Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155661 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #270 Gepost op: 20 Februari 2022, 16:33:36 »

Inderdaad, Airbrush Service in Almere heeft vaak goede aanbiedingen. Ik heb er ooit eentje voor nog geen €100 gekocht en al veel plezier van gehad.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #271 Gepost op: 20 Februari 2022, 22:44:44 »

Eigenlijk nooit overwogen, omdat ik ervan uitging dat ik meer tijd kwijt zou zijn met het verwijderen van de assen (laatst weer zitten worstelen met de Artitec Plan E's) dan met het poetsen ervan met een wattenstaafje. Als de ervaringen zo goed zijn is het misschien toch het overwegen waard.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #272 Gepost op: 29 Mei 2022, 06:46:17 »

Inmiddels is hier een Artitec Hondekop gearriveerd. Afgezien van wat kleine schoonheidsfoutjes is het een fraai stel. Qua loopeigenschappen is het een ander verhaal. Wat dat betreft heb ik geen geluk met de Artitec Hondekop: bij het vorige stel was ik binnen een week beide ASB's kwijt, waarvan eentje niet meer teruggevonden (nooit gemonteerd geweest?). Zodra dit nieuwe stel zich in beweging zette viel het me op dat bij alle op de baan aanwezige treinen de verlichting ging knipperen. Bovendien ontspoorde het stel bij een aantal wissels. Dat vroeg natuurlijk om een onderzoekje. Ik denk dat ik de dader te pakken heb.



Met enige moeite is te zien dat van de A-bak de binnenste wielen de rails nauwelijks raken. Dat heeft tot gevolg dat die wielen bij bochten wel eens buiten de rails raken en zo met de puko's in contact komen. Dat veroorzaakt kortsluiting en in voorkomende gevallen ontspoort de gehele bak. De oorzaak heb ik inmiddels ook achterhaald.



Het draaistel van deze bak is verkeerd samengesteld. Aan de kant van de koppeling hoort een inkeping in de dwarsbalk te zitten in deze vorm: -\_/- (zie ook het draaistel van de kopbak links op bovenstaande foto), waardoor de koppeling vrij kan bewegen. Het bewuste draaistel heeft echter aan beide kanten een rechte verbinding, waardoor het eigenlijk constant tegen de koppeling aankomt.
Het stel gaat retour. Ik ga ervan uit dat leverancier en/of fabrikant wel met een mooie oplossing zullen komen, maar intussen zijn de reizigertjes natuurlijk weer de dupe... Wink
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #273 Gepost op: 29 Mei 2022, 08:03:36 »

Aha! Dat was dan ook de reden dat hij bij mij op de Engelsman kortsluiting veroorzaakte….
Ik weet zeker dat winkel en/of Artitec tot een goeie oplossing gaan komen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #274 Gepost op: 29 Mei 2022, 09:00:26 »



Zitten de opstaptredes onder de deuren nou zo scheef? Of ligt dat aan mij?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #275 Gepost op: 29 Mei 2022, 09:32:52 »

Ik zag het op de foto's ook. Dat ga ik in het echt nog eens beter bekijken.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #276 Gepost op: 5 Juni 2022, 11:17:03 »

De trapjes blijken te zijn gemonteerd aan het chassis. Ter plaatse zijn chassis en bovenbouw los van elkaar, waardoor chassis ter plaatse wat naar beneden hangt en dientengevolge de trapjes dus ook. Merkwaardig dat dat zowel bij de kopbak als bij de A-bak zo blijkt te zijn, maar het gaat netjes opgelost worden is mij verzekerd, evenals het draaistel. Daarvoor schijnen reserveronderdelen te zijn meegeleverd (nog niet gevonden, want nog niet naar gezocht), dus kennelijk ging Artitec er al van uit dat dat voor de Chinese monteurs wel eens te moeilijk zou kunnen zijn.

Aha! Dat was dan ook de reden dat hij bij mij op de Engelsman kortsluiting veroorzaakte….

Dat was inderdaad zeer waarschijnlijk de reden. Ik ben geen fan van Engelslui in de baan, maar deze was ditmaal onschuldig.

