Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 157   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 896666 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #420 Gepost op: 9 December 2017, 22:27:05 »

Een bord aan de gevel kan ook nog. Plaatje styreen met een decal.
Als ik weer eens decals ga afdrukken kan ik wel een bedrijfsnaam meenemen.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #421 Gepost op: 10 December 2017, 07:27:34 »

Dat is wel een idee. Eens bedenken hoe het gaat heten.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #422 Gepost op: 13 December 2017, 16:00:45 »

Bij het knutselen aan de overwegboom had ik een van de stripjes waar het behang in moet worden gemonteerd verkeerd om vastgelijmd. Kon het nog wel loshalen, maar het was daarbij zo verbogen dat het eigenlijk niet meer te gebruiken was.
Aan de ene kant een mooie smoes om de overweg dan maar zonder behang te plaatsen, aan de andere kant, ik heb natuurlijk niet voor niets de versie met behang gekocht en wil dus wel een poging wagen het zo in elkaar te zetten.
Dus een mailtje gestuurd naar Weinert, situatie uitgelegd en de vraag of die stripjes los te bestellen zijn.
Niks meer gehoord, maar ach, bij mij duurt het soms ook wel even voor ik een mail beantwoordt, dus nog maar even afwachten.
En dan ligt vandaag een gevoerde envelop in de brievenbus, met daarin die strips. Zomaar, als gratis service. Super.  Duim omhoog Duim omhoog

Tja, nu moet ik natuurlijk wel verder gaan met de pogingen het behang te monteren.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Baureihe06
Full Member

Offline Offline

Berichten: 132


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #423 Gepost op: 14 December 2017, 18:48:57 »

Veel succes er mee, ik ben benieuwd. Wink

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #424 Gepost op: 26 December 2017, 14:27:19 »

Onlangs heb ik een tweede dieselloc BR 221 aangeschaft. Naast de blauw-beige die ik al had, mag nu ook een rood exemplaar zich laten zien.
Hoewel de locs in werkelijkheid niet geschikt waren voor multitractie, zag je wel twee locs voor een trein.
En dat wordt ook in model de bedoeling. De eerste uitdaging was dat de rode herrie maakt en de blauw-beige verbaal wat minder van zich laat horen.
Op zich geen punt, ware het niet dat dat ook zijn invloed heeft in het rijden. De herriemaker wacht altijd even voor hij echt gaat rijden.
Inmiddels de instelling gevonden dat ook de stille jongen even wacht voor hij in beweging komt. Nog wat fijnstellen en dan werkt dat wel.

Nu heb ik voor beide locs een simpele driepunts-snelheidscurve, maar dan drukt de blauw-beige loc nog te veel. Minimaal een van de locs zal dus een per stap ingestelde snelheidscurve moeten krijgen. Dat wordt nog een uitdaging, want de blauw-beige heeft weliswaar een lokpilot V4 onder de kap, maar wel met de eerste softwareversie, waar de snelheids-CV's maar tot 64 gaan i.p.v. 255.

Wordt vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Online Online

Berichten: 1970


« Antwoord #425 Gepost op: 26 December 2017, 15:08:04 »

Huub, reden die dan met twee machinisten als ze gekoppeld reden (en dan bedoel ik natuurlijk zware treinen, zoals op Rheine - Emden)?
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #426 Gepost op: 26 December 2017, 15:57:05 »

Inderdaad. Ik heb een film uit het Ruhrgebied, waar je in beide locs een machinist op zijn troon ziet zitten.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #427 Gepost op: 1 Januari 2018, 20:21:15 »

Ergens vorig jaar heb ik jullie deelgenoot gemaakt van het sleutelkastje op mijn baan.

Ter herinnering het kastje, met daarboven een servo die ooit voor het openen en sluiten van een van de spoorbomen moet gaan zorgen.
Tot het zover is, mag de servo zelf voor spoorboom spelen.


De bedoeling is uiteindelijk dat de spoorbomen zowel handmatig ( = met dit kastje) als automatisch bediend kunnen gaan worden. Automatisch als ik met mijn armen over elkaar de treinen wil zien rijden (meestal dus), handmatig bij het rangeren of om kleine of grote kinderen de kans te geven op knopjes te drukken waarbij er ook wat gebeurt.

Omdat de bomen ook in de beveiliging moeten worden opgenomen (de seinen voor de overweg mogen niet op veilig als de bomen open zijn), maar koploper daar eigenlijk niet mee om kan gaan, als eerste met het handmatige deel begonnen. Als dat werkt, heb ik ook wel een idee hoe ik het automatisch werkend krijg.
In dit filmpje is de werking met de knopjes te zien. Heel simpel, druk op de ene knop en de bomen gaan dicht, druk op de andere knop en de bomen gaan open.

In koploper is dat ook zichtbaar.


Het witte kader geeft aan dat de overweg nog niet bereden mag worden. Dit heb ik bewust als geheugensteuntje gemaakt, zodat ik me later niet suf zoek waarom een trein niet wil vertrekken. Ik ken mezelf...
Het eerste plaatje is dus de beginsituatie, de bomen zijn open, er kan geen trein langs.
Het tweede plaatje is na het drukken op de linkerknop op het kastje. Het gele lampje geeft aan dat de bomen sluiten, maar het witte kader laat zien dat de treinen er nog niet langs mogen. Pas na 7 seconde (in die tijd moeten de bomen netjes kunnen sluiten) wordt het kader zwart zoals in het derde plaatje, er kan een rijweg over de overweg worden ingesteld. Ten slotte komen we na het drukken van de rechterknop weer in de situatie van het eerste plaatje, de bomen gaan weer open en de overweg is weer voor treinverkeer geblokkeerd.

De volgende stappen zijn twee wachttijdschakelingen. Voor handmatige bediening niet echt van belang, maar bij automatische bediening moet het een flipperkasteffect voorkomen. Een schakeling zorgt dat de overweg helemaal open gaat voor die weer gesloten kan worden, waarbij dat sluiten ook niet direct kan. Zelfs in Plettenburg moet het autoverkeer de kans hebben het spoor over te komen.
De ander wachttijdschakeling moet gaan regelen dat na een bepaald aantal minuten dat de overweg dicht is, het treinverkeer vanuit de schaduwstations wordt tegengehouden, zodat de bomen de kans krijgen ook weer open te gaan.

En als dat allemaal werkt, ga ik de hersens nog even kraken om te zorgen dat het ook automatisch gaat werken zoals ik voor ogen heb.
Moet dit jaar wel gaan lukken.  Grin

groet, Huub



Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #428 Gepost op: 1 Januari 2018, 22:14:00 »

Appeltje eitje...  Wink

Gelukkig hebben we in Waldijk geen overwegen (bewaakte althans)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #429 Gepost op: 3 Januari 2018, 11:48:46 »

Inmiddels werkt het ook automatisch, al zitten er nog wat schoonheidsfoutjes in die zover mogelijk weggewerkt moeten worden.

Daarvoor had ik al de wachttijd ingebouwd, dat een net geopende overweg niet direct weer sluit. Ik heb het nu ingesteld op 30 seconde, maar dat kan aangepast worden als het me niet bevalt.
Ook bezig geweest om de maximale dichttijd te beperken, maar toen ik daarvoor een goede oplossing dacht te hebben gevonden, kreeg ik dit:



Of dit een fout in koploper is of gewoon het resultaat dat mijn (woonkamer)pc op dat moment te druk was, weet ik niet.
Omdat ik geen behoefte had aan een vastloper op de pc bij mijn baan een eerdere backup teruggehaald en die beperking van de maximale dichttijd maar even gelaten voor wat het is. De eerste indruk op de baan is dat die in de praktijk helemaal niet nodig is en weglaten maakt het allemaal wat minder gecompliceerd. Nu al zijn er 21 logische acties, 2 sequensen en een teller gebruikt.
De handbediening werkt altijd, de automaat kan worden aan- en uitgezet.

Nu de aansturing werkt, is er eigenlijk heen geldige smoes meer om die overweg niet af te maken.
Wordt dus vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #430 Gepost op: 3 Januari 2018, 12:02:00 »

Nu al zijn er 21 logische acties, 2 sequensen en een teller gebruikt.

Jij zoekt de grenzen van de grenzen op...  Grin  Grin

Snap nou wel waarom ProRail van de overwegen af wil  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #431 Gepost op: 3 Januari 2018, 12:38:45 »

Die mededeling van Koploper dat je pech hebt en support niet meer wordt gegeven is voor mij toch echt een reden om in de toekomst eerst eens serieus naar andere programma's te kijken.
Niet erg vriendelijk van meneer Haagsma...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 118


« Antwoord #432 Gepost op: 3 Januari 2018, 13:18:29 »

Beste Gert,

De heer Haagsma is lang geleden ontzettend vriendelijk geweest om een modelspoor automatiserings programma te ontwikkelen en dat gratis ter beschikking te stellen aan de modelspoor hobbyisten.

Daarna heeft een deel van de b.g. modelspoor hobbyisten zich onvriendelijk gedragen t.a.v. de heer Haagsma en heeft hij besloten de verdere "openbare" ontwikkeling te stoppen en zijn andere hobby meer aandacht te gaan geven.

Hij heeft luid en duidelijk gepubliceerd dat er geen openbare ontwikkelingen meer zijn in het programma, die opmerking heeft Jakop dan ook op zijn scherm te lezen gekregen.

Een groot aantal modelspoorhobbyisten rijdt gewoon met het gratis programma van de heer Haagsma, dus de heer Haagsma is/blijft nog steeds vriendelijk.

Dus, beste Gert, ga maar vast sparen voor de initiële aanschaf van een programma en daarna voor de jaarlijkse update.

Groet, Anne W, nee geen PC rijder, wel geautomatiseerd rijdend met een digitale centrale met ingebouwde software.

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #433 Gepost op: 3 Januari 2018, 13:30:22 »

Tot zover over de heer Haagsma.

Over Koploper, het is inderdaad een risico. Of dat risico bij de betaalde pakketten kleiner is, weet ik niet.
Voor mijn gevoel eerder groter, omdat je daar vaak met licentiesleutels zit, waarvoor je afhankelijk bent van de leverancier.
Ik heb ook geen idee hoe lang de melding er op deze manier in staat, feit is wel dat er nog steeds updates uitkomen.
Ander feit is dat wat ik met Koploper voor elkaar krijg, met veel andere software gewoon niet lukt.
Ik heb me verdiept in andere programma's. Het enige wat voor mij in aanmerking zou komen, is Traincontroller.
Maar zelfs dan zou ik mijn baan moeten verbouwen, omdat enkele specifieke oplossingen gewoon niet meer werken.
Daar staat dan tegenover dat ik er waarschijnlijk ook andere mogelijkheden bij krijg.
Ik zie het wel tegen de tijd dat het echt een probleem zou worden.

groet, Huub
« Laatste verandering: 3 Januari 2018, 16:03:11 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #434 Gepost op: 3 Januari 2018, 13:34:52 »

Oké. Even een andere vraag i.v.m. digitaal: heb jij je al verdiept in Bidib?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 157   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: