Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: [1] 2 3 ... 157   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 896651 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Gepost op: 16 Mei 2014, 16:06:30 »

Een paar jaar geleden ben ik een draadje over mijn baan begonnen bij de buren, maar om een aantal redenen is dat op mijn verzoek verwijderd. Nu dan toch weer een nieuwe poging om iets van verslag te doen over mijn modelspooractiviteiten. 
Verwacht geen A tot Z bouwverslag. Er zijn anderen die dat veel beter kunnen en vooral ook met een veel beter resultaat. Verwacht meer een globale indruk van waar ik mee bezig ben, zowel baanbouw als zaken die ik in koploper verzin. Misschien af en toe wat meer in detail, we zien wel.

Hoewel ik al heel wat jaartjes bezig ben met modelspoor, ben ik op modelbouwgebied nog een beginner. Op een paar verdwaalde pogingen na, ben ik nooit serieus aan de aankleding van een baan begonnen.
Ik vind het namelijk niet het leukste aspect van de hobby en kon als excuus altijd gebruiken dat mijn baan technisch nog niet af was.
Maar deze baan is rijtechnisch klaar.  Undecided Alle sporen zijn gelegd en aangesloten, hoewel deels nog wat bedrading gefatsoeneerd moet worden. En de hele baan is ook ingevoerd in koploper, er kan inmiddels volop gereden worden.
Er is dus geen excuus meer om de aankleding nog verder uit te stellen, alternatief is de baan weer afbreken en opnieuw beginnen. Ik hoop dan ook een beetje de vicieuze cirkel te doorbreken (niet goed in modelbouwen -> niet leuk om te doen -> daarom doen we het niet en blijf ik niet goed in modelbouwen). Wie weet, misschien krijg ik er nog wel eens lol in.  Cheesy

Eerst maar wat algemene informatie over de baan.
De baan staat in een kamer van zo'n 3 bij 4 meter, waar op de meest ongelukkige plekken zich ramen en (kast)deuren bevinden. Ondanks die beperkingen is het me gelukt een groot deel van mijn wensen te verwezenlijken.
Hieronder het baanplan zoals het in koploper is ingevoerd. De twee lijnen met de V-vormige uiteinden zitten in werkelijkheid aan elkaar, maar op deze manier is het voor mij wat overzichtelijker.



De basis is een vrij eenvoudig emplacement, op de overgang van dubbel- naar enkelspoor.
Er is een halte, wat industrie en een klein depot met (te) grote draaischijf.

Vanuit de duistere onderwereld, dat zo'n 30 cm lager ligt en waar ook twee schaduwstations voor getrokken treinen zijn, stijgt de baan in een uitgerekte spiraal naar de plek waar het schaduwstation voor trek/duw-treinen en omhooggevallen trams invoegt. Kort daarna kan worden gekozen om linksom of rechtsom door het station te gaan. Hierdoor kan ik de baan als hondenbot berijden (de trein komt terug uit de richting waar hij eerder vertrok), maar ook als ovaal. Dat laatste is bijvoorbeeld erg prettig voor de autofabrikant, die daardoor zijn beladen autotrein niet net zo hard, maar met alle auto's gekeerd, weer terugkrijgt.

Hoewel het emplacement technisch één geheel is, zal dat qua aankleding niet het geval zijn.
Zoals de titel al aangeeft (en vast tot grote verrassing voor de raadplaatvolgers  Wink) zal het allemaal naar Duits voorbeeld worden.

Het blauw omkaderde deel bevindt zich tegen een wand van de kamer en ga ik proberen een indruk van rond 1970 te geven. Armseinen zorgen hier voor de beveiliging. Naast de halte en het lokdepot, zal hier ook wat stedelijke bebouwing komen en het eindpunt van een zichzelf gebleven tram.

Het rood omkaderde deel bevindt zich tegen de wand ertegenover en krijgt, als alles wordt zoals ik nu in gedachte heb, de uitstraling van midden jaren 80. Om het onderscheid te benadrukken, krijgt dit deel lichtseinen. Hier komt wat industrie en een kade, want ik moet toch een argument hebben om mijn Artitec-schip eens in elkaar te zetten.

Het groen omkaderde deel is in werkelijkheid een 4-sporige lus van 180 graden en zorgt alleen voor de verbinding van het rode en groene deel. De sporen op dit deel worden aan het oog onttrokken, waarschijnlijk door iets van een snelweg.

Deze drie delen zijn als modules gebouwd. Hoewel dat iets meer werk is, heeft het bij de bouw het voordeel dat je niet in onmogelijke posities onder je baan hoeft te zitten om alle elektra aan te sluiten. Ook de als laatste gebouwde schaduwstations bestaan uit losse modules. In principe is het mogelijk in een paar uurtjes driekwart van de kamer "modelbaanvrij" te maken.
Alleen het gedeelte met de spiraal en keerlus is vast opgesteld. Dit deel krijgt vermoedelijk een landelijk karakter.

To be continued...
(en uiteraard, vragen staat vrij)

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #1 Gepost op: 16 Mei 2014, 17:19:48 »

Interessant! Ik ga dit volgen.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Mei 2014, 17:55:02 »

Ik heb je verhaal nu 2 keer gelezen en onderhand op het koploperplaatje kijkend proberen te doorgronden hoe e.a. in die 3 x 4 meter staat, maar kan met name het spiraal en schaduwstationdeel niet visualieren.
Wat ik eigenlijk bedoel.....een foto van  een overzicht van de kamer is welkom  Grin

En ik ga je vorderingen op modelbouwgebied nauwkeurig volgen   Wink  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Mei 2014, 19:39:11 »

Ik zal eens kijken of ik een overzichtsfoto kan maken, maar misschien dat tot die tijd deze tekening al iets kan helpen.

De rode, groene en blauwe rechthoek zijn in het koploper-overzicht met dezelfde kleuren ingekaderd.
De twee bruine rechthoeken zijn de schaduwstations voor getrokken treinen, blokken 602-604 (links) en blok 701-709 (boven). Die schaduwstations maken ook gebruik van twee inbouwkasten, het klopt dus dat ze buiten de rechthoek komen die de kamer moet voorstellen. Het schaduwstation voor treinstellen zit binnen de spiraal, de buitenafmeting van die spiraal is ongeveer 1,20 bij 2,20.
De brug overbrugt het looppad waar ik de kamer binnenkom. Deze is uitneembaar.

Nog even over de schaduwstations, zoals je ziet in het koploper-overzicht zijn dat ook voor getrokken treinen doodlopende sporen.
Een trein die in de spiraal naar beneden rijdt zal vanaf blok 312 normaal gesproken via blok 601 naar het schaduwstation 602-604 rijden. Maar dit zijn korte blokken voor treinen van 3 tot 4 rijtuigen. Een trein die te lang is, zal zo snel mogelijk terugsteken naar het schaduwstation 701-709. Van daar kunnen ze weer vertrekken richting blok 311. Treinen die wel in 602-604 passen, nemen daar hun wachttijd en steken daarna alsnog terug naar schaduwstation 701-709. Als er bij 602-604 geen blok vrij is, maar 311 wel, kan de trein gewoon doorrijden. Dit komt trouwens niet zo heel vaak voor, omdat normaal gesproken 311 maar heel kort vrij is en dan direkt weer gevuld wordt door een trein uit de blokken 701-709.
Dit systeem met doodlopende sporen was even een risico of het betrouwbaar zou werken, maar gaat tot nu toe vlekkeloos.


Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Mei 2014, 20:07:20 »

Ja, dit helpt! Ik heb nu in de gaten hoe het zit. Tekening en uitleg waren genoeg  Grin
Neemt niet weg dat die foto's nog wel fijn zijn om te bekijken  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Mei 2014, 15:26:07 »

Eerst even een verzoeknummertje.

Hoewel  koploper vooral bekend staat om de uitgebreide mogelijkheden voor een automatische treinenloop, zijn in de loop der jaren ook de mogelijkheden om handmatig te rijden sterk uitgebreid.
Mijn voorkeur ligt bij een volledig automatische baan, maar op en rond het station heb ik ook handmatig rijden mogelijk gemaakt.

Koploper kent het extern tableau. Daarmee kun je automatisch rijdende treinen zelf naar een bepaald spoor sturen. Leuk, maar na een kwartiertje kom je erachter dat koploper dat zelf veel beter kan dan jij. De knop die dat extern tableau in werking stelt, staat bij mij daarom vaker uit dan aan.
Maar met de laatste versie van koploper is er een heel mooie mogelijkheid bijgekomen, je kunt nu bezetmeldpunten koppelen aan de punten van een handmatige wisselstraat (de blauwe cirkels in het baanplan). En zo’n bezetmeldpunt kun je met een schakelaar activeren.
Voor wie koploper niet kent, met handmatige wisselstraten kun je een rijweg instellen over een of meer wissels. Die rijweg wordt ook beveiligd, er kan dus geen andere rijweg over die wissels en naar eventuele aansluitende blokken worden ingesteld. Maar je moet zelf zorgen dat de trein over die handmatige wisselstraat gaat rijden. Je kunt dat met rijregelaars op je computerscherm doen, maar je kunt zo’n trein ook koppelen aan een fysieke rijregelaar.
Met die nieuwe optie wordt het mogelijk om met hulp van een paneeltje en een of meer handregelaars met treinen handmatig over je station te rijden, terwijl de overige treinen automatisch hun rondjes blijven rijden. Hierbij hoef je niet bang te zijn voor botsingen, zolang je zelf maar oplet dat je niet voorbij rode seinen rijdt.

Mede vanwege de vorm van mijn baan, wilde ik een paneel dat ik in mijn hand kan houden.
Omdat ik loconet gebruik, bleek dat vrij eenvoudig. Het paneel bevat twee terugmelders, een loconet-terugmelder van rosoft en een Märklin s88 die daaraan kan worden aangesloten. Daarmee heb ik 32 bezetmeldpunten ter beschikking waar ik momentschakelaars op kan aansluiten.
De enige verbinding met de baan is een loconet-kabel die ik op een paar plekken in de baan kan inpluggen.



Dit paneel is zowel te gebruiken als extern tableau bij automatisch bedrijf, als voor het zetten van handmatige wisselstraten. Bovendien is er ook nog een rijregelaar geïntegreerd, dat zijn de drie schakelaars linksboven.
Natuurlijk is dit nog een provisorisch gevalletje om te kijken of wat ik voor ogen had ook werkte.
Binnenkort worden de schakelaars omgezet naar de definitieve behuizing, een kastje dat ik eens bij conrad heb gekocht.



Het enige wat nog miste in deze opzet was een aankondiging als er een trein in aantocht was. Het was eigenlijk mijn bedoeling om daarvoor led’s in het paneel in te bouwen. Ik heb dat met een LocoIO van Hans Deloof wel werkend gekregen, maar onder het motto: kijken doen we naar de baan, liever niet naar schermen of tableaus, heb ik uiteindelijk gekozen voor een geluidsaankondiging.
Op de website schmalspurbahn.ch heb ik het geluid van de stationsklokken van Filisur gedownload. Er zijn drie verschillende geluiden beschikbaar, voor elk spoor dat richting station gaat, één. Een combinatie van logische en speciale acties zorgt dat het goede geluid klinkt. Het effect op bezoekers is erg leuk. De eerste keer wat verbazing, maar al vrij snel ontdekken ze de logica. Kinderen overigens sneller dan volwassenen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Mei 2014, 19:32:37 »

Laat ik een deel van het verzoek van Jakop dan ook maar inwilligen.



Dit is het vaste deel van de baan. Een foto met lekker veel perspectivische vertekening, maar voor het overzicht wel zo goed.
Het houten blok op de voorgrond is het oplegpunt van de uitneembare brug. De andere kant van die brug sluit aan op het depotdeel van het station.
Het spoor over de brug gaat in een lange lus naar beneden, het TEE-stel heeft die lus net doorlopen.

Helemaal rechts zie je boven de intellibox het grote schaduwstation en daarboven nog net het industriedeel van het station.
Daarvandaan gaat in een slinger het spoor naar beneden en komt dan samen met het enkelspoor.
Na een draai vaan 180 graden komen enkele wisselverbindingen om bij het schaduwstation voor treinstellen (er is nog net een stukje plan V te zien die in dit schaduwstation staat) en van het enkelspoor op het rechterspoor te komen. Dan volgt er nog een langgerekte 360 graden draai, waarna de keerlus begint. Op de foto staat de graanwagen op dit punt. In die keerlus zitten de wisselverbindingen richting de schaduwstations. De Zwitserse reizigerstrein heeft die keerlus net doorlopen en staat in blok 311.

Helemaal links is tenslotte nog een stukje van het kleine schaduwstation te zien, daar waar het Duitse blauw/beige rijtuig staat.

Meer plaatjes lukt me op dit moment even niet.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Mei 2014, 21:20:45 »

Nice  Duim omhoog

Dit geeft wel al een idee hoe e.a. in elkaar steekt...dank!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 21 Mei 2014, 18:49:36 »

Weer verder met wat overzichtsplaatjes, deze keer het industrie deel, rood omkaderd in het baanplan.
Dit is de dubbelsporige kant van het station.



Als ik een keer heel veel zin heb, moet het omhoog stekende staalprofiel nog eens vervangen worden door een korter exemplaar. Was ooit bedoeld voor niet verwezenlijkte ideeën. Nu heb ik er eigenlijk alleen maar last van, maar het is wel een onmisbare steun voor het vaste deel van de baan.

Aan deze kant zal een samenraapsel van delen van de Kibri verffabriek komen.

Het seinportaal hoort eigenlijk niet op die plaats, want bevindt zich na de eerste inrijwissels. Maar goed, als je toch zo'n ding op de baan wilt, moet je niet al te kritisch zijn, daarbij gesterkt dat in het echie de seinen ook niet altijd op de meest logische plaats staan. Beschouw het maar als een tussensein, nodig om het frequente treinverkeer af te wikkelen...  Wink

Onderaan de inrijwissels van het grote schaduwstation.

Als we dan wat verder naar rechts draaien, zien we dit.



Het houten gevaarte is een silogebouw in aanbouw.
De geplande kade wordt later als los deel aan de zichtbare houten balk gehangen.

Wordt vervolgd....

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2014, 17:22:43 »

Nog wat foto's om het voorstelrondje af te maken.

Dit is het groen omkaderde deel.



Weinig spannends: vier bogen, twee handregelaars en het spul om koploper in de gaten te houden en daar waar nodig in te grijpen.
Volgens planning komt hier een snelweg of zo, om de bogen uit het zicht te krijgen.

Naar rechts draaiend komen we bij het blauw omkaderde deel.



Op de voorgrond de perrons van de halte, op de verhoging komt wat stedelijke bebouwing. Het Franse pand moet ooit nog eens voltooid worden, inclusief "verduitsing". De rails op die verhoging is bedoeld voor de tram. Wordt waarschijnlijk weer vervangen, want ik wil voor een meterspoor-tram gaan, nu ligt er nog normaalspoor.

En nog wat verder draaiend wordt ook de draaischijf zichtbaar.



Hier ook de eerste pogingen tot begroening. Nog niet tot tevredenheid, maar hopelijk verbetert dat nog eens.  Cheesy
Rechts hiervan sluit weer de uitneembare brug aan, waarmee we de kamer rond zijn.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 22 Mei 2014, 17:55:53 »

Je hebt niet stil gezeten!  Een duidelijk beeld van de baan. Nu inderdaad nog aankleden.  Grin
Je eigen foto's moeten toch een goede inspiratiebron zijn.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 22 Mei 2014, 18:53:18 »

Inspiratie genoeg, Jakop.  Smiley
In gedachte weet ik ook wel grotendeels wat ik wil, maar dat vervolgens omzetten in de praktijk...
We zullen zien wat het uiteindelijk wordt.

« Laatste verandering: 22 Mei 2014, 18:57:28 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Mei 2014, 16:46:03 »

Dit weekend bezig geweest met het bedieningspaneel, de "nette" versie is nu af.

Een plaatje van de binnenkant.



Helemaal links een loconet terugmelder van rosoft, daarnaast een S88 module van Märklin.
Dankzij loconet is het kabeltje onderaan de enige verbinding met de baan.

En zo ziet het er van de buitenkant uit.



De drukknoppen worden in koploper gekoppeld met blokken en/of punten handmatige wisselstraat.
De drie schakelaars linksboven (momentschakelaars met ruststand in het midden) vormen de rijregelaar.
Bovenaan zijn van links naar rechts een schakelaar voor het openen en sluiten van een gepland hek, twee schakelaars om op drie plekken de handregelaar te kunnen koppelen aan of loskoppelen van een locomotief en een schakelaar om een ontkoppelrail of de automatsich koppeling van de locomotief te bedienen.
Daaronder zit nog een schakelaar waarmee ik bepaal of ik met dit paneel treinen naar het bovenste spoor kan sturen of van een nog te maken paneel dat bij het depot komt.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 28 Mei 2014, 19:00:57 »

In dit draadje vertelt Jakop over de IC's Erasmus en Frans Hals zoals die in vroeger tijden in ons land kwam.
Daarbij verwijst hij ook naar het boek "De jaren tachtig bij de NS in kleur", waar een foto van de Fans Hals getrokken door een 1100 wordt getoond.

Omdat ik zowel het boek, als het grootste deel van het materieel heb, maar eens gekeken hoe dat in model staat.



Het tweede rijtuig verschilt met de foto in het boek. Ik heb geen Avmz111, dus in plaats daarvan voor een Eurofima gekozen.

Misschien binnenkort maar eens aan deze kant beginnen met het landschap, komt wat beter uit op de foto...  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Mei 2014, 19:51:45 »

 Duim omhoog

Mooi Huub!

Het moet een Avmz207 zijn, geen Avmz111

Naar welke merken rijtuigen kijken we nu?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 ... 157   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: