Ik had alweer een tijdje geleden de 120 002 van Fleischmann in de schoot geworpen gekregen.
Op zich geen verkeerd model en omdat er tot op heden nog geen model te krijgen is dat ik waardig genoeg als alternatief vind, is het ding ondanks de de rondmotor toch gedigitaliseerd. Dat had nog wat voeten in aarde, want gewoon als ik was om alle onstoring te verwijderen, bleek dat bij dit model niet verstandig. Alle servo's waar de loc in de buurt kwam, sloegen op hol.
Dat is opgelost door weer de spoelen en een condensator aan te brengen. De vrij belabberde rijeigenschappen door stroomafname-problemen werden aanzienlijk verbeterd met een powerpack.
Klaar dus voor de inzet.
Helaas, de loc heeft Fleischmann haakkopelingen. Vervangende gewone koppeling zaten er niet (meer) bij en voor een NEM-schacht schijnen nieuwe draaistelframes te moeten worden aangebracht. Een beetje overdreven als je het mij vraagt. En die moet je dan eerst nog zien te krijgen, schijnt ook niet makkelijk te zijn.
Dus eerst maar met de haakkoppeling geprobeerd. Een eerste ronde waarbij het gekoppelde rijtuig ook van FLM-haak was voorzien, ging goed, de tweede ronde niet. FLM-haak en geduwde treinen is geen gelukkige combinatie. Of dat algemeen of exemplarisch is, weet ik niet, maar ik wilde er vanaf.
Niet duwen is op mijn baan geen optie, omdat alle schaduwsporen doodlopend zijn.
Wat dan?
Ik had in de voorraad nog een messing profiel en met wat bewerken zou dat wel bruikbaar moeten zijn als koppeling houder.
Na zagen, vijlen, solderen en boren was dit het resultaat.
Het schroefje door de koppeling is gedaan omdat de schacht te breed is als NEM-schacht, Zo blijft de koppeling toch netjes zitten.
De hele schacht gemonteerd aan het draaistel. Ook hier een schroefje, de boom is niet verend opgehangen. Omdat met deze loc toch niet gerangeerd wordt, is dat geen probleem.
En gekoppeld met een wagen die standaard een NEM-schacht heeft.
Goede hoogte, de afstand tussen de buffers zou misschien nog wat kleiner kunnen. Maar eerst maar eens de praktijktest of het zo werkt.
groet, Huub
edit: Uurtje gereden, waarbij deze twee keer boven de grond kwam, het reed zoals gehoopt. Ik ben blij. Nu alleen nog het messing een donker kleurtje geven. Komt op het todo-lijstje.