Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155625 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #210 Gepost op: 2 Juli 2021, 09:43:10 »

Behalve wanneer je een lompe soldeerbout en weinig ervaring hebt. Jouw soldeerstation met regelbaar "volume" en vlijmscherpe punt is dan een beter uitgangspunt. Misschien toch maar eens zoiets aanschaffen.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #211 Gepost op: 14 Juli 2021, 15:26:11 »

Geen vorderingen, maar gewoon de behoefte weer eens iets te posten. Ditmaal een spontane line-up in schaduwstations. Momenteel staat de boel stil, omdat bij temperaturen boven de pakweg 20°C de bezetmeldingen onbetrouwbaar worden. De oorzaak is nog onbekend.


« Laatste verandering: 14 Juli 2021, 15:32:22 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #212 Gepost op: 8 Oktober 2021, 14:14:25 »

Op de Twentelijn is deze nieuweling verschenen:



Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom Cheesy
Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. Voor zover ik heb kunnen nagaan is 220 019-4 nooit in Nederland geweest (BW Hamburg), maar diverse soortgenoten brachten via Oldenzaal of Hengelo internationale treinen Nederland binnen en namen de "gebruikte" weer mee terug. Daarbij kun je denken aan de Scandinavië Express of de Nord West Express, maar bijvoorbeeld ook de trein naar Bad Harzburg. Dat duurde tot 1976, toen het traject Hengelo - Bad Bentheim volledig onder draad kwam. Vanaf dat moment haalden NS-elocs de treinen uit Bad Bentheim.
Dit model is van ESU. Ik was er al een poosje naar op zoek, dus toen ESU een rerun aankondigde was ik er als de kippen bij er eentje te reserveren. Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In de cabine is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden Wink Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man geplaatst werd.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Zoals gezegd zal mijn loc internationale treinen Nederland uit- en binnenrijden. Hieronder een voorbeeld met de Bad Harzburg Express. De 1137 staat klaar om de trein over te nemen, verder Nederland in richting Amsterdam. Op de achtergrond de inmiddels bekende watertoren van Henkelo.



Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er zit een zakje bij met allerlei onderdeeltjes, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk".
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #213 Gepost op: 8 Oktober 2021, 16:15:36 »

Mooi ding  Duim omhoog
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #214 Gepost op: 8 Oktober 2021, 19:52:21 »

Citaat
Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom

aaaahhhhh…. Duim omhoog Je lijkt we een professioneel fotograaf  Grin

Een bijzonder mooi model! Dat zeker. Zelf ben ik niet van al die frutsels en geluiden, maar dat even negerend, is het een zeer fraai apparaat  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #215 Gepost op: 10 Oktober 2021, 08:46:31 »

Ik denk dat de machinist vroege dienst had en dus voor dag en dauw zijn bed uit moest, zijn vrouw niet wilde wekken, het net gewassen, ongestreken overhemd heeft gepakt en vervolgens binnenstebuiten heeft aangetrokken. Ik wil het gesprek tussen de echtelieden niet horen als hij na zijn dienst weer thuiskomt... Grin
Fraaie loc.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #216 Gepost op: 18 Oktober 2021, 09:04:40 »

Ik denk inderdaad dat het zoiets geweest moet zijn Grin

Een bijzonder mooi model! Dat zeker. Zelf ben ik niet van al die frutsels en geluiden, maar dat even negerend, is het een zeer fraai apparaat  Duim omhoog

Ik eigenlijk ook niet, maar toen ik 'm bij een clubgenoot had zien rijden was ik verkocht. Daarom was ik bij dat de rerun werd aangekondigd en ik dus op tijd was er ditmaal nìet naast te grijpen.

Gisteren voor het eerst sinds lange tijd de boel weer in beweging gezet. Dat ging uit de kunst. Ook de falende bezetmeldingen bleven ditmaal uit. Dat betekent voor mij dat dat verschijnsel kennelijk temperatuursafhankelijk is, dus reden temeer om het toch een keer goed aan te pakken door rails door te solderen of een extra draadje aan te brengen zoals eerder gesuggereerd.

De computer selecteerde op geheel willekeurige wijze de eersteling. Na het maken van de foto heb ik de sporen van die eerste run maar snel even verwijderd.



Ook de nieuwste aanwinst was van de partij, met trein 2247 uit Bad Harzburg.



Na de falende Digikeijs-prints van locs 1134 en 1137 die ik meldde in één van de vorige afleveringen diende zich gisteren opeens 1113 aan met een "knipoog":



Kennelijk zijn die prints na openen van de verpakking maar een jaar of vijf houdbaar... Undecided


Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #217 Gepost op: 18 Oktober 2021, 18:07:14 »


Spinnende, eh spannende foto...  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #218 Gepost op: 18 Oktober 2021, 19:52:47 »

 Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #219 Gepost op: 18 Oktober 2021, 22:53:33 »

Ha ha! Ik zag het pas na iets langer kijken.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #220 Gepost op: 8 November 2021, 21:06:49 »

Ik heb weinig nieuws te melden op het bouwfront, maar wel onlangs dit slooptransport kunnen onderscheppen en tot stoppen kunnen dwingen:



Onderstaand apparaat stond me namelijk al een poosje aan, maar vond ik tot op heden wat te duur. Ik kon het nu voor "iets meer dan de schrootprijs", namelijk tegen 30% korting, aanschaffen en dat is mooi.



Deze Pec van Artitec, want dat is het natuurlijk, is dmv een eenvoudige functiedecoder uitgerust met sluitseinen (aan weerszijden wisselend te maken door de rijrichting om te schakelen) en binnenverlichting. Duidelijk is op de foto te zien dat het plaatwerk thv de deuren minder dik is dan de rest van de carosserie. Dat valt in werkelijkheid veel minder op.



Er zit ook een fraai interieur in, dat in het donker misschien wel het best tot zijn recht komt.


Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #221 Gepost op: 14 November 2021, 08:15:44 »

Dit weekend heb ik besteed om mijn Tp.IV modelauto's eens uit de doosjes te halen en op de kiek te zetten. Dat was de oplettende lezertjes van dit forum vast al opgevallen.










De Ford Capri Mk.1 is één van mijn favorieten.



Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #222 Gepost op: 13 December 2021, 15:39:12 »

Na veel vijven en zessen is eindelijk de laatste SwitchPilot ter plaatse gearriveerd. Die had ik al in het voorjaar besteld, maar ESU kon 'm niet leveren. Anyway, nu is hij er, dus kon ik 'm monteren en aansluiten. Daardoor zijn nu de laatste opstelsporen toegankelijk geworden voor automatische besturing. Dit is, in tegenstelling tot de eerdere wisseldecoders geen SwitchPilot 2 (beide links op de foto), maar een modernere SwitchPilot 3 (rechts). Die heeft onder andere als voordeel dat hij een eigen display heeft, waardoor programmeren en instellen terwijl de decoder aan het programmeerspoor is aangesloten niet meer nodig is. Daardoor is het instellen van dit apparaat een koud kunstje geworden, zelfs het instellen van de schakeltijd. Ook het ingeven van de nieuwe wisselstraten is voor mij eenvoudig inmiddels. De komende tijd zullen de locs op de nieuwe sporen moeten leren remmen. Dat zal echter voor het treinenverloop op de overige sporen geen grote vertragingen opleveren, dus de ergernissen van voorheen zullen hopelijk niet optreden.



Mocht je hierboven geen foto zien staan, laat het me dan even weten.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #223 Gepost op: 19 December 2021, 23:50:21 »


Ik heb een vraagje over het eerste rijtuig op deze foto:



Ik heb een groene Piko BDms272 gekocht, omdat ik er toevallig tegenaan liep en ik in sommige Scandex-samenstellingen in de jaren '70 een DB BDms tegenkom. Ik vermoed dat het eerste rijtuig in bovengenoemde foto dezelfde is als die in de Scandex in de jaren '70. Is een BDms272 dan het juiste rijtuigtype voor Scandex, of had het een andere moeten zijn? Het lijkt erop dat de raamindeling iets anders is als ik het goed zie.

Ik zie zo geen verschil tussen de raamindelingen van de twee BD's. Ik dacht dat in de jaren '70 een D meer tot zijn rechtkwam in de D230/231. Tot de zomerdienst '76 was dat zelfs een NS bagagerijtuig, de grote zesdeurs Stalen D.   
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #224 Gepost op: 20 December 2021, 19:45:12 »

Op de foto lijkt me een BDms273.
Wat bredere ramen dan bij je Piko model.
Hier foto's van de verschillende types.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: