Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Materieel verzameling Michiel(NDS)
Pagina's: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 79   Omlaag
Print
Auteur Topic: Materieel verzameling Michiel(NDS)  (gelezen 870097 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #330 Gepost op: 26 September 2014, 00:17:01 »

Voorlopig is het even tijd voor ander hobby werk. Al voor de beurs ben ik met een klus begonnen die veel werk is. Ik heb alles tussen Neu Dalhausen, Paderborn, Bielefeld en Rheda-Wiedenbrück redelijk op de schop gegooit. Dat is gelijk ook de reden dat ik tijdens het n-spoor evenement 2 diorama's heb weg gegeven, zij lagen in dit gebied en passen niet meer in de vernieuwde versie van mijn wereld. De plaatsen Delbrück en Greuping ben ik flink aan het vergroten. Diverse spoorlijnen ben ik daarmee aan het aanpassen, routes veranderen, spoorlijnen verdwijnen en er komen nieuwe bij. Mijn tegen hanger van het ruhrgebied word zo zeker zo groot als het ruhrgebied zelf.

Hier onder wat plattegronden en sporenplannen die ik aangepast heb en deels nog aan het uitwerken ben. Zo moet het stadsvervoer van Greuping en Delbrück nog gewijzigd worden maar dat heeft nu nog geen prioriteit.





















Op deze lijnenkaart staan alleen WAE lijnen, de MN lijn Österwiehe-Greuping Süd-Delbrück Mühlenbruch-Paderborn Nord staat hier niet op en wel op de sporenplannen en plattegrond.

Uiteraard is dit slechts een klein deel want de dienstregelingen gingen flink op de schop en daarmee ook de materieel inzet en materieel omlopen. Inmiddels is dit in de basis uitgewerkt alleen de omlopen moeten nu nog. Daarmee heb ik vanavond een begin gemaakt en gelijk de lastigste gepakt wat me dan ook de hele avond heeft gekost.

Hieronder in 2 delen de omloop van de SE29 Ohstein Hbf-Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof-Delbrück Hbf-Rheda Wiedenbrück-Münster(westf.) Hbf u.z. De samenstelling van de treinen bestaat uit 4 en 2 delige dubbeldeks stellen en hiervan heb ik ook de omloop apart uitgewerkt. De nummers 2901 t/m 2908 zijn de 4tjes en 2911 t/m 2918 de 2tjes. Zie een paar posts terug voor tekeningen van deze dingen. Deel 1 bevat alle diensten achter elkaar in een 8weekse cyclus, het 2e deel bevat de werkelijke tijden per week waar met kleuren is aangegeven wat op bepaalde dagen rijd.




Dan hier wat foto's om te laten zien hoe het maken dan in z'n werk gaat.

Tja heel ouderwets eigenlijk, ik kan niet zonder post-it papiertjes, de velden in excel waar ik op aan het werk ben zijn vaak te groot om helemaal te overzien en ik moet voor mezelf vaak dingen kort uitschrijven om te controleren of het klopt en kan wat ik aan het doen ben.





Als ik dit klaar heb en dat gaat nog wel een paar dagen duren dan ga ik weer verder met materieel bouwen enzo en daarna ook het stads vervoer van Delbrück en Greuping uitwerken, waarschijnlijk met een tramnet waar ik dan weer trams van in model kan bouwen later evt. ook diorama's.

Zoals sommige wel weten is dit werk zo'n 60% van mijn hobby dus als bouw updates van mij uitblijven ben ik meestal met dit soort dingen bezig.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 19 Juni 2020, 16:58:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #331 Gepost op: 2 Oktober 2014, 13:06:35 »

Het dienstregeling werk waar ik mee bezig was staat nu even op een laag pitje. Het maken van de materieel omlopen blijkt erg complex bij de treindiensten die 24/7 door moeten. Het maken van die dingen begon me slapeloze nachten te bezorgen omdat ik m'n hersenen niet meer tot stilstand kreeg, dus dan word het tijd even afstand te nemen en wat anders te gaan doen.


Dat gaat niet van harte maar ik ben de laatste dagen eerst maar met de dubbeldek treinstellen verder gegaan die in mijn post van 31-8 al te zien waren. Ik heb de bakken afgebouwd en ben ze nu in de grondverf aan het zetten:


De wanden ervoor heb ik dinsdag ook getekend:














Hier nog even wat het word:



Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 19 Juni 2020, 17:07:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #332 Gepost op: 2 Oktober 2014, 23:24:03 »

Vandaag lekker door gewerkt en nu heb ik alle bakken af. In de vitrinekast heb ik dan een 4tje en een 2tje aan elkaar en ik heb 2 kopbakken of een heel 2tje over voor toekomstige diorama's.



De 2 kopbakken met afwijkend front komen tegen elkaar aan te staan waarbij het dus een geopende doorloopkop uitbeeld.





Nu maar eens bedenken wat ik nu wil gaan doen, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 19 Juni 2020, 17:11:15 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #333 Gepost op: 14 Oktober 2014, 17:27:17 »

Vandaag heb ik het grootste deel van mijn WAE net uitbreiding kunnen afronden. Ik heb 26 september al uitgebreid verteld waar ik mee bezig was maar om het zichtbaar te maken heb ik een speciale versie gemaakt van de WAE lijnenkaart. Alle hierop lichtblauw gekleurde lijnen zijn lijnen die ik de afgelopen maand onderhanden heb genomen en deels of volledig gewijzigd heb o die geheel nieuw zijn.


Nu dit af is ga ik me concentreren op de stedelijke OV invulling van Delbrück en Greuping en op de bouw van materieel en diorama's en me voor bereiden op m'n demo op eurospoor.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 15:12:24 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #334 Gepost op: 27 Oktober 2014, 21:45:47 »

Na een weekend beurs ben ik nog niet echt aan alles uitpakken toe gekomen maar ben ik wel uitgebreid aan het hobbyen geweest tussen diverse huishoudelijke werkzaamheden door.

Vanmorgen eerst het sporenplan van Ohstein Hbf verder aangepast waar ik gister morgen tijdens het ontbijt vast mee begonnen was.

Daarna ben ik maar eens begonnen met iets waar ik aan de ene kant tegen op zag en aan de andere kant ook wel zin in had. Ik ben een aantal bovenleidingsmasten gaan maken voor WAE diorama's en heb daarbij heb ik gekozen voor het enkelspoorse Belgische standaard type. Ik heb er 11 gemaakt en hiervan zijn er 9 direct voor 3 diorama's bestemd.












Op Eurospoor heb ik nog een lading vrachtwagens gemaakt maar de meeste zijn nog niet af en foto's ervan heb ik ook nog niet, dat volgt later.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 15:30:59 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #335 Gepost op: 31 Oktober 2014, 00:31:27 »

Vanavond weer eens 2,5uur zitten solderen om 5 enkelsporige bovenleidingsmasten voor enkele rijdraad, 2 dubbelspoor voor enkele rijdraad en 4 dubbelspoor voor ketting ophanging te maken en nog een sectie bovenleiding van 32cm.


Als het morgen droog is hoop ik alle masten nog te kunnen spuiten.

Hmm fijn, ik zie net dat ik bij de 4 grote masten de oogjes voor de hangdraden vergeten ben, vergelijk maar met de vorige post. Nah dat ga ik nu dan toch gelijk nog even doen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 15:32:35 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #336 Gepost op: 31 Oktober 2014, 11:00:41 »

Hier een paar foto's van de inmiddels zwarte masten:





Het spreekt voor zich wat mij betreft dat de masten na plaatsing op diorama's nog wel gedrybrusht worden want dit is veel te strak natuurlijk.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 15:34:26 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #337 Gepost op: 2 November 2014, 19:58:30 »

De manier waarop ik de onderstellen van mijn treinen bouw is vrij simpel en leent zich nou niet echt voor het namaken van locs met spaak wielen en drijfstangen. Dit is een beperking waar ik vooral bij rangeerlocs vaak tegen aan loop. Ik heb er nog steeds geen pas klare oplossing voor maar heb nu wel de stap gezet toch eens locs te gaan maken met buiten liggend frame waardoor de spaakwielen nauwelijks zichtbaar zijn.

In dit geval gaat het om hippeltjes maar die drijfstangen moeten er toch wel op. Ik heb deze nu gemaakt van 0,8mm koper waarbij ik de drijstang en de koppelstukken naar de 1e en 3e as uit 1 stuk heb gebogen en het middelste koppel stuk er los aan het gelijmd.

Foto's heb ik nog niet maar die zullen vandaag of morgen wel volgen. Uit deze stap moet blijken of die drijfstangen overtuigend over gaan komen. Als dat zo is zou ik daarna kunnen gaan kijken of het ipv spaakwielen de gebruikelijke massief houten wielen/assen toepassen echt zo storend is als ik denk als de drijfstangen er wel acceptabel uit zien. Ik zou daarna ook nog kunnen kijken of spaak imitatie dmv potloodsteepjes werkt zoals ik dat ook bij ventilatie roosters en andere dingen doe.

Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #338 Gepost op: 3 November 2014, 21:36:23 »

Gister heb ik de motorhuif en cabine in 1 stuk uit het zelfde schuim gesneden als m'n vrachtwagens. Het laatste was gister het deels in de houtlijm zetten van die dingen. Vandaag ben ik daar mee verder gegaan en nu ben ik net thuis en ik ga zo de laatste wanden nog van 2 lagen houtlijm voorzien. Hiermee word het ook mogelijk het schuim met secondelijm te verlijmen omdat de houtlijm een tussen laag vormt.

Hier 2 foto's:



En ja de lampen zitten op andere plekken als bij de NS maarja dit moet in Duitsland rijden natuurlijk dus is A frontsein verplicht( al sinds 1957).

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 15:36:39 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #339 Gepost op: 5 November 2014, 13:57:46 »

Gister heb ik de hele dag door gewerkt aan de hippels maar vannacht net na 2.00u heb ik het maar even voor gezien gehouden. Ik had gedacht ze gister wel af te krijgen maar dat ging niet, heb er gister zo'n 12uur ingestoken maar vandaag ben ik er nog 1,5uur mee bezig geweest.

Tijdens het fotograferen kwam ik er achter dat ik vergeten was de frontseinen te schilderen dus dat heb ik snel nog maar even gedaan.






En toen de andere kant wel met frontseinen.






Door de kleuren( vooral het geel), het materiaal en alle zooi die er op en aan zo'n ding zit was het erg bewerkelijk en tijdrovend om te maken. De eerste 2 komen op korte termijn op een diorama dat ik aan het verbouwen ben.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 15:39:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #340 Gepost op: 5 November 2014, 22:00:28 »

De verbouwing van voormalig Bw Ohstein Hbf is klaar en de WAE treinen staan er nu op.







Nu ik toch hippels zat heb staat er eentje hier op als buitendienst gestelde loc en eentje heb ik een dubbeldekstreinstel laten slepen.

De 2 E91 onderstellen die toch niet voor de hippels bruikbaar bleken ben ik nu tot Elocs aan het ombouwen. Deze gaan oa op de Duitse E32(Br132) lijken.


Word vervolgt, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 16:48:56 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #341 Gepost op: 25 November 2014, 00:52:25 »

Een vervolg duurde even om de simpele reden dat ik me er niet toe kon zetten wat te posten.

Hier onder een foto verslag van het materieel dat ik tot nu toe onder handen heb gehad.


2 locs, gebaseerd op de oude NMBS reeks 28.




2 postmotorwagens waarbij 1 in sloop toestand, deze staat inmiddels op een diorama dat ik aan het opknappen ben.




Ik heb een hele lading rijtuigen in de oude en huidige WAE huisstijl geschilderd.


