Vanmiddag bracht de pakjesbezorger een doos plan E uit Utrecht.
Zojuist de 5 wagens op de rails gezet achter hun beoogde trekkracht de Märklin 1211.
Nadat ik de eerste batch aan mij voorbij had laten gaan om verschillende redenen, hoopte ik al jaren op een rerun van de tp. IV plan E's.
Zodra ze bestelbaar waren dit dan ook onmiddelijk gedaan!
Op Beneluxspoor loopt een draadje waar alle fouten worden onderstreept.
Één van de punten is de laag hangende koppeling.
Dat klopt, die heeft veel speling op-en-neer en met hangt dus wat laag.
De koppeling met de lok op de foto is met een Roco kortkoppeling en die klikt er niet spontaan in.
Je moet het wat omhoog houden en dan zit ie goed en zakt het zaakje niet naar beneden.
Feit is dus wel dat de koppeling te laag zit.
Maar eigenlijk vraag ik me af of het hele rijtuig niet wat laag staat.
De buffers zijn significant lager dan de lok.
Nu staat Märklin bekend om te hoge buffers, maar op BNLS staat in die draad een foto met een Piko 1136.
Ook daar de buffers van het rijtuig lager dan de lok.
Ook heb ik de geel-blauwe Df binnen en bij deze willende draaistellen bijna niet uitzwenken omdat de schokbrekers de bak raken.
Alles bij elkaar is mijn vermoeden dat de bakken iets hoger op de draaistellen moeten komen te staan.
Op de site van Martijn Haman staan tekeningen met maten, maar ik kan ze niet lezen.
Heeft iemand maten zodat er wat gemeten kan worden in 1:87?
Weer nieuw (en niet goedkoop) materiaal wat niet perfect is....
Gaan ze terug? NEE! Veel te blij dat ik nu een stam heb.
Bovenstaande uitdaging los ik wel op, maar het is m.i. wel jammer dat er kennelijk weer iets niet klopt met draaistellen/koppelingen bij de Artitec E's.