Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 906257 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1305 Gepost op: 31 Maart 2020, 21:20:34 »

De bouwstijl heet De Nieuwe Zakelijkheid. Deze is van Dudok. Het stond vroeger aan de A2 (z/w foto), maar tegenwoordig bij Louwman in Raamsdonksveer (kleurenfoto). Ook ik ben fan, maar er is weinig van te krijgen in model. Van welke fabrikant is deze?



http://www.grootveld.net/tankstat/gasst2.htm (beetje naar beneden bladeren tot de plaatjes komen)


www.paol.nl
« Laatste verandering: 31 Maart 2020, 21:23:01 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1306 Gepost op: 31 Maart 2020, 21:27:46 »

Busch kennelijk
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1307 Gepost op: 31 Maart 2020, 21:41:33 »

Was dat niet Dudok?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1308 Gepost op: 31 Maart 2020, 21:51:32 »

Volgend Busch wel
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1309 Gepost op: 31 Maart 2020, 22:08:20 »

Dudok heeft een hele rits tankstations ontworpen voor Esso in Nederland. Niet allemaal hetzelfde, maar wel een vrij herkenbare stijl. Daarvan zijn er nog twee als gebouw over, een in Groningen en deze die van de A2 bij Vinkeveen komt en nu in Raamsdonksveer staat.
Het model van Busch klopt niet helemaal (als ik dat tenminste mag zeggen, straks zorg ik voor faillissementen onder de modelspoorwinkels  Undecided  Grin ), maar de vorm zit er wel aardig goed in. Busch heeft er twee gelijke gebouwtjes van gemaakt die ruggelings tegen elkaar staan (en als losse gebouwen ook in andere hoedanigheid in het assortiment voorkomen). Alleen het interieur van de twee helften verschilt: een kant de shop, de andere kant een werkplaats.
Voor het dak ben ik mijn eigen gang gegaan. Busch wil dat je papier in grijs (moet dakbedekking voorstellen) en rode rand op het luifels plakt.
Dat vond ik niks, dus ik heb aan de randen van de luifels een dun reepje styreen geplakt en als dakbedekking verbandtape gebruikt dat met gunship grey van Vallejo op kleur is gebracht.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1310 Gepost op: 2 April 2020, 13:26:10 »

Een iets concreter idee voor de achtergrond achter het muurtje.
Plaatje is weer van internet geplukt, eentje zonder perspectief. Deze wat vervaagd en fletser gemaakt om wat dieptewerking te creëren.



Nog een gebouw ernaast, naast het muurtje een boom en struikgewas.
Ik denk dat ik dan met dit idee wel ga wegkomen.  Grin

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1311 Gepost op: 2 April 2020, 15:17:19 »

In 2D (zo op de foto) ziet het er al erg fraai uit al Duim omhoog In werkelijkheid ziet je oog al door de kleinste beweging van je hoofd diepte. Ik het dan wellicht zinvol ook tegen het bestaande gebouw links iets van een boom of hoge struik te zetten? Anders lijkt het gebouw in de achtergrond alsnog aan het werkelijke gebouw vast te zitten. Om de kijkrichting wat te beperken (alleen graag zoveel mogelijk van voren) is een boom op rechts, bij de hoek in de muur, bijna een must denk ik. Ik kan het zo wat moeilijk te beoordelen. Teveel groen tussen de industrie is ook weer vreemd.

Ik heb dat tankstation van Dudok trouwens ook gekocht. Ik vond het zo fraai. Wanneer ik het ga bouwen weet ik nog niet, maar wellicht schuif ik er alle andere projecten even voor aan de kant. Dank voor de tip (al dan niet bedoeld).
« Laatste verandering: 2 April 2020, 15:19:22 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1312 Gepost op: 2 April 2020, 16:46:51 »

Aan de ene kant ziet het er in werkelijkheid minder goed uit, aan de andere kant fixeer je je dan meestal niet op een bepaald punt, waardoor je er toch weer minder last van hebt. Heel veel mogelijkheden zijn er niet. De liftschacht (dat torentje met puntdak) staat strak  tegen de achterwand. Op zo'n breedte kun je met geen mogelijkheid een geloofwaardige boom kwijt. Er komt misschien wel nog een vrachtauto direct achter het muurtje te staan. Dat leidt de blik weer wat af.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #1313 Gepost op: 3 April 2020, 14:42:33 »

Spelen met diepte is altijd een uitdaging, maar erg leuk als het lukt. Het meest lastige is vaak de achtergrond goed op de baan te laten aansluiten, met beplanting of andere voorwerpen (voertuigen, telegraafpalen etc) die aansluiten op de achtergrondafbeelding kun je vaak een mooie overgang creëren.
Dit industriële idee doet het ook altijd leuk als achtergrond.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1314 Gepost op: 3 April 2020, 15:03:13 »

De opmerking van de boom zette me wel aan het denken, dus de enige beschikbare er eens bijgepakt om het effect te zien vanuit drie standpunten.







Deze is te groot voor op deze plek, maar als ik de toegangsweg wat versmal of zelfs helemaal weghaal (deze ingang is naast spoorpoort eigenlijk bedoeld als "zwaar transport poort", de normale toegang tot de fabriek bevindt zich buiten de baan) moeten twee of drie kleinere (vooral smaller) exemplaren hier wel de rol van afleider kunnen spelen.
Dan moet ik dan wel elders emplooi vinden voor de mobiele kraan, die was op die toegangsweg gepland.

Maar eens de materialen voor bomenbouw bij elkaar zoeken en kijken of ik de theorie van Grove Den in de praktijk kan brengen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1315 Gepost op: 3 April 2020, 16:03:16 »

Ik bedoelde dit soort boom voor de kijker rechts (waar de muur ophoudt) om de kijkrichting te dwingen en een kleiner boompje links. Die zou net iets groter moeten zijn dan het raakvlak van beide gebouwen, om te verhullen dat ze elkaar raken. Ik weet niet of dat het gewenste effect heeft hoor, daarvoor moet je echt 3D kunnen kijken. Alleen jij kunt dus beoordelen of het werkt.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1316 Gepost op: 4 April 2020, 22:37:53 »

Het was vandaag een kleine-klusjes-tussendoor-dag.
Denk aan een tweedehands Post-mrz aan het rijden krijgen, het daarmee samenstellen van een ExprIC (daarover later meer), het herijken van een loc die iets te enthousiast over de draaischijf reed. En ook een verkeersbord dat er al was een verfje gegeven en op de baan geplaatst.



Een klusje dat nog niet is gelukt, uitvinden welke kleur verf ik als basis voor de weg op het bruggetje heb gebruikt, want het stuk op de voorgrond is nog te afwijkend. Alternatief is dat ik ook op dit stukje de verf met zand met houtlijm methode ga toepassen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1317 Gepost op: 6 April 2020, 17:05:42 »

Ik had alweer een tijdje geleden de 120 002 van Fleischmann in de schoot geworpen gekregen.
Op zich geen verkeerd model en omdat er tot op heden nog geen model te krijgen is dat ik waardig genoeg als alternatief vind, is het ding ondanks de de rondmotor toch gedigitaliseerd. Dat had nog wat voeten in aarde, want gewoon als ik was om alle onstoring te verwijderen, bleek dat bij dit model niet verstandig. Alle servo's waar de loc in de buurt kwam, sloegen op hol.  Cheesy
Dat is opgelost door weer de spoelen en een condensator aan te brengen. De vrij belabberde rijeigenschappen door stroomafname-problemen werden aanzienlijk verbeterd met een powerpack.
Klaar dus voor de inzet.

Helaas, de loc heeft Fleischmann haakkopelingen. Vervangende gewone koppeling zaten er niet (meer) bij en voor een NEM-schacht schijnen nieuwe draaistelframes te moeten worden aangebracht. Een beetje overdreven als je het mij  vraagt. En die moet je dan eerst nog zien te krijgen, schijnt ook niet makkelijk te zijn.

Dus eerst maar met de haakkoppeling geprobeerd. Een eerste ronde waarbij het gekoppelde rijtuig ook van FLM-haak was voorzien, ging goed, de tweede ronde niet. FLM-haak en geduwde treinen is geen gelukkige combinatie. Of dat algemeen of exemplarisch is, weet ik niet, maar ik wilde er vanaf.
Niet duwen is op mijn baan geen optie, omdat alle schaduwsporen doodlopend zijn.

Wat dan?
Ik had in de voorraad nog een messing profiel en met wat bewerken zou dat wel bruikbaar moeten zijn als koppeling houder.
Na zagen, vijlen, solderen en boren was dit het resultaat.



Het schroefje door de koppeling is gedaan omdat de schacht te breed is als NEM-schacht, Zo blijft de koppeling toch netjes zitten.

De hele schacht gemonteerd aan het draaistel. Ook hier een schroefje, de boom is niet verend opgehangen. Omdat met deze loc toch niet gerangeerd wordt, is dat geen probleem.



En gekoppeld met een wagen die standaard een NEM-schacht heeft.



Goede hoogte, de afstand tussen de buffers zou misschien nog wat kleiner kunnen. Maar eerst maar eens de praktijktest of het zo werkt.

groet, Huub

edit: Uurtje gereden, waarbij deze twee keer boven de grond kwam, het reed zoals gehoopt. Ik ben blij. Nu alleen nog het messing een donker kleurtje geven. Komt op het todo-lijstje.
« Laatste verandering: 6 April 2020, 19:47:53 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1318 Gepost op: 6 April 2020, 19:58:36 »

Netjes zeg!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1319 Gepost op: 6 April 2020, 20:08:58 »

Zeker! Maar het kan wel dichter bij elkaar. Ik schat de afstand nu iets van 6 mm, zou wel naar 3 kunnen denk ik  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: