Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 910137 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1230 Gepost op: 6 Maart 2020, 20:35:41 »

Zeker, al zal ik er vermoedelijk niet meer mogelijkheden van gebruiken dan ik bij de oude deed.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1231 Gepost op: 6 Maart 2020, 21:42:06 »

Was een IB basic dan niet voldoende?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1232 Gepost op: 6 Maart 2020, 23:28:05 »

Vermoedelijk wel, maar dat weet ik pas bij gebruik.
De basic heeft namelijk die beperking van max. 32 locdecoders die gelijktijdig aangestuurd kunnen worden. Dat is inclusief functiedecoders in rijtuigen. Daar zit ik al ruim boven. Koploper kan wel slots vrijgeven die een bepaalde tijd niet worden gebruikt, maar is wel weer extra communicatie. Dus maar voor safe gegaan.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1233 Gepost op: 7 Maart 2020, 00:07:59 »

O.. zo...onthouden dus. Mijn IB zal ook niet het eeuwige leven hebben.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1234 Gepost op: 7 Maart 2020, 19:42:57 »

Inmiddels is de nieuwe centrale in huis en een paar minuten mee gereden. Wel nog in de oude configuratie, dus met externe locobuffer.
Ding zou ook direct op mijn pc moeten kunnen, maar ik heb de drivers voor XP nog niet gevonden.
Een plaatje van oud en nieuw naast elkaar. Ooit was de oude ook zo mooi grijs.  Grin



Dan beginnen de plannen rond de buurtgoederentreindienstregeling ook in Koploper zichtbaar te worden, de dag is nu prominent in beeld. Zoals alles in Plettenburg fictief is, geldt dat ook voor de hier getoonde dag. Iedere overeenkomst met de actuele dag in 2020 berust louter op toeval.
Iedere dag als koploper wordt opgestart, gaat het een dag vooruit, maar na zaterdag volgt steevast de maandag. Ik kan echter altijd een zondagsdienst rijden, door het schakelaartje onder de dag aan te klikken. Ik heb ook de mogelijkheid om de dagen handmatig voor- of achteruit te spoelen.
Op dit moment is het allemaal nog puur informatief, maar ik heb wat vage plannen om er ook in de besturing wat mee te gaan doen.
 


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1235 Gepost op: 7 Maart 2020, 20:40:13 »

Vage plannen hebben vaak concrete ideeën ten grondslag, dus ik wacht af wat er verder gaat gebeuren in dit feuilleton  Wink 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1236 Gepost op: 7 Maart 2020, 23:33:18 »

Eén concreet idee heb ik al. Het onlangs geïnstalleerde hek krijgt een aanpassing in de aansturing.
Nu reageert het direct op de schakelaar voor het openen en sluiten. Maar eigenlijk is het een beetje raar dat spoorwegpersoneel het hek van een fabriek zelf kan openen. Na de aanpassing kan dat ook niet meer. Als je de schakelaar op "openen hek" zet, hoor je dan eerst een telefoon rinkelen en pas na een tijdje wordt het hek geopend. In de huiskamer werkt dat al, moet alleen nog gekopieerd worden naar de treinenkamer.
Dat kan nog worden uitgebreid dat ook naar de dag van de week wordt gekeken. De fabriek is in het weekend dicht, dus dan kun je bellen tot je een ons weegt, maar het hek gaat niet open. Of begin van de week is de portier nog actief en neemt na twee keer overgaan de telefoon al op, later in de week duurt dat steeds langer... Grin
Volstrekt nutteloos natuurlijk, maar het bedenken en uitvoeren is een deel van de lol.
Het nadeel van dit soort toevoegingen: als ik het zelf niet regelmatig gebruik, vergeet ik wel eens wat ik heb ingebouwd. Dus dan zit ik me suf te zoeken waarom het hek niet opent, terwijl ik het zelf zo heb geprogrammeerd.

groet, Huub
« Laatste verandering: 7 Maart 2020, 23:34:52 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1237 Gepost op: 8 Maart 2020, 00:17:31 »

Documenteren Huub! Dat doe en/of probeer ik ook te doen van al die grappen die je me leert in Koploper  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1238 Gepost op: 8 Maart 2020, 09:19:27 »

Ik jou grappen leren in koploper? Ik ontken alles.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1239 Gepost op: 8 Maart 2020, 10:31:37 »

Inmiddels is de telefoonverbinding met de fabriek aangelegd.
Een snel gemaakt filmpje hoe het nu werkt: https://youtu.be/RnM4NrQsVHI
Wel goed luisteren, want de telefoon is van buiten niet heel goed te horen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1240 Gepost op: 8 Maart 2020, 21:06:18 »

Naast alle spielerei is er natuurlijk ook gewoon gewerkt.
Het plateau waar het inrijsein op staat, is eindelijk de houtlook kwijt en ook het gat dat daar nog omheen zat, is nu opgevuld.
Hoe dit hoekje er op dit moment uit ziet:





En vanuit een geschikt standpunt gefotografeerd, begint het er zelfs al een beetje op te lijken dat het af is.



Ik had geen zin de fotoparaplu's op te stellen, dus de belichting is nog provisorisch met een ledbalk gedaan. Dat is vooral in het meertje te zien, dat in werkelijkheid wat donkerder groen is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1241 Gepost op: 8 Maart 2020, 21:19:01 »

Inmiddels is de telefoonverbinding met de fabriek aangelegd.
Een snel gemaakt filmpje hoe het nu werkt: https://youtu.be/RnM4NrQsVHI
Wel goed luisteren, want de telefoon is van buiten niet heel goed te horen.

Leuk! Als je goed luistert hoor je de portier aan komen sloffen....
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1242 Gepost op: 9 Maart 2020, 20:16:22 »

 Grin

In het weekend bij het rangeren nog een foutje ontdekt. Bij het freestyle rangeren wat ik tot nu toe deed, was het eigenlijk heel simpel: of je plaatst ergens wagens of je haalt ze daar op, maar nooit allebei tegelijk.
Nu dat rangeren een serieuze zaak wordt, zal dat wel voorkomen. Dus op de plek waar je een wagen wilt neerzetten, staat er nog een die eerst moet worden weggehaald. Daarbij ontkom ik er niet aan om wagens even ergens neer te zetten waar ook door koploper gestuurde treinen kunnen komen. En omdat losse wagens bij mij niet gedetecteerd worden, is het wachten op de klap.

De oplossing is gevonden in een extra knopje op het bedieningstableau, het groene rechtsonder.



Als ik dat gelijktijdig indruk met een van de zwarte knopjes in de sporen, wordt automatisch verkeer naar dat spoor geblokkeerd. Nog een keer gelijktijdig indrukken, wordt die blokkade weer opgeheven. Ik heb dit nu voor 7 blokken ingesteld, maar kan uitgebreid worden tot elk blok.

Voor de koploper-liefhebbers, ik heb het op de volgende manier gedaan. Voor ieder blok waar dit wordt toegepast is het volgende riedeltje gemaakt, in onderstaande beschrijving ga ik uit van blok 3. Alle knoppen zijn gekoppeld aan een bezetmelder in het tableau.
- een speciale actie die een logische actie waar maakt zolang de groene knop en de zwarte knop van blok 3 allebei zijn ingedrukt (dus alle gekoppelde bezetmelders zijn bezet).
- een logische actie set-reset blokkade blok 3 (die vanuit de speciale actie waar of niet-waar wordt)
- een logische actie blokkeer blok 3
- een sequens die start als de logische actie set-reset blokkade blok 3 waar wordt, het enige wat deze sequens verder doet is de logische actie blokkeer blok 3 togglen (dus zetten op waar als die niet-waar was resp. niet-waar als die waar was)
- een variabele route voor alle treinen waarmee blok 3 wordt geblokkeerd, als blokkeer blok 3 waar is
- in het baanoverzicht een aanduiding die alleen zichtbaar is als blokkeer blok 3 waar is, waardoor je ook op het scherm kunt zien of een blok geblokkeerd is.

Rest nog eventuele vaste routes die ook in blok 3 komen aan te vullen met "niet inrijden als logische actie blokkeer blok 3 is waar", anders gaan treinen die in die vaste route rijden zich nog steeds opdringen aan loslopende wagens.

Het treinverkeer in Plettenburg is weer wat veiliger, zonder dat er in het dagelijks gebruik naar de computermuis hoeft te worden gegrepen.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1243 Gepost op: 9 Maart 2020, 20:43:32 »

Ja, ja... Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1244 Gepost op: 9 Maart 2020, 21:50:49 »

Echt, het werkt.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: