Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 367176 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #510 Gepost op: 25 September 2022, 17:35:44 »

De burgemeester van Sydborg gaat de burgemeester van Arnhem straks even een appje sturen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #511 Gepost op: 23 November 2022, 23:35:53 »

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een bolleneus van Frederikværkbanen, een private maatschappij die bekend was onder
de afkorting HFHJ.  En dat stond dan officieel voor Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane.

Frederiksværk is bekend om zijn staalfabriek en jarenlang was er dan ook sprake van staaltreinen. Die werden soms wel door
drie bolleneuzen tegelijk getrokken. Dat lag niet eens zozeer aan het gewicht, maar vooral aan het feit dat de staaltreinen deels
gebruikmaakten van dezelfde spoorlijnen als de S-banen rondom Kopenhagen. Om dat verkeer niet te verstoren was flink wat
trekkracht nodig om vlot op te kunnen trekken. Het staalvervoer zal destijds vast enorme hoeveelheden diesel hebben gekost...

Ik ben nu bezig te achterhalen welke wagens er door HFHJ werden ingezet. Op de voortreffelijke Deense website Jernbanen.dk
staat wel een overzicht van goederenwagens van HFHJ, maar daar zitten zo te zien geen wagens bij die geschikt waren voor staal.
Ik vermoed dan ook dat men gebruikmaakte van wagens van DSB of wagens van DB huurde.

Voorlopig heb ik enkele wagens van mijn Nederlandse staaltrein die wel als figurant kunnen worden ingezet, maar de bedoeling is
het zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken. Dus ga ik zoeken op 'stålormen' (de stalen worm), zoals de trein werd genoemd.

Het is nu te donker voor een plaatje van mijn nieuwe aanwinst, dus leen ik dat even van de fabrikant:



Ik heb wel een vermoeden welke DSB-wagens sterk genoeg waren om staal te vervoeren. Het DB wagenpark ken ik echter niet
zo goed. Iemand een idee welke DB-wagens in aanmerking zouden komen en wellicht ook nog suggesties welke merken deze in
schaal H0 hebben gemaakt?

mvg,
Gert

Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #512 Gepost op: 23 November 2022, 23:50:59 »

Dus ga ik zoeken op 'stålormen' (de stalen worm), zoals de trein werd genoemd.

Grappig, ik dacht eerst “Dat kan niet kloppen, want een orm is een slang, geen worm.” En dat is ook zo… in het Zweeds, maar blijkbaar niet in het Deens. Zijn slangen soms te spannend voor Denemarken? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #513 Gepost op: 23 November 2022, 23:58:59 »

Taalliefhebbers zouden dat een 'valse vriend' noemen: een buitenlands woord waarvan je denkt dat je de betekenis weet,
maar dat toch echt anders is. Hoewel ik ook wel eens wat in het Zweeds of Noors lees, lees ik bijna dagelijks Deens,
dus ik kende dat Zweedse woord dan weer niet.

Overigens is Lycka till Förlag inmiddels bezig met het tweede Deense spoorwegboek. Maar daarvan komt deze keer
meteen ook een Nederlandse uitgave. Liefhebbers van treinsamenstellingen moeten mijn website en Facebookpagina
maar in de gaten houden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #514 Gepost op: 24 November 2022, 00:29:37 »

Ondertussen een ruim twaalf jaar oud bericht gevonden op mijn geliefde Deens forum.

En zoals ik al vermoedde dus inderdaad Duitse wagens. Dat wordt zoeken naar Sammns, Res en Kbs in schaal H0.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #515 Gepost op: 24 November 2022, 07:17:47 »

Als er ook coils vervoerd werden, kunnen deze ook wel gebruikt zijn

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Shimmns-u-708-in-Horka.jpg

De Shimmns met zijldoek kwamen later, dus onwaarschijnlijk
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #516 Gepost op: 24 November 2022, 10:36:47 »

Nee, geen coils in DK. Dus die wagen kan helaas niet.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #517 Gepost op: 24 November 2022, 11:14:45 »

Naar Res en Kbs zal je zelf op zoek moeten, maar van de Shamms heb ik een lijstje

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #518 Gepost op: 24 November 2022, 13:30:29 »

Handig! Dankjewel!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #519 Gepost op: 24 November 2022, 14:40:07 »

Interessante site: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/indexx.htm

mvg.
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #520 Gepost op: 24 November 2022, 15:28:41 »

Ik heb even mijn Nederlandse staaltrein opgezocht. De volgende wagens zijn varianten van die Sahmms-wagens:

Roco 47730: Salmmnps 33 84 483 6 244-6   - opschrift DMKL Den Haag - beladen met staalplaten met Hoogovens-logo

Roco 47731: Salmmps 33 84 483 5 050-0 - opschrift DMKL Den Haag - beladen met stalen balken met Hoogovens-logo

Roco 46551: Salmmps 31 84 483 4 007-1 - NS logo - beladen met twee sets korte stalen balken


mvg,
Gert

Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #521 Gepost op: 24 November 2022, 18:00:38 »

Filmpje van de staaltrein: https://www.youtube.com/watch?v=nekUhYyoUL8

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #522 Gepost op: 24 November 2022, 21:09:10 »

Die Bolle Meus is wel een heel stoere verschijning zeg! Duim omhoog
Van staaltreinen heb ik geen verstand.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #523 Gepost op: 24 November 2022, 21:47:31 »

Meine 2 Pfennige mbt de wagens in het filmpje:

Rs
2x Samms709
3x Rs
2x Samms709
4x Rs
Samms709
2x Rs
4x Rns-z643

Voor de Rs komen diverse types in aanmerking, gezien het aantal gebouwde maakt de Rs684 een reële kans.

Maar alle Angaben ohne Gewähr.

Wat je modellen betreft, van de DMKL-wagens lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat die in Denemarken kwamen, zeker als er geen Leopards op stonden.
Maar Andreas Nothaft levert opschriften voor deze wagens om er wat Duits van te maken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #524 Gepost op: 24 November 2022, 21:55:58 »

Vielen Dank, mit Gewähr!    Cheesy

Ja, die Nederlandse wagens moeten dan wel omgenummerd worden.
Ik ga even Andreas Nothaft googlen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: