Op de Twentelijn is deze nieuweling verschenen:
Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom
Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. Voor zover ik heb kunnen nagaan is 220 019-4 nooit in Nederland geweest (BW Hamburg), maar diverse soortgenoten brachten via Oldenzaal of Hengelo internationale treinen Nederland binnen en namen de "gebruikte" weer mee terug. Daarbij kun je denken aan de Scandinavië Express of de Nord West Express, maar bijvoorbeeld ook de trein naar Bad Harzburg. Dat duurde tot 1976, toen het traject Hengelo - Bad Bentheim volledig onder draad kwam. Vanaf dat moment haalden NS-elocs de treinen uit Bad Bentheim.
Dit model is van ESU. Ik was er al een poosje naar op zoek, dus toen ESU een rerun aankondigde was ik er als de kippen bij er eentje te reserveren. Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In de cabine is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden
Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man geplaatst werd.
Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:
- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);
- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);
- instrumentariumverlichting (erg fraai!).
Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:
Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.
Zoals gezegd zal mijn loc internationale treinen Nederland uit- en binnenrijden. Hieronder een voorbeeld met de Bad Harzburg Express. De 1137 staat klaar om de trein over te nemen, verder Nederland in richting Amsterdam. Op de achtergrond de inmiddels bekende watertoren van Henkelo.
Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er zit een zakje bij met allerlei onderdeeltjes, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk".