Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899284 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #105 Gepost op: 14 December 2015, 21:49:39 »

Er is hier alleen schone industrie...  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #106 Gepost op: 15 December 2015, 19:28:38 »

Update.



De kozijnen zijn weer geplaatst, het hele gebouw is gevoegd.
Nog wat voegwerk bijwerken, het dak en de laatste onderdelen monteren, dan kan de wet washer langskomen.
Alleen nog even bedenken of ik daarvoor of daarna de ruiten aanbreng. Ik neig naar daarvoor, schone ruiten zijn immers niet bepaald kenmerkend voor dit soort gebouwen.

Groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #107 Gepost op: 14 Januari 2016, 13:59:08 »

Vorige week kwam een doosje binnen uit Duitsland.


Na het openen


En de inhoud uitgespreid


Voor wie het nog niet herkent, een overweg.
De bouwset lijkt met wat geduld goed te doen, alleen het zakje direct links van het midden zal wel wat hoofdbrekens gaan kosten. Daarin zit het beruchte hekwerk voor onder de bomen. Nou ja, als ik het echt niet zie zitten, kan ik dat altijd nog weglaten.
De meegeleverde aandrijving ga ik vermoedelijk niet gebruiken. De door Weinert bedachte manier is nogal ingewikkeld om in te bouwen, dus ik denk dat ik voor servo's ga.

Groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #108 Gepost op: 16 Januari 2016, 19:38:20 »

Weer ouderwets de figuurzaag ter hand genomen.


Met dit als resultaat.


De bomen zitten bewust nog aan de gietboom. Ik twijfel nog of ik die eerst al deels schilder of dat pas doe na het weer in elkaar zetten.
Want uiteindelijk moet dat met die onderdeeltjes gebeuren, weer in elkaar zetten.
Toch een merkwaardig fenomeen bij modelbouwers. Dingen die netjes vastzitten eerst loshalen en daarna in andere combinaties weer met elkaar verbinden. Over werkverschaffing gesproken... Grin

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #109 Gepost op: 4 Februari 2016, 19:29:19 »

Alweer een aantal maanden geleden meldde ik de aanpassing van een schaduwstation, ivm een wisselprobleem.
Dat is toen spoortechnisch ook afgerond, maar daarna niet meer in gebruik genomen. Ik had namelijk nog een vaag plan om het aantal sporen voor treinstellen uit te breiden.
Door de manier waarop ik het in koploper heb ingeregeld, is dit schaduwstation vrij essentieel. Uitgerekend bij een inspectie van de baan door derden, afgelopen weekend, werd dit wel weer duidelijk. Dus of het moest in gebruik worden genomen of ik moest die uitbreiding realiseren.
Gekozen voor het laatste en daar vandaag dan maar eens mee aan de slag gegaan.

Het bestaande schaduwstation ligt binnen de spiraal, de uitbreiding moet buiten de spiraal komen.
Het past net om tussen twee niveaus van de spiraal door te komen, mits er niet te veel hoogte verloren gaat aan een grondplaat.
Om dit voor elkaar te krijgen een bruggetje gemaakt van kunststof-profielen. Voor de korte overbrugging is dit stevig genoeg en vooral ook heel dun.


Ingebouwd in de baan ziet het er zo uit.


En een plaatje van de uitbreiding.


Ik beschik nu over een lang spoor van ca. twee meter voor treinstellen, een kort spoor voor een railbus en drie sporen van ca. 90 cm, dezelfde lengte als dit schaduwstation in de oude situatie had.

Van het weekend de boel electrisch aansluiten en nog een wisselaandrijving aanschaffen.
Uit het zicht gebruik ik de Roco-spoelenaandrijvingen en tegen de verwachting in blijkt het driewegwissel twee dezelfde aandrijvingen te hebben. Bij de aanschaf van de aandrijvingen was ik uitgegaan van een links en een rechts exemplaar.  Undecided

Groeten, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #110 Gepost op: 4 Februari 2016, 19:36:40 »

Uitgerekend bij een inspectie van de baan door derden, afgelopen weekend, werd dit wel weer duidelijk.

Ik voel me bijna schuldig, weet je dat?   Cheesy
Maar 'Irgendwo' ziet er leuk uit. De treinenloop met Koploper is mooi rustig.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #111 Gepost op: 4 Februari 2016, 20:20:41 »

Maar je bent toch ook schuldig?  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #112 Gepost op: 4 Februari 2016, 20:59:29 »

Indien nog niet bekeerd, dan schuldig!  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #113 Gepost op: 5 Februari 2016, 20:25:47 »

Vandaag onverwacht de mogelijkheid om verder te gaan met het schaduwstation.

Het bleek mogelijk de niet passende wisselaandrijving te wisselen met een bestaand wissel (bij Rocoline kunnen wisselaandrijvingen meestal aan beide kanten gemonteerd worden, dus een een linkse aandrijving kun je ook aan de afbuigende kant van een rechts wissel monteren). Dat wissel was ook vrij eenvoudig te bereiken, dus met een half uurtje werk heb ik de goede aandrijving voor het driewegwissel en daarmee de kosten van een nieuwe aandrijving uitgespaard. Vandaag alle wissels aangesloten en de lichtsluis gemonteerd en aangesloten.
En vervolgens de boel in koploper ingesteld, waarna de eerste treinen naar het nieuwe deel van het schaduwstation zijn gereden. Er moet nog wel iets afgeregeld worden in koploper, maar ik moet van het weekend toch ook nog wat te doen hebben.  Cheesy

Wel een kleine tegenvaller. Ik had het korte opstelspoor op een gewone bezetmelder willen aansluiten. Ik dacht dat ik nog een aansluiting over had, maar helaas, niet in dit deel. Aangezien ik geen zin heb om voor één spoortje een extra bezetmelder aan te schaffen, ga ik nog maar een lichtsluisje in elkaar frotten, een massadetectie is wel nog vrij. Dit heeft niet heel veel haast, de trein waarvoor het spoor bestemd is, een Fleischmann VT95, moet nog naar digitaal worden omgebouwd.

Tot slot nog een wat wazig fotootje van de eerste treinen in het nieuwe gedeelte.


groeten, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #114 Gepost op: 5 Februari 2016, 21:01:35 »

Hmmm.....een remise voor opgewaardeerde trams....  Wink

Waar is dat korte spoortje dan eigenlijk?
Wat nu nog leeg is op de foto is een erg lang spoor  Undecided
Heb je straks ook een foto van die in-elkaar-gefrotte lichtsluisje?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #115 Gepost op: 5 Februari 2016, 22:25:17 »

Er komt ook nog een trek/duwtrein te staan, maakt het nog een beetje goed.  Cheesy

Even terug naar de foto van een paar maanden geleden.

Dit ligt in het verlengde van het nu gebouwde deel. Daartussen zit dat kunststof bakje. Het linkse spoor met het autootje sluit aan op dat erg lange spoor.
Het middelste spoor sluit aan op het driewegwissel en het rechtse spoor is dat korte spoortje.

Ik zal morgen een foto maken van de lichtsluisjes .

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #116 Gepost op: 5 Februari 2016, 22:31:02 »

OK...dus op bovenstaande foto zijn kunststof bruggetje en de sporen van de vorige foto achter de camera?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #117 Gepost op: 5 Februari 2016, 22:37:52 »

Precies.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #118 Gepost op: 6 Februari 2016, 11:39:03 »

De beloofde foto's van de lichtsluisje.

Allereerst het schema.

Niet van mezelf, heb het een keer van iemand anders gekregen. Eventueel kun je tussen de plus van de voeding en de collector van de transistor een optocoupler plaatsen, waardoor je een galvanische scheiding krijgt tussen de lichtsluis en de terugmelder naar je digitale systeem.
Onderdelen heb ik destijds gewoon bij de Conrad gekocht, maar lijken daar inmiddels niet meer te krijgen.

Dit is de ontvanger. Het zwarte blokje links is de echte ontvanger, de rest is de benodigde electronica eromheen.


En wil een ontvanger nut hebben, moet er ook een zender zijn. Die is hier te zien (die omhooggevallen tram is nog te verwaand om zichzelf af te stoffen  Angry )


Om de IR-led makkelijk op de baan te plaatsen, heb ik die op een 4mm messing pijpje gesoldeerd. Dus een gat van 4 mm in de grondplaat boren en de zender staat. De ontvanger zet ik met een klein spijkertje vast. De grijze en grijs geblokte draad verbinden zender en ontvanger.

Hier is de afstand tussen zender en ontvanger 20 cm. Op een andere plek is dat 60 cm, meer zal ook nog wel lukken.

Ik gebruik de sluizen op twee manieren.
Bij het grote schaduwstation staan ze aan het begin van de sporen. Het bezet worden is de binnenkomstmelder, het weer vrijkomen de stopmelder.
Hier staan ze aan het eind van de sporen en werken ze alleen als stopmelder en moet je dus op een andere manier nog voor de binnenkomstmelder zorgen. Koploper heeft de mogelijkheid aan te geven dat er sprake is van een gezamenlijke stopmelder. Na het bezet worden, rijdt de trein dan een stukje terug om de lichtsluis weer vrij te maken, zodat die ook voor andere treinen blijft functioneren.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #119 Gepost op: 7 Maart 2016, 18:00:43 »

Bij de aansluitingen van het Bahnbetriebswerk naar het emplacement had ik twee Wartezeichen gepland (strikt genomen moeten het in dit geval geloof ik Schutzsignale zijn, maar ik vind wat afwisseling wel leuk).
Eentje is al zeker twee jaar geleden geplaatst, maar voor de andere zou ik bij het boren precies in een servodecoder onder de baan uitkomen.
Kortom, die decoder moest verplaatst worden. Dit deel van de baan is in principe demontabel, maar ook van onderaf bereikbaar. Allebei niet heel eenvoudig, dus steeds maar weer uitgesteld, om alles wat er op dit deel nog onder de baan moet gebeuren, in een keer te doen.
Naast het verplaatsen van de decoder ook het aansluiten van de Wartezeichen en de verlichting van de overige armseinen.
Dit weekend dan eindelijk maar eens hieraan begonnen.
De aansturing van de Wartezeichen had nog wat voeten in aarde. Ik had hier op een decoder nog wat vrije uitgangen voor magneetartikelen, dus het idee was om daarmee relais aan te sturen, die vervolgens de lichten van het Wartesignal kunnen laten branden. Maar helaas werkten de relais niet. Het blijkt dat de gebruikte decoder (Lenz LS150) wisselspanning uitspuugt en dat lusten de relais die ik heb niet. Andere relais of decoders had ik niet en ik wilde het toch wel graag afmaken. Ik had nog wel de onderdelen om een kaart te maken die aangesloten kan worden op de decoder63, dus dat maar gedaan. Doet dat ding ook wat meer dan alleen de draaischijf aansturen. Wat meer werk, maar het is tenslotte hobby.  Grin

Ook de verlichting van de seinen was niet een kwestie van aansluiten. Hoewel de firma Viessmann keurig weerstandjes heeft aangebracht bij de aansluitdraden, is bij de door mij gebruikte 13,8 volt de verlichting dan veel te fel. Eerst voorzichtig begonnen met een extra weerstand van 1K ertussen. Uiteindelijk bleek ik bij de gewone seinen een weerstand van 33K te moeten toevoegen om het wat flauwe licht van armseinen te benaderen. En bij de Schutzsignale zelfs 220K.
Maar het eindresultaat vind ik zeer acceptabel (op de foto lijkt het feller dan in werkelijkheid).



Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: