Vandaag ben ik bezig geweest met het verder aanvullen van de materieel geschiedenis van de Werse Angel Eisenbahn. Ik heb al wel wat oud WAE materieel dat in 2001 niet meer in dienst was en dat kwam dan meestal omdat ik iets had gebouwd wat ik dan een plek in mijn wereld wilde geven. Nu wilde ik het gat tussen een treinstel dat ik als museumstel heb dat dan tussen 1927/30 gebouwd moet zijn en de hondekop treinstellen die deels nog in dienst zijn opvullen. Toen ben ik gaan kijken hoeveel treinstellen er in de jaren 70/80/90 in dienst gesteld zijn en hoeveel bakken dat dan waren en hoeveel daarvan dan een vervanging van ouder materieel zouden zijn. Het hoeft niet 100% sluitend te zijn want ik beperk me nu even tot treinstellen en er is natuurlijk ook getrokken materieel en het spoorwegnet veranderd natuurlijk ook.
Tussen 1971 en 1978 zijn er 200 bakken enkeldeks en 270 bakken dubbeldeks materieel door de WAE in dienst gesteld.
Tussen 1984 en 1990 100 3delige LHB stellen maar die hebben korte rijtuigbakken dus omgerekend kom je op 200 bakken uit.
Aansluitend kwamen van 1990 tot en met 1993 de NPZ stellen zo'n 162 bakken, totaal zit je dus op 832 bakken die dan indienst gesteld zijn.
Beter is om het aantal zitplaatsen te rekenen maar dat ga ik niet allemaal uitrekenen en verzinnen, ook voor mij zijn er grenzen.
Dit spul kan dus een ruime 800 bakken aan oude treinstellen vervangen hebben. Dat materieel moet dan allemaal ergens tussen 1930 en 1958( begin instroom van de hondekoppen bij de WAE) indienst gesteld zijn. De enige plek waar naar mijn mening vroeg goede, degelijke en modern ogende treinstellen voor gelijkstroom te vinden waren is in Nederland. Ik baseer dus de WAE treinstellen op het Mat36/38/40/46 van de NS. Ik heb het nu als volgd bedacht:
1936 t/m 38 40 2delige treinstellen ET601 en 20 4delige stellen ET701.
Daarna 1939/1943( Nederland was eerst neutraal en daarna bezet levering naar Duitsland in die jaren moet naar mijn idee prima kunnen) 50 2delige treinstellen ET601 en 40 4delige stellen ET701. Totaal omvatten deze series 420 bakken.
Na de oorlog zie je dat het lang duurde voor er weer op grote schaal treinstellen werden gebouwd. Dus heb ik bedacht dat het volgende materieel voor een klein deel als nog uit Nederland komt maar grotendeels in Duitsland is nagebouwd op basis van de eerdere series. Nu gaat het om 3delige stellen en om een grote serie van 130 stellen die dan tussen 1949 en 1958 geleverd moeten zijn.
Natuurlijk heb ik dan ook bedacht wanneer ze weer buitendienst zijn gegaan. De ET601 en ET701 tussen 1971 en 1978 en de eerste ET801's in 1977/78 de rest tussen 1984 en 1993.
Voor de gene die zich af vraagt of ik dit materieel dan ook in model ga maken, een keer wel denk ik maar voorlopig nog niet.
Groetjes Michiel