De 3 slooprijtuigen in deze rij stonden op een diorama en zijn daar nu samen met de blauwe die ik van de zomer in Berlin heb gekocht op terug gekeerd. Deze hele rij rijtuigen op de blauwe na waren groen/bruin, de huisstijl vaan de Delbrücker Eisenbahn die sinds de grote veranderingen rond Delbrück niet meer in mijn wereld bestaat of bestaan heeft en dus moest er iets anders met dat materieel.


Dit spul had ik ook nog en leent zich ook mooi als historisch WAE materieel zodat ik ook treinsamenstellingen uit het verleden van de WAE kan maken.


Deze 5 locs zijn nu ook in WAE uitvoering en 3 zijn er terug gegaan naar het diorama waar ze vanaf kwamen.




Er volgen nu nog 7 rijtuigen waarvan ik er 6 zaterdag heb gekocht. Daarna volgt er nog iets aan dieselmaterieel en natuurlijk de 4,5 VT911's die ik al tijden in aanbouw heb.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 16:54:43 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #342 Gepost op: 26 November 2014, 23:56:47 »

Gister en vandaag ben ik bezig geweest 6 rijtuigen om te schilderen en om te bouwen.






Nu heb ik nog een dieselloc nodig maar daarvoor moet ik eerst hout halen. het standaard hout, 18x18mm mdf blijkt bij de Gamma uit het asortiment te gaan. Ik kan gelukkig morgen nog een grote rest partij bij de vestigging in Elst. hiermee kan ik denk ik nog wel een jaar of 5 vooruit. Betekend wel dat ik moet zoeken naar een andere leverancier, bij andere bouwmarkten heb ik nog geen vierkante balkjes 18x18mm mdf gezien. Ander hout is geen alternatief ivm andere hardheid en aanwezigheid van nerven. Hard isolatie schuim is zoals mijn bouwwerkzaamheden hebben laten zien een mogelijk alternatief alleen ben ik daarmee dan weer van mensen afhankelijk die dat op maat gesneden aan kunnen leveren. Een andere optie is platen mdf van 18mm dik in stroken laten zagen mits dat geen afwijkingen van meer als 0,5mm kent.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 16:56:39 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #343 Gepost op: 4 December 2014, 15:29:31 »

Het diorama ND Holzhausen, een diorama uit begin 2008 dat ik aan het opknappen was heb ik van de nodige graffiti geprobeert te voorzien. De beste manier voor mij omdat te doen was foto's van graffiti's verkleint uitprinten en de randen in de kleur van de ondergrond waar het op moet komen schilderen:

Daarna heb ik ze uitgeknipt, op hun plek geplakt en waar mogelijk met verf nog verder geprobeerd ze zo onzichtbaar mogelijk in te passen in de ondergrond. iets waar ik voor mijn gevoel niet echt in geslaagd ben, het blijven toch dingen die er op geplakt zijn.

Eerder had ik al het nodige materieel vervangen en/of omgeschilderd zie vorige post.

Gister en vandaag heb ik de rand steenrood geschilderd zodat het er wat verzorgder uit ziet en nu is hij klaar om terug de vitrinekast in te gaan.






















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 17:44:56 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #344 Gepost op: 1 Januari 2015, 13:43:11 »

Ik kwam een beetje in de problemen met 2 diorama's tegelijk bouwen omdat ik de kleinste nergens kwijt kon waar deze goed toegankelijk was. Daarom vandaag even een draaitafel gefikst met als basis een goedkoop IKEA krukje en een IKEA pizza plank. Deze pizza plank is draaibaar en zit nu op z'n kop op de plek van de zitting van het krukje geschroeft. Het diorama zit je dat op de onderkant van de plank op de rubber antislip ring en het blijft daardoor mooi staan. Ik schat dat dit werkt tot zo'n 40x40cm grotere dingen worden denk ik te instabiel.



Het krukje is iets wat laag maar hoger ging even niet, misschien dat ik daar nog wat op verzin en wielen er onder zijn ook wel welkon eigenlijk, dus dit is een begin.

Ps: ik had nog wat hulp van Bart bij het brainstormen en in elkaar zetten.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2020, 17:51:07 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 79   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Materieel verzameling Michiel(NDS)
« vorige volgende »
Ga naar: