Inmiddels hebben we op de Twentelijn een nieuwe bezoeker verwelkomd, namelijk Märklin 37025, oftewel NS 1220 in blauw, omgekeerd L. Het model is te situeren in Tp.IVa, meer precies tussen 1971 en '78.
Märklin bouwt met dit model voort op een lange traditie. Het eerste NS 1200-model werd geïntroduceerd in 1965. Sindsdien is er veel veranderd. Deze laatste variant onderscheidt zich op een aantal punten van haar recentste voorgangers. Er zijn vele details toegevoegd. De opschriften zijn bijvoorbeeld talrijker en bijzonder strak gedrukt.
Duidelijk is te zien dat hier lettertype Univers is gebruikt. De rand rond de luchtroosters valt op de foto's behoorlijk op. In werkelijkheid is die niet zo duidelijk te onderscheiden. Ik heb die rand persoonlijk nooit op het 1:1 voorbeeld gezien, maar volgens sommigen is dat wel conform werkelijkheid. Roco heeft haar 1206 er destijds niet van voorzien en ook eerdere Märklin-modellen hebben de rand niet.
Helaas zijn de pantografen nog steeds van het oude model. Ze zijn volledig functioneel, maar daardoor vrij grof en niet erg goed gelijkend op de Faiveley-exemplaren die NS destijds gebruikte.
Het seinbeeld heeft ook een verandering ondergaan. De hoofdfrontseinen zijn nu geel en het topsein wit. Of de gele kleur precies conform werkelijkheid is laat ik graag aan de lezer over.
Ook is het nu mogelijk rangeersein te tonen.
De opvallendste verandering is wel de basiskleur. Märklin heeft de 1220 een stuk donkerder gemaakt dan haar voorgangers (op de foto hieronder NS 1203, Märklin 37127). Ik vind dat een goede verbetering. De gele bies is een stukje witter geworden. Of dat een verbetering is laat ik andermaal graag aan de lezer over. Zelf denk ik dat een tintje geler beter is.
Er is daarbij zo te zien gebruik gemaakt van een andere laktechniek dan eerder het geval was. Daardoor is een beetje en sinaasappelhuidje ontstaan, vergelijkbaar met Roco's laatste generatie 2400. Ik denk dat voor die techniek is gekozen omdat details gemakkelijker (en) eenduidig te plaatsen zijn en er minder duur handwerk aan te pas komt. De witte bies bijvoorbeeld zit er strak op, waarbij aangetekend dat de randen ietwat rafelig zijn. De foto's zijn in dat opzicht onverbiddelijk, waardoor het daarop duidelijker te zien dan in werkelijkheid.
Ik heb wat materieel samen met de 1220 gefotografeerd onder gelijkblijvende lichtomstandigheden, zodat ik een indruk kan geven van de kleur. Het nieuwe model staat telkens links op de foto. In het onderschrift geef ik aan door welk model het vergezeld wordt.
NS 1134 van Roco
NS 1152 van Piko
NS 1203 van Märklin
NS 1206 van Roco
NS 1308 van Artitec
Plan D van Roco
Plan E (Postrijtuig) van Artitec
Plan K van Elotrains
Plan N van Heris
Plan W van Artitec
Stalen D
V van Artitec
De rijeigenschappen zijn prima. De loc rijdt rustig en geruisloos, trekt vloeiend op, kan kruipen en voelt door zijn metalen kap robuust aan. De vergelijking met de Roco 1206 ligt natuurlijk voor de hand. Dan valt op dat Märklin ervoor kiest minder details weer te geven, zoals de lampringen van de hoofdseinen of de pantografen, en ook nauwelijks achteraf monteerbare onderdeeltjes meelevert. Sommige details zijn met opzet wat grover bij het Märklin-exemplaar, zoals de handgrepen voor het ramen zemen op de neus. Achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat het een model moet zijn dat een bescheiden spoorwegongeluk zonder onherstelbare schade moet kunnen overleven. Het Märklin-model staat ook iets hoger op de poten dan dat van Roco. De buffers staan daardoor ook iets hoger. Dat is ten opzichte van het vorige model niet veranderd. Elders is daar al voldoende over geschreven.
Al met al vind ik het een prima toevoeging aan mijn materieelpark.