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #277 Gepost op: 5 Juni 2022, 11:27:15 »

De 1788 hier ter plaatse heeft geen problemen met hem ook niet als hij na de Engelsman nog 3 slanke wissels afbuigend moet overwinnen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #278 Gepost op: 6 Juni 2022, 13:03:58 »

Inmiddels hebben we op de Twentelijn een nieuwe bezoeker verwelkomd, namelijk Märklin 37025, oftewel NS 1220 in blauw, omgekeerd L. Het model is te situeren in Tp.IVa, meer precies tussen 1971 en '78.



Märklin bouwt met dit model voort op een lange traditie. Het eerste NS 1200-model werd geïntroduceerd in 1965. Sindsdien is er veel veranderd. Deze laatste variant onderscheidt zich op een aantal punten van haar recentste voorgangers. Er zijn vele details toegevoegd. De opschriften zijn bijvoorbeeld talrijker en bijzonder strak gedrukt.





Duidelijk is te zien dat hier lettertype Univers is gebruikt. De rand rond de luchtroosters valt op de foto's behoorlijk op. In werkelijkheid is die niet zo duidelijk te onderscheiden. Ik heb die rand persoonlijk nooit op het 1:1 voorbeeld gezien, maar volgens sommigen is dat wel conform werkelijkheid. Roco heeft haar 1206 er destijds niet van voorzien en ook eerdere Märklin-modellen hebben de rand niet.

Helaas zijn de pantografen nog steeds van het oude model. Ze zijn volledig functioneel, maar daardoor vrij grof en niet erg goed gelijkend op de Faiveley-exemplaren die NS destijds gebruikte.

Het seinbeeld heeft ook een verandering ondergaan. De hoofdfrontseinen zijn nu geel en het topsein wit. Of de gele kleur precies conform werkelijkheid is laat ik graag aan de lezer over.



Ook is het nu mogelijk rangeersein te tonen.



De opvallendste verandering is wel de basiskleur. Märklin heeft de 1220 een stuk donkerder gemaakt dan haar voorgangers (op de foto hieronder NS 1203, Märklin 37127). Ik vind dat een goede verbetering. De gele bies is een stukje witter geworden. Of dat een verbetering is laat ik andermaal graag aan de lezer over. Zelf denk ik dat een tintje geler beter is.



Er is daarbij zo te zien gebruik gemaakt van een andere laktechniek dan eerder het geval was. Daardoor is een beetje en sinaasappelhuidje ontstaan, vergelijkbaar met Roco's laatste generatie 2400. Ik denk dat voor die techniek is gekozen omdat details gemakkelijker (en) eenduidig te plaatsen zijn en er minder duur handwerk aan te pas komt. De witte bies bijvoorbeeld zit er strak op, waarbij aangetekend dat de randen ietwat rafelig zijn. De foto's zijn in dat opzicht onverbiddelijk, waardoor het daarop duidelijker te zien dan in werkelijkheid.

Ik heb wat materieel samen met de 1220 gefotografeerd onder gelijkblijvende lichtomstandigheden, zodat ik een indruk kan geven van de kleur. Het nieuwe model staat telkens links op de foto. In het onderschrift geef ik aan door welk model het vergezeld wordt.


NS 1134 van Roco


NS 1152 van Piko


NS 1203 van Märklin


NS 1206 van Roco


NS 1308 van Artitec


Plan D van Roco


Plan E (Postrijtuig) van Artitec


Plan K van Elotrains


Plan N van Heris


Plan W van Artitec


Stalen DV van Artitec

De rijeigenschappen zijn prima. De loc rijdt rustig en geruisloos, trekt vloeiend op, kan kruipen en voelt door zijn metalen kap robuust aan. De vergelijking met de Roco 1206 ligt natuurlijk voor de hand. Dan valt op dat Märklin ervoor kiest minder details weer te geven, zoals de lampringen van de hoofdseinen of de pantografen, en ook nauwelijks achteraf monteerbare onderdeeltjes meelevert. Sommige details zijn met opzet wat grover bij het Märklin-exemplaar, zoals de handgrepen voor het ramen zemen op de neus. Achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat het een model moet zijn dat een bescheiden spoorwegongeluk zonder onherstelbare schade moet kunnen overleven. Het Märklin-model staat ook iets hoger op de poten dan dat van Roco. De buffers staan daardoor ook iets hoger. Dat is ten opzichte van het vorige model niet veranderd. Elders is daar al voldoende over geschreven.

Al met al vind ik het een prima toevoeging aan mijn materieelpark.



Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #279 Gepost op: 6 Juni 2022, 16:16:41 »

Mooie loc  Duim omhoog

Wat mij opvalt is hoe het blauw van  Roco’s 1100 fel is. Dat was me nog nooit zo opgevallen.

Veel plezier er mee!

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #280 Gepost op: 6 Juni 2022, 16:25:37 »

Het blauw lijkt mij stukken beter!    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #281 Gepost op: 6 Juni 2022, 16:28:17 »

Zeker!
Ook significant donkerder dan de 1215 denk ik (bij mij 1211), want die is behoorlijk lichter dan zijn stam Plan E waar hij hier mee rondrijdt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #282 Gepost op: 6 Juni 2022, 18:03:48 »

Tot nu toe hadden alle 1200's van de laatste editie (resp. 1215, 1206, 1207 en 1203) precies dezelfde kleur. Het maakt dus niet uit met welke van die locs ik vergelijk. Ik heb min of meer willekeurig voor 1203 gekozen, maar dat had net zo goed 1215 kunnen zijn. Hieronder nogmaals met 1203.



Mooie loc  Duim omhoog
[...]
Veel plezier er mee!

Dank en dank! Smiley

Het blauw lijkt mij stukken beter!    Duim omhoog

Mij ook. Hij past nu vrijwel naadloos bij de Berlijns blauwe kleuren van Elotrains, Artitec (non-Roco kleuren dan natuurlijk) of de 1100's van Piko.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #283 Gepost op: 8 November 2022, 12:38:35 »



Wist je dat eind jaren zeventig in de ochtend ma-vr een Pec met een DE3 (Plan U) werd meegegeven van Enschede naar Zwolle (tr. 7926)? Dit was om de omloop van een Pec rond te krijgen die de vorige avond in Enschede was uitgelopen en in Zwolle de dienst weer op moest pakken.

Nog even terugkomend op jouw probleem van het ontbreken van een 'fatsoenlijke' Hondekoptwee voor de dienst Es-Dv-Gvc treinserie 7000/1700*. Vanwege een omgekeerd probleem, ik heb namelijk behoefte aan een vierwagenstel, voor de IC serie 1700 (Es-Rtd), was ik op zoek naar plaatjes tussen mijn dia's en negatieven van twee gekoppelde tweetjes in de treinserie 7000/1700. Inmiddels weet ik mij tevreden te stellen met twee gekoppelde tweetjes, zie ook hier.

Ik kwam daarbij veel vaker vierbaks treinen materieel '54 tegen als 7000 te Es en Hgl dan twee bakken. Ik heb het dan wel over fotomateriaal uit 1985, maar toch... veel 2x2 maar ook regelmatig IC-vieren (Plan F,G, P) en gewone vieren, eveneens Plan F, G en P. Ik weet niet of je het al rond hebt, maar als ik jou was zou ik een groene of gele vier in de 7000 als stoptrein naar/van Dv laten rijden.  

* ik gebruik even de treinnummers van na 1982, daar die in mijn hoofd zitten...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #284 Gepost op: 8 November 2022, 20:45:41 »

Interessante info, dankjewel!
Ik ben wel verrast over die DE3 naar Zwolle. Weet je dat zeker? Doorgaans werd de dienst Enschede-Zwolle toch ingevuld door Mat'46 (DE1/DE2)? Ik kan me in die tijd ook helemaal geen DE3 in Almelo herinneren... Die gingen wèl van Oldenzaal naar Zutphen, daarom heb ik er ook eentje aangeschaft. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me vooral op de hoofdlijn naar Deventer heb geconcentreerd, dus misschien tijd me eens wat verder te verdiepen in de nevenlijnen naar Zutphen, Zwolle en Mariënberg. Goede schop onder de kont, dank! Duim omhoog
Een HK4 heb ik wel beschikbaar voor de stoptreindienst. Helaas heb ik naast een groene gegrepen, wat wel mooi zou zijn met die Pec, dus mocht iemand er nog eentje voor me weten bij een dealer... (AC, Tp.IV).
Gelogd
Pagina's: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: