Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 78 79 [80] 81 82 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899258 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1185 Gepost op: 22 Februari 2020, 15:36:08 »

En daarmee wordt het nu echt tijd te gaan bedenken hoe de tweede fabriek er uit moet gaan zien.
Er wordt al gepast en gemeten....
Een voorlopige tussenstand hierin, waar ik zelf wel positief over ben.


Maar het was niet positief genoeg. Op het Stummiforum had ik dezelfde foto geplaatst, waarbij iemand terecht opmerkte dat het vreemd zou zijn als twee gebouwen pal tegenover elkaar staan en in dezelfde bouwstijl zijn, dat dan de kleur wezenlijk anders is. Goed, er zal best wel ergens een uitzondering zijn en er zal ook in Duitsland vast wel eens een kwast ter hand genomen zijn om bakstenen een ander kleurtje te geven. En ik kan alsnog besluiten om het dan in dezelfde kleur te houden als het bestaande complex. Maar het voedde wel weer de twijfel.
Dat leidde uiteindelijk tot een radicaal andere oplossing, hier komt een laad- en losweg. De gebouwen waren in eerste instantie vooral bedoeld om de spoorlijnen aan het zicht te onttrekken, maar daar gaat nu het landschap zelf voor zorgen.

Betekent ook dat het idee van één grote fabriek wordt losgelaten. Het silogebouw en de fabriek aan de andere kant van het spoor worden nu twee los van elkaar staande bedrijven met elk een spooraansluiting.
En dat betekent weer dat er een hek moet komen om het fabrieksterrein af te kunnen sluiten voor ongewenste rangeerbewegingen over het terrein.

Van dat hek is het eerste resultaat zichtbaar.



Rechts- en linksonder zit het nog niet helemaal lekker. Eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen, al zal het op de baan vermoedelijk helemaal niet opvallen. Zo groot is het allemaal niet, het hele hek meet 55 bij 28 mm.
Aan een kant komt er nog een dun buisje tegenaan, dat het draaipunt zal vormen. Logistieke problemen verhinderen echter dat ik dat al kan doen (lees, ik heb de benodigde buis vermoedelijk wel, maar weet niet in welke doos het ligt).
Volgende stap: de aandrijving ervan. Wordt in elk geval een servo en ik heb al een redelijk beeld hoe ik het ga doen.

Overigens heeft Floris Dilz op Drehscheibe weer een update gegeven van zijn Cockerill-staalfabriek.
Heerlijk om naar te kijken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #1186 Gepost op: 22 Februari 2020, 16:42:49 »

Overigens heeft Floris Dilz op Drehscheibe weer een update gegeven van zijn Cockerill-staalfabriek.
Heerlijk om naar te kijken.

groet, Huub

Zeker prachtige foto's Huub.  Duim omhoog
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1187 Gepost op: 22 Februari 2020, 18:33:12 »

Jouw voorliefde voor mechanische bedieningen kennende, heb ik vanmiddag in Houten even deze twee foto's bij een Franse modelbaan gemaakt:






Nog tot morgenmiddag te zien. En de modelbaan zelf is ook de moeite waard.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1188 Gepost op: 22 Februari 2020, 18:40:55 »

Ah, je bent vandaag geweest.
Stond die Messerschmitt nog op de parkeerplaats?  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1189 Gepost op: 22 Februari 2020, 19:01:00 »

Niet gezien. Wat ik nu wel gezien heb is het semi-fictieve Spodsbjerg Havn. De bouwer daarvan heeft een MR-treinstel van Lima rondrijden dat eerder aan Sydborg toebehoorde. Bij mij vervangen door eentje van McK. Het Lima treinstel heeft een compleet nieuwe aandrijving bij hem gekregen en rijdt nu heel goed.

Jij bent dus al naar Houten geweest, begrijp ik?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1190 Gepost op: 22 Februari 2020, 19:31:48 »

Nee, ik ga morgen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1191 Gepost op: 22 Februari 2020, 19:36:26 »

Oké. Die Franse baan staat helemaal in de hoek in de hal waar Artitec ook altijd staat.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1192 Gepost op: 23 Februari 2020, 18:47:29 »

En gezien. Mooie baan, jammer dat ze zo weinig deden met die hendels (die, als ik het goed heb begrepen, slechts als gewone schakelaars werden gebruikt, dus geen afhankelijkheden of zo), ook niet even de seinen weer op onveilig zetten als de trein voorbij was.
Met die seinen was het op Rail sowieso droevig gesteld. Ik heb geen baan gezien waar ze naar behoren werkten. Zelfs bij Daan gaven ze er op zeker moment spontaan de brui aan, al was dat met een verse power-pack weer verholpen.

Maar naast de geneugten van het beursbezoek, moest er natuurlijk ook gewerkt worden.
Verder gegaan met het hek, daarvoor ook wat messing staf en buis gekocht op Rail. Jammer dat ik iets niet kocht, omdat ik ten onrechte dacht dat ik het nog had.
Maar gelukkig vond ik thuis nog iets, waarvan ik weer dacht dat ik het niet meer had. En daarmee kon ik het draaipunt voor het hek maken.



Links het vaste deel dat in de baan komt, daarnaast het draaiende deel waar de aandrijving aan wordt gemonteerd. En daarnaast het deel waar het hek aan wordt gemonteerd. Waarom zo ingewikkeld? Op deze manier kan ik de aandrijving helemaal afmaken aan mijn bureau. Als dat werkt, kan ik dat onder de baan monteren, waarna ik het hek zelf gewoon alleen maar van bovenaf hoef in te "pluggen". Ook makkelijk bij eventueel onderhoud.
Nu alleen nog het spannendste deel, het solderen van het hek aan het draaipunt.. Op zich is het solderen niet lastig, maar blijven de andere soldereringen van het hek dan netjes zitten? We zullen zien.
En dan natuurlijk nog de aandrijving zelf, maar daarvoor zijn de spullen wel al in huis.

groet, Huub
« Laatste verandering: 23 Februari 2020, 22:04:21 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1193 Gepost op: 24 Februari 2020, 16:27:36 »

Tijd en zin, dus maar even doorgepakt met het hekje.

Het solderen van hek aan draaipunt viel uiteindelijk erg mee. Deze keer eens verstandig geweest en het niet uit de losse pols gedaan, maar gewoon eerst zorgen dat beide delen onbeweeglijk t.o.v. elkaar liggen. Een visitekaartje bewijst daarbij ook nog zijn nut. Het hek ligt daardoor net iets hoger om het verschil tussen dikte van het hek (1 mm) en van het pijpje (1,5 mm) op te vangen.


Met dit als resultaat.


Ook te gebruiken als vlaggenmast, als het met de aandrijving niet zou lukken.  Grin

Maar ook de aandrijving lukte zoals bedacht, hier het geheel gemonteerd.


Dan eerste even testen of het werkt:
https://youtu.be/dD7Sl5Zvqcs

En na het monteren van de aandrijving onder de baan, is dit wat de toeschouwer er van ziet:
https://youtu.be/LO-cEYmq9js

Het hek zelf is gewoon los in de aandrijving gestoken en moet er natuurlijk nog een keer uit voor de schilder. Maar de hele aandrijving blijft dan gewoon zitten.
Voor de bediening zit er al een paar jaar een schakelaar op het bedieningspaneel. Nog even instellen in koploper, dan kan die schakelaar eindelijk eens worden gebruikt.

En voor de slimmeriken: ja, er komen nog hekken omheen te staan.  Cheesy

groet, Huub


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #1194 Gepost op: 24 Februari 2020, 16:32:18 »

Erg mooi gemaakt, beweging op de baan doet het altijd goed Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1195 Gepost op: 24 Februari 2020, 19:51:15 »

Netjes!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1196 Gepost op: 24 Februari 2020, 20:54:11 »

Gaaf! Een blikvanger op je baan.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1197 Gepost op: 24 Februari 2020, 21:55:24 »

Die Plettenburgers zitten ook niet stil; gisteren in Holzen nog in losse onderdelen aanschouwd  Duim omhoog
Zijn dat ESU servohouders?
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1198 Gepost op: 24 Februari 2020, 22:47:00 »

Is inderdaad een ESU servohouder. die is ook staand te gebruiken, wat in dit geval wel praktisch is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1199 Gepost op: 25 Februari 2020, 16:27:18 »

Na een spuitbeurt. Hier met de loc die het hek regelmatig zal passeren.



groet, Huub
« Laatste verandering: 25 Februari 2020, 16:58:25 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 78 79 [80] 81 82 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: