Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Kassenberg (1982) in 1:160  (gelezen 65604 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #45 Gepost op: 7 December 2021, 10:37:37 »

Het project is bijzonder omvangrijk. Mijn ervaring is dat een eerste baan beter simpel kan zijn om vandaaruit te leren. Is je plan misschien terug te brengen naar de essentie: een dubbelsporige hoofdlijn met een dieseltak en een schaduwstation?
Eerlijk gezegd denk ik dat een dergelijke vereenvoudiging evenveel spelplezier kan  opleveren en zeker gezien ook de beperkte ruimte, je een hoop bouwergernis bespaard.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #46 Gepost op: 7 December 2021, 20:12:51 »

Wellicht is dat iets om in het achterhoofd te houden als het te gecompliceerd wordt om uit te voeren. Voorlopig is het advies echter tegen dovemansoren gericht en ga ik door op de ingeslagen weg. Ik bereid mij goed voor met boeken, planning en input van ervaringsdeskundigen. Ik ga zeker niet over één nacht ijs: op zijn vroegst begint over 2 jaar pas de bouw. Overigens & overigens: de essentie is een afwikkeling van een dienstregeling met (vooral) reizigerstreinen, vrij gebaseeerd op Hengelo in de jaren '80. Zonder die uitgebreide keerlussen gaat dat niet.  

Als je hier brood in ziet wellicht de rails een hoogte meegeven om te kijken hoe e.a uitkomt.
Ben niet bekend met Anyrail, maar dat zal vast kunnen en wellicht een 3D mogelijkheid om het van alle kanten te bekijken.

Beide behoort tot de mogelijkheden, ik moet mij verder gaan verdiepen in het programma. L-variant lijkt nu nog de enige mogelijkheid. De opstelsporen in de 'Olstboogvariant' zijn net te kort om de max.lengte (loc+ 4-delige stam) te kunnen stallen.

« Laatste verandering: 7 December 2021, 20:21:59 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #47 Gepost op: 7 December 2021, 21:24:09 »

Dovemansoren met achterhoofdresonantie. Dat gaat wel goed komen
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #48 Gepost op: 14 December 2021, 21:54:00 »

Ik bedoel maar...

Vandaag arriveerde vanuit Heerhugowaard de stoptrein Es-Dv-Gvc

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 14 December 2021, 22:09:00 »

Ja, Ernst heeft veelal wel voorraad  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #50 Gepost op: 14 December 2021, 22:27:02 »

Toch gaat het ook daar hard. Vorige maand 17 stuks op voorraad, thans nog 8.
Prima service overigens, op maandag besteld en toch ook nog op maandag verstuurd, ondanks dat op hun website staat di-vr.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 14 December 2021, 22:43:10 »

Hij zal maandags wel aan z’n baan aan het bouwen zijn boven de winkel…als je er dan toch bent (denk ik)  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #52 Gepost op: 15 December 2021, 11:29:14 »

Netjes gescoord 'Poes! Duim omhoog

Als die stoptrein nu toch ook eens fatsoenlijk in 1:87 beschikbaar kwam... En nee, die Piko kliko is niet fatsoenlijk Angry
Smoelt 'ie in 1:160 wèl een beetje?
Anyways, tot die tijd maar een viertje inzetten als stopper. Dat gebeurde ook wel eens. Of twee bakken ertussenuit Grin (echt niet)
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #53 Gepost op: 15 December 2021, 12:27:23 »

Het model ziet er keurig uit. Opvallend is, hoe de N-modellen in werkelijkheid er altijd beter uit zien dan op foto's. Rijtuigen, locs en nu weer deze Hondekop. Een minpunt vind ik de belachelijk grote panto's. Die doen qua formaat denken aan de 'grote' panto's zoals sommige '46-ers op het laatst nog hadden. Maar verder mooi model in 1:160.

Lijkt mij best leuk om eens een viertje om te bouwen naar een tweetje... 4-1½=2 (of zoiets). Maar een vier in de stopdienst serie 7000 is heel goed te doen hoor. We hebben het er bij mij thuis volgens mij wel even over gehad, maar een mat.'46-2 kan ook prima. In de jaren '80 heb ik heel vaak een vier in de 7000 aangetroffen (en gefotografeerd), ook in de stille uren. Evenwel was een twee de standaard.

 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #54 Gepost op: 19 December 2021, 18:37:28 »

Helaas moet 1 stel terug: rijdt niet, wel verlichting, ook wisseling met de andere Bk gaf geen verbetering. Dit model wordt omgewisseld in de winkel.

Nog helaaser is dat ik de stellen niet kan koppelen zoals ik zou willen. Ik had er al een beetje rekening mee gehouden door die (laat ik eerlijk zijn onmogelijk) scherpe bogen bochten. Ik lijk wel een sekterijder...  Undecided De koppelstang gebruiken om met een combi van twee tweetjes te kunnen rijden, ga ik niet doen. De treinserie 7000 (Es-Dv-Gvc) wordt gereden met een enkel tweetje, eigenlijk zoals het op papier buiten de spits hoort.
 

335 vertrekt op 6 april 1985 als trein 7054 Enschede-Den Haag CS uit Hengelo, waar C&A toen nog steeds voordeliger was.

Het tweede tweetje wordt nu ingezet als pendeltje naar Oldenzaal. En waarom ook niet, een geel tweetje Odz-Hgl was de eerste trein die ik op de foto zette, in december 1981. In het najaar van 1972 ging ik voor het eerst met de trein, van Odz naar Hgl met een geel tweetje.
« Laatste verandering: 19 December 2021, 18:46:44 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #55 Gepost op: 19 December 2021, 23:08:07 »

Balen dat een stel kaduuk blijkt te zijn en bovendien het koppelen niet lukt, zoals je had bedacht. Hopelijk krijg je een vervangend stel.

EDIT:
Mijn vraag over de BD in de eerste foto van dit draadje staat inmiddels hier.
« Laatste verandering: 20 December 2021, 10:19:52 door 1200blauw » Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #56 Gepost op: 20 December 2021, 00:36:24 »

Balen dat een stel kaduuk blijkt te zijn en bovendien het koppelen niet lukt, zoals je had bedacht. Hopelijk krijg je een vervangend stel.

Daar krijg ik een ander exemplaar voor, de behoefte aan een viertje mat '54 wordt nu wel groter. Dus wellicht dat ik toch een keer 3x2=4 ga doen in 1:160. Met een IC-stel kan ik de leuke omloop in de serie 700/1700 Es-Dv-Rtd/Gvc nabootsen. Korte kering van de 1700 (treinstelserie en treinserie hebben dit nummer) en de ruime kering van de 7000 te Es geeft wat complicaties bij verstoringen.

Jouw vraag over de BD zal ik naar jouw eigen draadje importeren. 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #57 Gepost op: 23 December 2021, 14:39:20 »

Afscheid genomen van de R1 bochten. R1 werd R2 en wat R2 was, werd R3, ook in de schaduwstations. Het kon allemaal net, de diepte van de baan neemt toe van 85 naar 91 cm, de breedte van 220 naar 230. Wel heb ik spoor 17 (linksonder) opgeofferd voor wat meer marge. Fleischmann zonder railbedding (het oude Roco) gaf de oplossing. Op papier zou de Hondekop niet eens door R1 komen, in de praktijk kon het wel, maar ik wil het mijzelf en het materieel niet langer aan doen. Grin

Het bovengrondse deel ziet er als volgt uit (de bogen links met de witte blokjes maken deel uit van het schaduwstation):

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 23 December 2021, 15:28:27 »

Ik heb altijd een hekel aan R1,R2 etc.. dan weet ik nog niks, aangezien ik veelal de R'en van betreffende railmateriaal niet paraat heb.
Daarom heb ik het meestal over radius ...

Dus om er een beetje gevoel bij te krijgen, wat is de radius van deze R2?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #59 Gepost op: 23 December 2021, 20:00:32 »

De verhoudingen zullen zullen wel zo'n beetje hetzelfde zijn als bij H0.

R1: startset/industriebochten (=maffia)
R2: iets groter, parallelradius aan R1
Tussen R2 en R3 zit vaak een grote stap, alsof je van de baan van Mars naar die van Jupiter reist.

Bij het verhaal van mij zijn de radii als volgt:

R1: 192 mm (Flm) inmiddels verlaten
R2: 225,6 mm (Flm) en 228,2 mm (Roco)
R3: 396,4 mm (Flm) en 261,8 mm (Roco)
R4: 430 mm (Flm)

Flm= Fleischmann Piccolo met bedding
Roco= Fleischmann Piccolo zonder bedding, het oude Roco

De R2 boog naar Kassenberg West wordt Flm, de dubbelsporige bogen van de hoofdbaan en de bogen van de schaduwstations wordt met Roco gelegd.
In feite is de Roco R3 de asteroïdengordel die het grote gat tussen de gangbare Flm R2 en Flm R3 opvult, maar dan zonder steentjes... Grin

De boog tussen West en Boswinkel is met Flm R4 gepland: radius 430 mm.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
« vorige volgende »
Ga naar: