Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Weert (anders)  (gelezen 59665 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 14 April 2019, 17:09:43 »

Indrukwekkend Frank  Duim omhoog

Ik zag elders dat je al had ingeslagen bij NS-Parts  Cheesy
Hoe zijn de hoge seinen? Die heb ik nog nooit 'live' gezien.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #31 Gepost op: 14 April 2019, 18:55:24 »

Zeker indrukwekkend!  Duim omhoog
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #32 Gepost op: 14 April 2019, 21:20:40 »

Jakop, die hoge seinen vind ik ook zeer fraai! Alleen zijn er nog uitsluitend normale seinen, dus (nog) niet met cijferbak. Voor mij maakt dat niet uit omdat ik afwijk van het echte Weert maar dat kan voor andere modelspoorders wel lastig zijn.
Gelogd

Groet, Frank
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #33 Gepost op: 2 Juni 2019, 07:53:34 »

Even een update.


Sein 130 staat inmiddels (zie Sporenplan OnLine of de NS tekening aan het begin van dit draadje). Alle seinen zijn omgenummerd naar de originele nummers in Weert (dankzij de medewerking van NSParts). Post T is een model (gebouwd door Henk Vos van Henk's Modelbouw) van Post T te Delft.


De westelijke kop van het emplacement met de weegbrug in spoor 10a die inmiddels in elkaar is gezet.


Van Markenburg kreeg ik de exacte maten van de ronde locloods van Roosendaal. In Weert stond een vrijwel identiek exemplaar. Met wat moeite kan ik toch de basiseenheid met één uitbreiding kwijt. Daar moeten twee kleine stukken spoor voor sneuvelen, maar ik vind het op voorhand aantrekkelijker ogen qua grootte.


De waterpas duidt de plek aan waar ik een voetbrug wil plaatsen. Geldermalsen dient daarbij als voorbeeld. Ik denk aan Auhagen 11363 waarvan ik dan drie exemplaren nodig heb om de vijf sporen te kunnen overspannen en waarvoor ik twee gemodificeerde pijlers moet febriceren die tussen de sporen moeten komen. Ook moet die voetbrug dan in NS infragroen (KLeinspoor 32) worden geschilderd.


De aandrijvingen van de wissels heb ik omgedraaid en verzonken in de dubbele laag blauwe platen. Daarna leg ik er plastic over en plak dat vast met dubbelzijdig tape. Dan gaat er ballast over die ik iets groter heb gekozen om te voorkomen dat het alsnog ergens tussenkomt. Overigens is daar in het echt ook verschil in. Vrijdag naar Vlaardingen geweest om onder meer mijn 1310 van Artitec op te halen en in station Schiedam ligt nieuwe ballast naast spoor 3 die duidelijk grover is dan de ballast die tussen de bielzen ligt. Bovendien maak ik verschil tussen de hoofdsporen en zijsporen. Daar komt een anderskleurig, fijner mengsel. Daar liggen toch alleen handwissels.
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #34 Gepost op: 2 Juni 2019, 10:35:43 »

Indrukwekkend emplacement, Frank!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #35 Gepost op: 10 Juni 2019, 10:05:19 »

Ook de handwissels krijgen de juiste nummers. Vanmorgen vier wisselstoelen genummerd (aan beide zijden van het gewicht. Ik moet er nog veertien doen, maar het is een zenuwenwerkje. Dus in kleine batches werken...

Gelogd

Groet, Frank
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #36 Gepost op: 3 Augustus 2019, 12:28:21 »

mooi zo'n wisselsteller. Zijn de cijfers met de hand gemaakt?
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #37 Gepost op: 1 Juni 2020, 09:29:12 »

Deze vraag van trainiac had ik even gemist: nee, op de computer en sterk verkleind.

Inmiddels de locloods van Markenburg in elkaar gezet. Is nog niet af, maar voor een indruk even geplaatst op de plek waar hij in 'Weert' moet komen, overeenkomstig de (helaas vroegere) werkelijkheid.
Er gaat straks ook maar één spoor de loods in, waar eigenlijk een Ovaleramenrijtuig zonder buffers in moet staan (de B 6195). Zie ook de website van Martijn Haman. Maar of ik dat mijn Artitec exemplaar ga aandoen: denk het niet Wink
Zoals eerder aangegeven, waren de loodsen van Roosendaal (voorbeeld voor Markenburg) en Weert sterk overeenkomend, want allebei van architect G.A. van Heukelom, die ook de loodsen van Eindhoven en Susteren ontwierp.

Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 1 Juni 2020, 12:54:19 »

Mooie loods, is dat karton?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #39 Gepost op: 2 Juni 2020, 10:54:14 »

Mooie loods, en heel herkenbaar! Duim omhoog
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #40 Gepost op: 2 Juni 2020, 11:04:15 »

De loods is inderdaad van (hoogwaardig) karton.
Gelogd

Groet, Frank
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #41 Gepost op: 27 Oktober 2022, 14:10:54 »

Het heeft een tijd geduurd, maar hier eindelijk weer eens een bericht over mijn baan. Eén van de redenen dat ik geen tijd had voor de baan is geweest dat ik mijn verzameling dia's moest klaarstomen voor overdracht aan de NVBS. Je kunt wel meer dan vierduizend dia's over de schutting kieperen, maar daar zit men uiteraard niet op te wachten. Dus moest ik een en ander zo goed mogelijk documenteren voordat de overdracht kon plaatsvinden. Dat is inmiddels achter de rug. Weliswaar moet ik nu alle fotonegatieven nog doen, maar die wachten nog maar even. Nu eerst weer tijd voor de baan. Om de locloods (Markenburg, qua bouw identiek aan die in Weert stond) goed kwijt te kunnen, heb ik het sporenplan iets moeten aanpassen. Dat betekende de reeds geplakte sporen weer loshalen en alles opnieuw aanleggen. Dat is ook goed te zien aan de beschadigingen van de ondergrond, de bekende blauwe (maar zwart geverfde) platen. Dat gaan we gewoon weer repareren. Ook heb ik vast een afsluitbord gefabriekt, dat voor de loodsdeur staat. Zie nu trouwens dat het niet exact met het midden op de paal zit. Misschien nog maar even corrigeren. Wissel 187 (dat voor de loods ligt; alle seinen en wissels krijgen de originele nummers anno 1970) is zogenaamd geklemd: dat wil zeggen dat het niet meer kan worden omgelegd, omdat ik het omzetpalletje heb verwijderd. ProRail bestaat nog niet in mijn periode (circa 1970-1980) en dus ligt het wissel er nog wel. In de zestiger jaren werd de loods nog gebruikt door de Firma Koudijs (diervoeders). Later ook nog door NS zelf. Er stond een Ovaleramer in die werd gebruikt voor calamiteitenoefeningen ter plekke en de vuurdood is gestorven. Twee foto's van de toestand vanaf vandaag:



Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #42 Gepost op: 27 Oktober 2022, 16:14:49 »

Eén van de redenen dat ik geen tijd had voor de baan is geweest dat ik mijn verzameling dia's moest klaarstomen voor overdracht aan de NVBS. Je kunt wel meer dan vierduizend dia's over de schutting kieperen, maar daar zit men uiteraard niet op te wachten. Dus moest ik een en ander zo goed mogelijk documenteren voordat de overdracht kon plaatsvinden.

Als NVBS-lid én (via Lycka till Förlag) dankbaar gebruiker van de beeldcollectie van de NVBS kan ik niet genoeg benadrukken hoe goed het is dat mensen dit doen!   Duim omhoog


De firma Koudijs was volgens mij in deze omgeving ook wel actief in de jaren '70. Mooie loods.

mvg,
Gert







Tikfout hersteld
« Laatste verandering: 27 Oktober 2022, 18:09:22 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 27 Oktober 2022, 17:56:02 »

dankbaar gebruiker van de beeldcollectie van de NMBS

Hoe veel boeken geef jij wel niet uit over de Belgische spoorwegen dan? Tongue Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #44 Gepost op: 27 Oktober 2022, 18:08:29 »

Oeps... Ik bedoelde natuurijk NVBS. Zal het zo aanpassen.
En wat de NMBS betreft: wait and you'll see!   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Weert (anders)
« vorige volgende »
Ga naar: