TL's, 36W, kleurtemperatuur 6500K (daglicht) en witte dakplaten. Op zich geeft dat mooi diffuus licht, maar als toeschouwer heb je vlak voor je altijd tegenlicht.

Er staat op mijn TL buizen "Cool White". Als ik 6500K google kom in op koel wit terecht bij led lampen, dus dat klopt dan wel...

Ik moest even 2x lezen wat je nou bedoelde Grin

Het staat er wat onduidelijk inderdaad  Grin  Ze heeft dus vanwege de vlek een nieuwe gekocht

Doorgaans ben ik gewoon te lui om er al die moeite voor te doen, maar om mijn kritische volgers te behouden beloof ik beterschap Wink

Nou ja, luiheid mag op z'n tijd hoor. Mijn camera (Canon EOS 1300D) woont op zolder evenals het statief, de laptop met bewerkingsprogramma (zelfde als waar Koploper op draait), dus hier op zich minimale moeite nodig.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #186 Gepost op: 6 April 2021, 09:44:21 »

Mooie watertoren; komt goed uit tegen de achtergrond  Cool.

Gr. Frank.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #187 Gepost op: 18 April 2021, 16:29:07 »

Vandaag een proef gestart met het modificeren van een wisselaandrijving. De eindafschakelingen zijn eruit en daarvoor in de plaats is een tweetal PTC's gekomen. De wissel heb ik analoog even aangesloten aan de bekende 32VA trafo en werkt weer. Ik heb 'm al opgenomen in de baan, maar nog niet aangesloten. Ik moet nog een nieuwe SwitchPilot plaatsen en de draden trekken.
Ik had natuurlijk ook even wat fotootjes moeten maken, maar daar heb ik dus niet aan gedacht. Heel schokkend is het natuurlijk ook niet.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #188 Gepost op: 18 April 2021, 16:43:28 »

Vanwaar die PTC's?
Gebaseerd op mijn boerenverstand verwacht ik dan schakelproblemen bij wissels die wat zwaarder omgaan.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #189 Gepost op: 18 April 2021, 20:34:26 »

Aangezien de ESU SwitchPilot-decoders die ik gebruik per ongeluk in een stand kunnen terechtkomen die continue spanning op de wisselaandrijving mogelijk maken, heb ik gemeend een veiligheid te moeten inbouwen om doorbranden van de aandrijving te voorkomen als ik de eindafschakeling overbrug. Ik had me op aanraden van o.m. Zilte (Rainer Lussi) wat ingelezen.  Mijn eerste ervaring is bemoedigend: het lijkt te werken. Hoe het verder gaat weet ik nog niet. Daarom heb ik er bij wijze van test slechts eentje gedaan.
Waar voorzie jij problemen? De aandrijving die ik open heb gehad liep uitermate soepel (zelfs oiv zwaartekracht).
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #190 Gepost op: 18 April 2021, 21:02:36 »

Vooropgesteld, ik ben geen techneut.
Maar mijn gedachte is dat een zwaarder lopend wissel meer stroom vraagt, waardoor de weerstand van de PTC groter wordt en de aandrijving dus juist minder kracht kan leveren, terwijl in zo'n geval juist meer kracht nodig is.
Maar misschien zie ik een probleem dat er niet is.

Zelf ben ik meer van het idee dat je het probleem moet oplossen en niet een symptoom moet bestrijden. Het probleem is blijkbaar de decoder. Zorg dat die niet meer per ongeluk in een stand van continue spanning komen (hoe kan dat eigenlijk?) of neem decoders die dat probleem niet hebben.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #191 Gepost op: 19 April 2021, 06:40:07 »

Het omzetten van een wissel met een elektromagneet is een heel kort moment. Een PTC zal daar ongetwijfeld even een verhoging van temperatuur door krijgen en daardoor een iets grotere weerstand. Echter is dit marginaal, zelfs als de wissel iets zwaarder omgaat.
De functie van de PTC is - net als die van de oorspronkelijk cherry switch - om de spoel te beschermen tegen doorbranden (of nog erger brand).
De microschakelaar schakelt de stroom af van de spoel en de PTC - door Lussi uitgevogeld - is van een zodanig kaliber, dat hij op tijd een voldoende hoge weerstand heeft om het doorbranden van de spoel te voorkomen.
Dit heeft met name dus zijn functie als er sprake is van continue stroom of bijvoorbeeld het te lang indrukken van een drukschakelaar.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #192 Gepost op: 19 April 2021, 07:25:52 »

Op de SwitchPilot zit een schakelaar waarmee je een Märklin K83 of K84 kunt selecteren ipv DCC. Op het plaatje zie je die rechts van het midden boven.


www.marklinisterne.dk

Dat schakelaartje kan per ongeluk in de verkeerde stand terechtkomen. Dat kun je wel zien, omdat er dan een paar LEDs aan gaan op het apparaat, maar bij mij hangen de decoders onder de tafel, dus uit zicht. Daarom wil ik een soort van beveiliging inbouwen. Ik ben ook geen techneut, maar ik ga het gewoon proberen. De oplossing met PTC's kost me €2,- per aandrijving. Een nieuwe aandrijving kost €20,-. De komende tijd ga ik die wissel goed in de gaten houden en bevalt het me dan bouw ik de andere defecte aandrijvingen ook zo om.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #193 Gepost op: 8 Mei 2021, 14:52:13 »

Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met de gereviseerde wissel. Die functioneert uit de kunst, zonder mankeren altijd goed, heel betrouwbaar. Hij wordt niet overmatig heet of heeft andere mankementen. Het experiment lijkt te slagen. Ik heb dus de overige defecte aandrijvingen ook omgebouwd. Ik heb er wat foto's van gemaakt.

1. De wisselaandrijving wordt onder de wissel vandaan geschroefd. De metalen klipjes waarmee de behuizing van de wissel op elkaar geklonken is wordt uit elkaar gebogen en de beide delen van elkaar gehaald. Onder is een complete aandrijving te zien en erboven eentje waarvan van de behuizing de beide helften zijn gescheiden:




2. De wissel wordt heen en weer bewogen door twee spoelen (eentje voor naar links en eentje voor naar rechts), op onderstaande foto de beide wikkelingen. Indien de spanning te lang op de spoelen staat worden de draden in de spoel steeds heter, waardoor uiteindelijk de spoel doorbrandt en de wissel stuk kan gaan of zelfs brand veroorzaakt. Daarom heeft Märklin aan beide uiteinden van de wisselschakelboom (het zwarte stokje midden in de lengterichting van de aandrijving) twee microschakelaars gemonteerd. In beide uiterste standen van de boom wordt de schakelaar ingedrukt en zo de stroom naar de spoel onderbroken. Echter zijn die schakelaars ook niet onfeilbaar. Bij falen van de schakelaar laat hij in het geheel geen stroom meer door aan de spoel, waardoor de wissel ook niet meer functioneert. at is bij mijn defecte wissels het geval. Ik heb ze daarom vervangen door PTC's, zoals op onderstaande foto te zien is. Boven is de gemodificeerde aandrijving te zien; onder de oorspronkelijke. Bij de pijltjes is te zien waar de schakelaars zaten die werden losgesoldeerd en nu de PTC's zijn aangebracht. Vaak wordt een dergelijke wissel gereviseerd door botweg op de plek van de eindafschakeling een draadje te solderen. Dat zou bij (onbedoelde) continue belasting kunnen leiden tot oververhitting van de spoel. Aangezien mijn wisseldecoders de mogelijkheid hebben per ongeluk in een stand terecht te komen die continue belasting met zich meebrengt lijkt het mij noodzakelijk een beveiliging in te bouwen, in dit geval in de vorm van een PTC. Een PTC zorgt ervoor dat bij aanhoudende spanning en dientengevolge oplopende temperatuur de stroom wordt afgeknepen. Een PTC kost bij de groothandeln ongeveer €0,40 per stuk en bij de detaillist €1,-. Dat betekent dat je voor rond de €2,- een wisselaandrijving repareert. Een nieuwe aandrijving kost tegenwoordig zeker €20,-.



Ik heb er voor de zekerheid voor gezorgd dat de pootjes van de PTC's niet tegen de metalen behuizing aan kunnen komen.


Dat de oplossing van Märklin niet altijd voorkomt dat de spoelen te heet worden illustreert dit plaatje van de binnenkant van dit drietal behuizingen. De brandsporen zijn duidelijk te zien.




En een overzicht van de stand van zaken tot nu toe. De gereviseerde wissels zijn (op die ene na natuurlijk) nog niet in de baan opgenomen.

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #194 Gepost op: 8 Mei 2021, 17:42:32 »

Netjes! Weer een hindernis genomen  Duim omhoog

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: