Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 95 96 [97] 98 99 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017833 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1440 Gepost op: 18 Januari 2021, 22:07:53 »

Begint wat te worden zo!  Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1441 Gepost op: 19 Januari 2021, 20:29:25 »

Vandaag aan het googelen geweest met Tilly Models 87091 Smederij/Garage.
Deze is gepland naast het station en begrenst door perron, omheiningsmuur van de werkplaats en de weg.
Volgens mijn CAD-tekening zou dit moeten passen, maar voor het beeld en ter controle de doos opengemaakt en de gebouwen met plakband aan elkaar geprutst zonder ook maar gietbomen te verwijderen.
Dat ziet er dus niet uit, maar het gaat om de beeldvorming en welk stuk nog geasfalteerd moet worden.

In vogelvlucht vanaf de perronzijde



De scheiding tussen perron en tuin wordt een heg à la de perronheggen hier te Uitgeest.
Het mangat wordt een betonplaat van de werkplaats waar vrachtwagens gelost worden en allerlei treinelarij ligt opgeslagen.
Tussen dat terrein en de tuin komt een muur.



De gevels van garage en station op één lijn geeft voldoende ruimte voor de benzinepompen.
De heg loopt tot op de hoek van de stoep.



Het zicht van de schuin-overburen.
Rechts tegen de muur, die er nu nog niet is, zou die viskar wel kunnen staan... Undecided



Ik denk dat dit wel wat wordt zo.
Wat auto's te koop er bij, een hoop ouwe rotzooi naast huis en een roestige tractor of zo  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1442 Gepost op: 19 Januari 2021, 20:42:08 »

Een ouwe VW Golf zou het wel compleet maken.   Wink
Het begint aardig te leven zo.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1443 Gepost op: 19 Januari 2021, 21:58:07 »

Dat staat echt super Jakop, echt erg fraai in proportie zo Duim omhoog
Ook helemaal niet vreemd, zo'n type gebouw vlak naast het station. Vroeger was er vaak in kleinere plaatsen een bescheiden autoverhuur in de buurt van het station, gerund door een plaatselijke middenstander, "voor erbij". Doorgaans was dat een garagebedrijfje, een fietsenhandel of een tankstation met één of twee middenklasse auto's van een gangbaar merk in de verhuur.
Dat asfalt leek me wat aan de donkere kant (recent aangelegd inderdaad Tongue), maar nu je op kikkerperspectief kijkt valt dat reuze mee.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1444 Gepost op: 20 Januari 2021, 19:11:31 »

Laat ik toevallig vandaag een gele 12 hebben zien rijden Grin Cheesy Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1445 Gepost op: 20 Januari 2021, 20:33:22 »

Tja.....als de doos dan open is....  beginnen we weer een nieuw project...



In tegenstelling tot wat de meeste kopers van dit model zullen doen, zal bij mij de achterkant naar de kijker gericht zijn.
Hierdoor komt de woonkamer (voorste hoek) en keuken (grote raam) prominent in beeld.
Ik zie zomaar in gedachten aleen Artitec Dilz interieur verschijnen achter de woonkamer ramen  Grin

Moet ik wel binnenmuren ed. maken, maar dat is wel leuk bij een woning die zo goed zichtbaar is.
Vooralsnog is het gietwerk beter (lees rechter) dan de vorige 2 resinbouwerken.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1446 Gepost op: 25 Januari 2021, 20:29:28 »

Inmiddels is de lijntrekkerij gearriveerd in Waldijk



Na wat ge-experimenteer op een proefplankje ben ik toch weer op Tamiya tape uitgekomen i.p.v. de gewone schilderstape.
De verf wordt aangebracht met een stukje schuurspons welke uit de keuken van de restauratie mocht worden meegenomen.  Duim omhoog
Gisteren een zebrapad, vandaag de middenstrepen op de weg.
Morgen wellicht parkeervakken langs de stoep van het station.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1447 Gepost op: 25 Januari 2021, 20:49:49 »

Dat ziet meteen anders uit.  Duim omhoog

Met de wegmarkering kun je tevens mooi een tkjdbeeld neerzetten. Het valt misschien nooit zo op maar de wegmarkering is de afgelopen jaren ontzettend veranderd. Jij wil toch oook jaren ‘80- ‘90 uitbeelden? In dat geval wordt een 1-3 as en een doorgetrokken kantmarkering aangebracht. Die kantmarkering mag bijna op de rand van de weg, dat wordt nu iets ruimer aangebracht.

Ook de belijning van de parkeervakken is veranderd, maar weet even niet hoe dat vroeger was. Kan ik morgen wel even voor je opzoeken als ok ingelogd ben op mijn werk,

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 25 Januari 2021, 21:46:33 door niels b » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1448 Gepost op: 25 Januari 2021, 21:03:02 »

In de jaren '70 werden de uiteinden van de strepen van de middenbelijning kennelijk ook niet strak "afgeplakt", waardoor de uiteinden wat uitfadeden. Tegenwoordig lijken het bijna dikke stickers die op de weg zijn geplakt, maar dat was vroeger dunne verf, die na verloop van tijd craqueleerde (schrijf je dat zo?).
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1449 Gepost op: 25 Januari 2021, 21:06:02 »

Klopt, tegenwoordig thermoplastisch materiaal, vroeger gewoon verf met de kwast.  Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1450 Gepost op: 25 Januari 2021, 21:11:42 »

Ook de belijning van de parkeervakken is veranderd, maar weet even niet hoe dat vroeger was. Kan ik morgen wel even voor je opzoeken als ok ingelogd ben op mijn werk

Ja graag! Ik heb een document uit 2006 over belijningen + bestudering van oude foto's, maar echte documentatie van toen zou fijn zijn.

De 'hoofdweg' krijgt geen kantlijnen. Dat zag je destijds ook geregeld.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1451 Gepost op: 25 Januari 2021, 21:17:42 »

Klopt, maar dat waren volgens mij niet de doorgaande wegen, meer de veredelde landweggetjes. Binnen de bebouwde kom ook geen "kantlijn" waar een trottoir is.
Ik doe het op geheugen hè, dus als iemand het beter weet geef ik je direct gelijk.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1452 Gepost op: 26 Januari 2021, 17:51:54 »

Hey Jakop,

Helaas kan ik online de richtlijnen niet verder terugzien dan 2003. Ik heb op kantoor nog wat oudere versies liggen, maar dat kantoor heb ik al bijna een jaar niet meer gezien.... Undecided

Ik zal de komende dagen wel even in mijn geheugen graven en wat collega's vragen, kom ik denk ik een heel eind. Wel even van belang welke periode je wilt uitbeelden. Heb je daar een beeld van? Als je voor 1997 gaat zitten heb je bijvoorbeeld geen 30 en 60 km zones want in dat jaar startte Duurzaam Veilig. Het aantal type wegen was veel groter dan nu het geval is (de B - wegen die het in model goed doen vervielen toen bijvoorbeeld). Een 9-3 markering zag je voor 1997 niet en is tegenwoordig op veel 80 km/u wegen de standaard. Ook dubbele asmarkering is iets van na 1997 (zelfs nog iets later trouwens).

Een ander markeerpunt is 1991, toen werd het nieuwe RVV van toepassing en onstonden veel nieuwe borden. Zo verviel toen de afslagverboden en werden de verplichte rijrichtingen geintroduceerd.

Als je het wilt, en misschien verdient het wel een eigen topic, kan ik wel een lijstje maken van dit soort dingen.

Grt,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1453 Gepost op: 26 Januari 2021, 18:37:28 »

Graag! Ik denk dat er onder de bouwers wel meer belangstelling voor is.
Bij mij zou het dan vóór dat markeerpunt van 1991 gaan.

Een apart draadje zou mooi zijn waar eventueel gerichte vragen kan stellen.
Mijn vraag voor nu is; wat voor onderbroken lijn zou er pré-1991 tussen de rijbaan (binnen de bebouwde kom 50 km/u) en een parkeerstrook zijn geweest en tussen de in het verlengde liggende parkeervakken?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1454 Gepost op: 26 Januari 2021, 18:58:23 »

Ik ga er even over nadenken  Duim omhoog, wellicht ook iets voor de Wiki.

As markering zou ik 1-3 hanteren: 1 meter streep, 3 meter tussenruimte. Als je geen trottoirband hebt kun je aanvullend een doorgetrokken kantmarkering toepassen waarbij je maar een heel klein beetje asfalt achter de markering zichrbaar laat. De markeringen waren vroeger standaard allemaal 10 cm breed, tegenwoordig zijn de kantmarkeringen 15 cm. Of je dat verschil gaat zien in H0 durf ik te betwijfelen...

Vroeger was de kwaliteit van de markering een stuk slechter dan nu. Het werd standaard met wegenverf gedaan en dat sleet nogal. Zeker bij kruisingen was de markering vaak heel slecht vanwege de wringbewegingen. Hetzelfde gold bij uitritten.

Parkeerplaatsen werden vroeger volgens mij gemarkeerd met een doorgetrokken streep. Dat zie je nu alleen in plaatsen waar ze geen verkeerskundige hebben. Over een doorgetrokken streep mag je juridisch namelijk niet rijden, dus dan kan je de parkeervoorziening dus niet bereiken.

Nog zo’n tijdsgebonden punt: rode fietsstroken zag je vroeger ook niet, die passen dus niet op jouw baan. Scheelt weer werk....

Grt,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 95 96 [97] 98 99 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: