In het weekend bij het rangeren nog een foutje ontdekt. Bij het freestyle rangeren wat ik tot nu toe deed, was het eigenlijk heel simpel: of je plaatst ergens wagens of je haalt ze daar op, maar nooit allebei tegelijk.
Nu dat rangeren een serieuze zaak wordt, zal dat wel voorkomen. Dus op de plek waar je een wagen wilt neerzetten, staat er nog een die eerst moet worden weggehaald. Daarbij ontkom ik er niet aan om wagens even ergens neer te zetten waar ook door koploper gestuurde treinen kunnen komen. En omdat losse wagens bij mij niet gedetecteerd worden, is het wachten op de klap.
De oplossing is gevonden in een extra knopje op het bedieningstableau, het groene rechtsonder.
Als ik dat gelijktijdig indruk met een van de zwarte knopjes in de sporen, wordt automatisch verkeer naar dat spoor geblokkeerd. Nog een keer gelijktijdig indrukken, wordt die blokkade weer opgeheven. Ik heb dit nu voor 7 blokken ingesteld, maar kan uitgebreid worden tot elk blok.
Voor de koploper-liefhebbers, ik heb het op de volgende manier gedaan. Voor ieder blok waar dit wordt toegepast is het volgende riedeltje gemaakt, in onderstaande beschrijving ga ik uit van blok 3. Alle knoppen zijn gekoppeld aan een bezetmelder in het tableau.
- een speciale actie die een logische actie waar maakt zolang de groene knop en de zwarte knop van blok 3 allebei zijn ingedrukt (dus alle gekoppelde bezetmelders zijn bezet).
- een logische actie
set-reset blokkade blok 3 (die vanuit de speciale actie waar of niet-waar wordt)
- een logische actie
blokkeer blok 3- een sequens die start als de logische actie
set-reset blokkade blok 3 waar wordt, het enige wat deze sequens verder doet is de logische actie
blokkeer blok 3 togglen (dus zetten op waar als die niet-waar was resp. niet-waar als die waar was)
- een variabele route voor alle treinen waarmee blok 3 wordt geblokkeerd, als
blokkeer blok 3 waar is
- in het baanoverzicht een aanduiding die alleen zichtbaar is als
blokkeer blok 3 waar is, waardoor je ook op het scherm kunt zien of een blok geblokkeerd is.
Rest nog eventuele vaste routes die ook in blok 3 komen aan te vullen met "niet inrijden als logische actie
blokkeer blok 3 is waar", anders gaan treinen die in die vaste route rijden zich nog steeds opdringen aan loslopende wagens.
Het treinverkeer in Plettenburg is weer wat veiliger, zonder dat er in het dagelijks gebruik naar de computermuis hoeft te worden gegrepen.
Groet, Huub