Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899022 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 6 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #45 Gepost op: 30 November 2014, 21:22:34 »

Die kozijnen zijn overigens veeeel te wit   Cool

Beroepsdeformatie?   Cheesy

Wordt leuk Huub. Achter de schermen nog een tweede spoortje zodat je andere wagens naar buiten kunt sturen dan dat er naar binnen gingen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 30 November 2014, 21:40:26 »

Ik denk dat de eigenaar van het gebouw daar niet zo blij mee is, dan moet ik een gat in het beton van de buitenmuur hakken.  Cheesy
Als er op een dag meer dan twee wagens voor de fabriek zijn, moet op een gegeven moment de wagens worden gewisseld.
Heeft de Bahnhofs-Köf ook eens wat meer te doen dan alleen met NS-wagens te spelen.



Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #47 Gepost op: 30 November 2014, 22:01:56 »

En met dat gebouw bedoel je een gebouw in schaal 1:1, begrijp ik?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 30 November 2014, 22:24:32 »

Inderdaad.
Het spoor in de fabriek was wel langer gepland. Maar toen ik met de aanleg bezig was, bleek ik geen rekening te hebben gehouden met de doorrijhoogte van het onderliggende spoor. En om het fabrieksspoor in een helling te leggen, leek me niet echt handig met losse wagens.   Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 15 December 2014, 17:59:25 »

Hoewel het het eerste deel was dat technisch zo goed als klaar was, heb ik me tot nu toe nauwelijks bezig gehouden met de draaischijf en alles wat daarbij zit. Ruim een jaar heeft het gestaan zoals op de foto eerder in dit draadje. Een beetje onbevredigend geheel met die twee verschillende loodsen. Op zich kwam dat in het echt ook wel regelmatig voor, maar toch bleef het voor mijn gevoel te ongeloofwaardig. Maar het oogde vooral te rommelig en te krap.
Daarom van het weekend besloten om een van de loodsen weer weg te halen en de overblijvende uit te breiden.
Om het effect te bekijken, maar eens provisorisch een en ander tegen elkaar gezet.



Het scheelt in het totaal één loodspoor (de twee spoortjes rechts waren sowieso gepland en zijn dus niet extra, links een spoor minder), maar het komt een stuk rustiger en daardoor beter over. Vind ik dan.  Grin
Rechts zit normaal een achtergrondplaat die voor het gemak tijdelijk is weggehaald. Het loodsspoor uiterst rechts is trouwens ultrakort, zelfs de Köf kan daar niet staan. Misschien een KLV, maar zolang ik die niet heb, blijven de deuren van dat loodsspoor gesloten. Het gaat tenslotte om de illusie...
Maar voor het ook de illusie wekt dat het niet een paar plastic platen zijn, hebben we nog even te gaan.   Grin

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 18 December 2014, 15:57:07 »

Je ziet vaak bij oudere panden dat het er van een afstandje allemaal best goed uitziet, maar je moet niet te dichtbij komen.

Ook irgendwo in Deutschland is zo'n pand te vinden, maar langzaam maar zeker lijkt dat te veranderen.



De diverse delen zijn inmiddels grotendeels met elkaar verbonden en een van de daken is inmiddels ook aangebracht.
Rest nog het grote dak, wat versieringen die nog moeten worden aangebracht, nog een paar gaten te vullen en natuurlijk de van buiten zichtbare afzuiginstallaties en andere apparatuur. En natuurlijk mag er nog wel wat aan kleurtjes op.
Dan hebben we hopelijk een fraai pand erbij op de baan.




Nou ja, fraai. Zoals vaak bij dit soort restauraties van oude gebouwen, is het allemaal schone schijn aan de buitenkant. Je moet er niet binnen kijken...

Voor de nummerfreaks, het is uit één bouwpakket van de Kibri bouwdoos 59788 en wat styreenplaat samen te stellen. De tweede doos die ik nodig dacht te hebben, kan voorlopig nog in de kast blijven.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 21 December 2014, 17:24:42 »

Vandaag heb ik wat geëxperimenteerd met het op kleur brengen van (een deel van) de fabriek.

De beige geveldelen en vensterbanken hebben een grijze waas verf gekregen en daarna met krijtpoeder aan de gang gegaan.
Achteraf gezien had ik beter die beige delen vooraf kunnen verven, was wat makkelijker geweest dan het nu te doen. En ook bij de kozijnen had denk ik grijs of bruin beter gestaan, maar daar ga ik niet meer aan beginnen, ik vind het zo wel acceptabel.
En aan de andere kant, ik ken mezelf wel een beetje. Als ik had gewacht met bouwen tot een en ander was geverfd, had er de eerste jaren nog niks in elkaar gezeten.  Grin

Het resultaat tot nu toe.



Ook al mag er her en der nog wel wat aan worden gedaan, het resultaat valt me voor een eerste keer niet tegen.
Zeker in vergelijking met de oorspronkelijke kleuren (die al wel een lichte wet wash hebben gehad) ziet het er al een stuk beter uit, al zeg ik het zelf. Doordat de foto met flits is gemaakt, lijkt het op de foto ook nog wat witter dan in werkelijkheid.
Het smaakt wat mij betreft in elk geval naar meer.

Huub
« Laatste verandering: 21 December 2014, 17:28:04 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #52 Gepost op: 21 December 2014, 17:32:53 »

Imposant stuk gevel Duim omhoog.Bij veel industriegebouwen zijn de gevels (en de kozijnen)vrij vies, een beetje afhankelijk van de omgeving waar de gebouwen in staan. Ik zou hier nog met een vleugje verdunde zwarte verf of wat zwart poeder een iets meer doorleefder gebouw van maken. Maar... het is jouw gebouw!

Groet,
Ruud
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 21 December 2014, 17:38:56 »

Ruud is me net voor  Grin

Ja! Het moet viezer!
Er moet natuurlijk niets, maar de zwartepoederkwast of zeer verdunde verf vanuit de onderhoekjes van de kozijnen laten lopen doet het wel realistischer maken. Ik houd erg van veel terpentine en een beetje antraciet Humbroll en kliederen maar  Grin (wel met het raam open)  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 21 December 2014, 18:03:36 »

Met zowel terpentine als wasbenzine heb ik nogal slechte ervaring.
Het proefstukje dat ik met terpentine heb gedaan, sloeg ondanks de zwarte verf compleet wit uit.
En de nu gedane gevel is in eerste instantie met wasbenzine gedaan, maar toen bestond de gevel ineens weer uit meerdere stukken.  Undecided
Ik gebruik wasbenzine o.a. om gelijmde stukken bedoeld weer van elkaar te krijgen, maar onbedoeld werkt het bij mij ook uitstekend. Grin
Het kan zijn dat ik gewoon pech heb gehad, maar de resultaten nodigen niet uit om nog een keer te proberen.

Dus ik hou het maar bij de poederkwast. Maar dan mag het gebouw eerst helemaal in elkaar zitten.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 21 December 2014, 18:19:55 »

Wasbenzine gebruik ik nooit.
Maar terpentine altijd, maar dat wit uitslaan herken ik niet  Huh?
Doe je dat op ongeverfde gevels?
Ik zet een gevel wel altijd eerst geheel in een kleurtje met Humbrol of Revell voor ik met terpentine aan de slag ga. Ik zou bij die fabriek zoeken naar een viezigheid à la dit gebouwtje wat ik voor waldijk bouwde: klik

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #56 Gepost op: 21 December 2014, 18:59:25 »

De proef was inderdaad op ongeverfd plastic. Gewoon de gietbomen van dit bouwpakket.

Huub
 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 17 Januari 2015, 12:28:11 »

De laatste tijd veel andere dingen aan het hoofd, waardoor het werk aan de modelbaan vrijwel stil ligt.

Wel een hoekprofiel in stukken gezaagd en in andere volgorde weer vastgelijmd op wat kunststofstroken.



Uiteindelijk moeten er zo een paar gemaakt worden.
Dit wordt dan in een laatje gezet waarna ik de vakjes kan vullen met goederenwagens en misschien ook wat rijtuigen, die dan voor het grijpen liggen, i.p.v. opgesloten blijven in de originele verpakking.



En het laatje is weer onderdeel van de Helmer-kast van een bekende Zweedse woonartikelenleverancier.
Als iemand tips heeft waar voor een redelijke prijs kunststof U-profiel (buitenmaat 40 x 40 mm, dikte 1,5 mm) te koop is, hoor ik het graag.
Die kunnen los in de laatjes worden gezet, hoekprofiel moet verlijmd worden.

Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 17 Januari 2015, 13:01:18 »

60 meter is wat veel denk ik...  Cheesy (artikelnr. 10.027)

http://www.cf-kunststofprofielen.nl/assortiment/34/uprofielen_gelijkzijdig
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 17 Januari 2015, 13:59:40 »

Ik kan geen prijzen vinden, ik vrees dat het met bezorgen dan wat begrotelijk wordt.
En de maten zijn nog niet wat ik zoek.
Die 60 meter is nog wel te overzien (al past 6 meter niet in de lift), per laatje heb je al bijna 2,5 meter nodig en ik heb op dit moment twaalf laatjes. Niet uit te sluiten dat daar nog wat bij komt.
Lastiger vind ik dat de binnenmaat 40 mm is. Dat is eigenlijk te veel, dan schuift het allemaal teveel. Voor de meeste modellen lijkt 37 mm ideaal.
En door die binnenmaat en de dikkere tussenwandjes (2 wandjes van 2 mm i.p.v. 1 wandje van 1,5 mm) kan ik nog maar acht vakken per la kwijt, twee minder dan nu. Eén vak wil ik nog wel inleveren in ruil voor wat gemak, maar twee wordt wat veel.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: