Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899059 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1245 Gepost op: 9 Maart 2020, 22:11:12 »

Maar moet er nou niet eigenlijk een lampje op het bedieningstableau dat aangeeft dat die extra beveiliging is ingesteld? Ik voorzie anders dat op een dag niet de portier een telefoontje krijgt, maar jij. En dan loop je even weg naar de huiskamer en weet niet je niet meer of je dat zwarte knopje nou wel of niet had ingedrukt. Misschien druk je het dan 'zekerheidshalve' toch maar even in en even later kunnen de fotograaf en de journalist van de Plettenburger Zeitun uitrukken om verslag te doen van een forse aanrijding op het spoor...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1246 Gepost op: 9 Maart 2020, 22:39:06 »

Het bedieningspaneel zit al erg vol van binnen, wordt lastig om daar nog een loconet-decoder bij te proppen.
Dus zit er niks anders op om voor het naar de huiskamer lopen even naar het beeldscherm te kijken.  Wink

Overigens heb ik nog wel plannen voor iets van een kijktableau. Vooral van belang omdat je bij het rangeren moet kunnen zien of een sein al dan niet rood is, dat is nu niet altijd (makkelijk) te zien. Daar zou zo'n indicatie eventueel wel bij kunnen.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1247 Gepost op: 10 Maart 2020, 00:16:23 »

de Plettenburger Zeitun

Die bezuinigingsdrift ook altijd... Grin

Ik vroeg me dus ook af of het niet beter was om op het paneel een soortement van terugmelding te hebben, in de zin van een lampje of anders dat je het aan de knop zelf kunt zien (hoog = uit, laag = aan) of zo, want me dunkt dat je dat niet elke keer in de huiskamer gaat checken. Is een tuimelschakelaar zoals die dingen linksboven niet de makkelijkste oplossing waar geen decoders voor nodig zijn? Of gaat dat niet ivm het gelijktijdig moeten indrukken?
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1248 Gepost op: 10 Maart 2020, 06:06:47 »

Is alle wagens voorzien van wat weerstandlak op de assen zodat ze gedetecteerd worden niet meer des Koplopers dan vertrouwen op de oplettendheid van een gemakkelijk af te leiden wisselwachter?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1249 Gepost op: 10 Maart 2020, 08:42:41 »

Ik vroeg me dus ook af of het niet beter was om op het paneel een soortement van terugmelding te hebben, in de zin van een lampje of anders dat je het aan de knop zelf kunt zien (hoog = uit, laag = aan) of zo, want me dunkt dat je dat niet elke keer in de huiskamer gaat checken. Is een tuimelschakelaar zoals die dingen linksboven niet de makkelijkste oplossing waar geen decoders voor nodig zijn? Of gaat dat niet ivm het gelijktijdig moeten indrukken?
Ik hoef niet naar de huiskamer om het te checken, ik moet het checken vóór ik naar de huiskamer ga. Overigens als reactie op een hypothetische probleemstelling van Gert. Ik zet de treinen altijd stil als er niemand bij is, desnoods met een noodstop van de hele baan. Alleen bij het ijken, waar enkel een losse loc zo'n 25 keer heen en weer rijdt, wil ik soms even weglopen.
De schakelaars zijn momentschakelaars (die linksboven ook, er zitten maar twee echte tuimelschakelaars op het tableau), moeten dat ook zijn. Enige oplossing zou een loconetdecoder in het kastje zijn. Als ik echt zou willen, lukt dat vermoedelijk nog wel, maar ik wil niet echt.  Smiley

Op het scherm ziet het er zo uit, twee verticale rode streepjes in het spoor (blok 3).


Is alle wagens voorzien van wat weerstandlak op de assen zodat ze gedetecteerd worden niet meer des Koplopers dan vertrouwen op de oplettendheid van een gemakkelijk af te leiden wisselwachter?
Ik meen dat ze in Waldorp al eens hadden ondervonden hoe betrouwbaar detectie is, daar is zelfs een extra blok aangelegd om dat probleem te omzeilen.  Wink
Het probleem is dat niet alle bezetmeldingen binnenkomen bij de centrale na een GPON commando. Daan kan je daar van alles over vertellen.
Je kunt ook geen handmatige rijweg instellen naar een spoor dat via een bezetmelding bezet is, tenminste niet zoals ik het nu in koploper heb. En dat is dan weer een bewuste keuze vanwege enkele andere voordelen.

Weerstandlak is ook veel werk, niet alleen het aanbrengen, maar ook het schoonhouden van de wielen daarna. En het kost best wel wat stroom, wat bij de hoeveelheid wagens op mijn baan wel aantikt, terwijl je nog steeds niet kunt vertrouwen dat een losse wagen ook echt gedetecteerd wordt. Daarvoor zijn twee assen gewoon te weinig.

Kortom, de wisselwachter moet zich gewoon niet laten afleiden, desnoods gebruikt hij daar maar wat beproefde hulpmiddelen bij.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1250 Gepost op: 10 Maart 2020, 10:06:30 »

Ik meen dat ze in Waldorp al eens hadden ondervonden hoe betrouwbaar detectie is, daar is zelfs een extra blok aangelegd om dat probleem te omzeilen.  Wink

 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1251 Gepost op: 10 Maart 2020, 10:08:33 »

 Grin
En ik bedoelde natuurlijk Waldijk
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1252 Gepost op: 10 Maart 2020, 12:50:05 »

Hmmm, Loconet en missende melders... daar kom ik laterrr op terug Grin
Ik heb wat vermoedens maar nog niet de tijd kunnen vinden om dat goed uit te werken.
Voor jouw XP driver ga ik ook even kijken, ik heb ooit een collectie van USB drivers gemaakt voor de meest gebruikte chipsets.
Gelogd

NI
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1253 Gepost op: 10 Maart 2020, 13:10:42 »

de Plettenburger Zeitun

Die bezuinigingsdrift ook altijd... Grin

Vooruit, ik ben in een gulle bui vandaag: Zeitungggggggg

Ik verheug me op de extra editie!   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1254 Gepost op: 10 Maart 2020, 17:21:23 »

Valt de eerste uitgave van een nieuwe krant ook onder de noemer "extra editie"?  Undecided
We hebben in Plettenburg een Abendblatt

Overigens komt daar ook geen extra editie van, want zelfs als ik me laat afleiden en er dus een IC "inraast" op de losse wagens omdat ik een knopje ben vergeten in te drukken, gebeurt er nog niet veel meer dan losse wagens die opgeduwd worden door een trein. Als ik dat dan ook niet in de gaten heb, maakt het ook niet meer uit wat er met die wagens gebeurt, dan zijn er gewoon echt belangrijkere zaken dan die wagentjes en krijg ik van haar vast wel nieuwe. Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1255 Gepost op: 10 Maart 2020, 18:47:45 »

Ja ja, Sigmund Hubertus: "Wass wil das Weib?"    Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1256 Gepost op: 15 Maart 2020, 15:10:08 »

Volgens de lokale hobbyisten komt er een Sonderzug door Plettenburg.

Zou dit hem zijn? Een 215 in altrot is natuurlijk wel mooi, maar in de jaren 80 nog niet echt bijzonder.



Het eerste rijtuig een Gesellschaftwagen, dan lijkt dit in elk geval de Sonderzug te zijn.



En die Sonderzug blijkt inderdaad wat bijzonders, liefst drie Gesellschaftswagen, waarvan een van de Deutsche Weinstrasse.
Vermoedelijk meer dan 100 mensen in deze Sauferzug, maar even vermoedelijk allemaal met zo'n alcoholwalm om zich heen dat elk virus gedesoriënteerd afhaakt voor het een aanval kan uitvoeren.



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1257 Gepost op: 16 Maart 2020, 09:46:52 »

Gebouwen op de modelbaan zijn vaak te klein, op mijn baan is dat niet anders.
Geldt bijvoorbeeld voor het stationsgebouw. Doordat het van zichzelf een vrij groot gebouw is, valt het op het oog nog wel mee, maar plaats geen preisertje vlak voor een deur.
Maar zoals zo vaak, komt de hulp uit de echte wereld.
Zie bijvoorbeeld het station van Dals Rostock. Het gemiddelde Faller-bouwwerk verbleekt hierbij...



De foto is geplukt van wikimedia commons.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1258 Gepost op: 16 Maart 2020, 11:17:07 »

Zweden zijn wel erg lange mensen.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1259 Gepost op: 16 Maart 2020, 13:58:25 »

Vorig jaar verbleef ik met mijn lief tijdens een rondreis door DK een paar dagen in zo'n oud, idyllisch Deens boerderijtje. Het zag er van buiten en binnen prachtig uit. En het was heel groot. Dat wil zeggen: in de lengte en in de breedte. Helaas niet in de hoogte. Ik heb ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch vijf keer mijn hoofd gestoten. Eén keer tot bloedens toe...  &$@&! Mijn vriendin kon met haar 1.67 wel overal lopen. Ik - met mijn toch zeer modale 1.81 - niet. Kennelijk waren mensen vroeger aanzienlijk kleiner.

mvg,
Gert



PS: huursom teruggekregen omdat in de beschrijving niet gewaarschuwd was voor de lage plafonds.
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: